AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.233

vevhusventilation frusen i går

be
27
bertone0609
530 touring -02
är inte nöjd bmw ägare nu. mycket strul i går luktade de olja i hela kupen såg knappt ut . gick in på forumet mycket riktigt va vevhusventilationen frusen med trasig ventilkåpspackning som följd. ringde bmw för fjärde gången denna vecka där dom bara sa att de är restnoterat kan ta upp till en månad att få grejorna vilket skämt går ju inte att köra med bilen nu heller
måste man köpa två e39 för att kunna ha nått att åka med bilen ska in till bmw 3 mars för den är sned i bak har bytt bälg + tank så nu får dom kolla den om man kan köra den dit sen har jag skrammel i framvagnen har nu bytt dämpare fjäderbenslagringar alla länkaramar styrstag inre yttre knarr stag fortfarande skrammel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, min frös för ett par månader sedan vid -25°C och tryckte ut olja ur ventilkåpspackningen och jag har inte gjort någonting efter det. Kolla bara så att inget har spruckit och läcker olja. Byt gärna olja, ta loss slangen vid ventilkåpan och blås med olje stickan urdragen så hör du om det är förbindelse ner till tråget. Låt bilen stå och gå länge på tomgång så ventilkåpa och slangar blir riktigt varma. Kolla om det blir rent invändigt i slangarna. Ev. kan du behöva ta bort oljesticksröret och slangen ner dit.
Sedan kan du byta, när du får delar. Jag gör det nog till sommaren.

Dock finns det alltid en risk, som jag har valt att ta. Man får ju vara observant och vid sträng kyla har jag hållit koll på ventilationen, även om det inte varit så kallt som när det frös.
Den läckande ventilkåpspackningen behåller jag, då det är en bra säkerhetsventil och den håller tätt under normala förhållanden.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Just de en säkerhetsventil kan inte vara svårt att snickra dit,placeras lämpligen i ventilkåpan med ett skvallerör som mynnar under motorn.
Nu har jag inte nån såpass ny maskin i min park annars skulle jag gjort detta som prio 1.
Jag hatar falerande konstruktioner och detta borde kunna lösas för max 500:- patent Micke L :)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tanken har slagit mig också faktiskt. Kanske skulle man kunna sätta något i oljelocket om det inte sticker upp för mycket.
Fast det kanske vore säkrare att ha den nere vid tråget ovan oljenivån då, så att inte säkerhetsventilen också fryser..
be
27
bertone0609
530 touring -02
ska plocka isär ventliationen i kväll känns surt att de inte finns grejer hemma
inom en vecka i allafall hade varit skönt att fått dit nytt när man endå håller på
christoffer
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar ha varit fuktigt och kallt länge i år då det bara här på forumet finns så många som haft bekymmer.
Förra vintern var det hellugnt, men 2006 verkade vara en köldperiod om man kollar statistiken på forumet..
alain
Frusen Vevhusventilation
om du skriver på sök.: frysen vevhusventilation kommer du på rätt många inlägg där folk har haft samma problem som din.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.