AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.696

Bangles era är nu över - jubel eller sorg?

Nya 5-serie GT ska ju enligt uppgift vara den sista bil bangle har något inflytande över, personligen gillade jag aldrig hans stil och är nyfiken vart BMW-designen tar vägen nu. Jag vill tillbaka till lite mer sportigt eleganta bilar och slippa det där "vänja sig vid designen".

För övrigt tycker jag att Z4an var hans mest lyckade bil, där funkade de skarpa vecken och ytorna. 5-serien räddades av M-paketet och får också godkänt, övriga är jag mer tveksam till (med e65 som absoluta bottennapp).

Vad säger ni?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tycker han har lyft hela BMW's modellprogram och att hans högra hand tar över kan man ju hoppas garanterar att designen kommer fortsätta i samma anda.
När just E65 kom kändes ju E38 i ett slag som en föråldrad design.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Men e38 är helt klart snyggare än e65. (min åsikt)

BMW CS #5206
För att citera Gert Fylking: Äntligen!

BMW's design har bara varit konstig i 10 år. Dags att göra snygga bilar igen.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag var väldigt negativ till den nya designen som Bangels kom med.E65an var ju grymt ful och den är inte snygg nu heller tycker jag.ÄvenE87 tog ett bra tag att vänja sig med.Men Nya F01 är ju riktigt smäcker för att vara en så stor bil och E63 E60 och E85 är ju ganska lyckade tycker jag.Fast det är ju kul när man tycker att en bil är snygg vid första ögonkastet.Men med den nya designen så är det många välbergade icke bilintreserade mäniskor som har fått upp ögonen för bmw ,Så rent ekonomiskt så har det varit en bra affär för bmw att anställa Bangels.
Finns redan en tråd om ämnet Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ett bra betyg,när det gäller E60/E61.Är ju att den ska ersättas iår,men känns inte alls gammel.
Ok, missade den andra tråden, sry.

Håller med om att e60/61 fortfarande känns väldigt moderna. De kändes nästan före sin tid när de kom och än är de alltså inte passe.

Dock håller jag inte med 2002tii att e85/e87 är något vidare. Kantig och ful respektive ...märklig är det enda jag kan komma på. E70 är däremot ok. E71 ...ja nu är vi där igen med märkliga skapelser. Men det är väl som de säger "it's all about the money"!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Vad jag har förstått och fått höra att Bangles inte ritade e65 utan fick bara designen klar framför sig och "godkände" den enbart, däremot så har han väl vart med och ritad faceliften till e46!?
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När Bangle började som chefsdesigner -93 sålde BMW ungefär lika många bilar som Volvo. Idag säljer BMW 2 ggr så många (volvo ligger kvar på -93 års nivå). Volvos designkoncept för olika bilmodeller har under dessa år , till skillnad från BMW, varit "samma korv men i olika storlekar" BMW har i segmentet varit tämligen ensamma om att ta fram olika design på olika bilstorlekar utan att det går att ta miste på att det är en BMW, ett vågat koncept men så här i efterhand går det inte säga annat än att det fallit bilköparna i detta segment i smaken.
Jämförelsen med Volvo har jag hört förut. Men då handlade det om att fabrikerna var lika stora 1972. Jag har svårt att tro att Volvo sålde lika många bilar som BMW så sent som 1993.

För övrigt tror jag att BMW hade sålt ännu fler bilar om de hade haft en annan chefsdesigner.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
"Svårt att tro" kan det säkert vara och då biter väl bara fakta. I bifogad länk från BMW -koncernens årsredovisning kan man i "10 year comparison" från 1999 års rapport utläsa att man -93 hade en tillverkning på 532' bilar som ökade till 1 200' -98 för att slutligen toppa på 1 541' -07. Under denna period har mig veterligen Volvo harvat omkring med 500' enheter i samma segment. (Jag vet att alla bilar inte är BMW men merparten ( äldsta siffran för BMW-bilarna jag får fram är 706' -98 och 1203' -07)). Ingen annan tillverkare i segmentet har varit i närheten av denna utveckling under dessa år och jag tycker det är ganska naivt att tro att en konservativare design ( som konkurrenterna) skulle lett till ännu större framgång. Ännu naivare är att tro att designen inte varit en nyckel till framgången då denna faktor jämte upplevd kvalitet är avgörande för köp då de flesta andra faktorerna bilmärkena emellan är tämligen lika. Kort sagt man är inte beredd att betala extra ( som det ändå handlar om i detta segment) för en skitskön bil som upplevs som ful, ej heller status går att sälja framgångsrikt med ful och omodern design. Härmed inte sagt att alla bilmodeller från BMW under de senaste åren fallit mig fullt i smaken, men jag hoppas att BMW fortsätter att våga sticka ut och våga lite mer designmässigt än många andra bilmärken.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
oops länken:
Länk
Jag är inne på Freudes linje.

Bangles deign var/är nyckeln till BMW:s framgångar de senaste årtiondet.

E92 är för närvarande den snyggaste BMW:n som tillverkas.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tycker tyvärr inte allt för bra om Bangle. Jag kommer att fortsätt att köpa BMW framöver, men just nu tycker jag faktiskt att (hemska tanke!) Audi gör finare bilar. Synd att de inte gör så många bakhjulsdrivna. :)

Annat var det/är det med de 10-15 år gamla modellerna. Klart mycket snyggare än Audis 90-tals tvålkoppar.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Sorg säger jag.
Freude am Fahren: Enligt vad jag har fått fram tillverkade Volvo ca 300 000 personbilar 1993. Att påstå att detta är lika mycket som BMW:s 532 000 bilar är att vara lite väl vårdslös med fakta.
Om inte jag missminner mig har volvo aldrig varit uppe i 500´ tillverkade bilar, de toppade på 4xx´. Även om de inte låg på exakt samma nivå så har ju BMWs utveckling varit väldigt bra, särskilt jämfört med volvo (om man nu ska jämföra med volvo). Att säga att de kritiserade skapelserna av Bangle (bla e65) orsakat framgången för BMW tycker jag är att göra det lite lätt för sig. Om vi utgår från 93, då BMW hade starka vagnar i e34 (och senare succen e39) samt e36 (e46) så anser jag att mycket av framgången lades just här. BMW byggde upp ett rykte och anseende med bra och snygga bilar! Ett framgångsrikt märke klarar mindre lyckade modeller under en kortare tid, se tex Mercedes e-klasse från senare delen av 90-talet. En del kvalitetsproblem och knappast lyckad design, ändå är varumärket starkt. Sen har ju bakhjulsdriften gått starkt, frågan är hur mycket det påverkar framgångarna? Entusiaster/bilintresserade bryr sig nog, frågan är hur många de är?

Så fortsätter BMW med mindre lyckade designer framöver, då kan det påverka märket och försäljningen. Det tar tid då BMW lyckats bygga upp ett ruggigt starkt varumärke! Sen är jag positiv till att man särskiljer modellerna designmässigt.

Detta blir ju förståss enbart spekulation då man är tvungen att parallellt jämföra med ett annat alternativ för att få fram svaret.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nej 500' har de aldrig kommit upp i men såväl -04 som -07 toppade de med knappt 460'. Inte så imponerande 20 -års utveckling med tanke på att de redan -85 sålde 400' enheter. Kul att du tar upp Mercedes som under denna designera blivit förbisprungna av BMW. Designen är inte på något sätt orsaken till denna utveckling, men en klart bidragande orsak.
Jubel !

Frågan är om det blir bättre nu...
(ser vissa tecken på detta, facelift på bilarna har ju tonat ner det groteska lite i vissa fall)

Tror BMW vunnit nya marknadsandelar och funnit nya kunder som inte gillat BMW tidigare tack vare det nya designspråket.
Är nog en del som fallit ifrån men de flesta har nog pinat kvar och intalat sig att man vänjer sig. =totlat ökad försäljning.
Frågan är om det lönar sig i längden att göra så.

Jag personligen gillar inte riktigt det nya, har verkligen försökt. Finns ingen nyare BMW jag vill ha vilket är lite tråkigt. För jag skulle vilja ha en nyare BMW.

Känns som att den nya designen gått ifrån det som traditionellt var BMW. Vilket kanske inte var fel i sig, kanske var dags.
Det nya känns plastigare mer asien. Flash ytorna (fiol ytorna)... är det snyggt?

E92 med Msport paket är väl godkänd.
E82 med Msportpaket ser väl ok ut.
E85 coupe intressant

Men ingen av bilarna känns riktigt BMW :-(

Sådär, nublir jag väl totalsågad.

-Phil
Nej Philip, du blir inte sågad. Du har rätt om faceliftarna som slätat över de värsta misstagen. Något som också blivit sämre är inredningen på såväl E60 som E90.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.