|
|
|
|---|---|
|
BMW vänner som har 530 DAT E 39 193 kh; * vad ligger ni på i snittförbrukning (liter/mil) på en tank ? * hur långt brukar ni köra på en tank ? * märker ni någon skillnad på förbrukningen när ni kör växellådan manuellt? * tvåtakts olja - smörja diselpumpen; erfarenheter? | |
|
* 0,75 på dubbfria vinterdäck, har varit nere på 0,67, riktig slökörning. * Över 80 mil innan jag tankar * Kör inte så länge på den, men det är väl självklart att den drar mer i sportläget? * Har aldrig använt 2 takts olja, däremot andra smörjande och rengörande tillsatser. |
|
|
0,95 boende centrala göteborg (guldheden) med massor med backar, rödljus, rondeller, övergångsställen... Snittade 0,67 under ett halvår när jag bodde i Kalmar... Tankar vid 70 mil nu, ca 90 när jaqg bodde i Kalmar. Kör aldrig på manuellt eller sportläge förutom när det vankas vidare spår för bakvagnen och det är högst momentant. Endast haft i STP dieselrengörning 2 ggr. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Satte in en KCR box för ca 1 månad sen. Vilket drag det blev i bilen.... ;) Dock minskade inte förbrukningen i den mån jag hade trott. (min förra BMW E-39 -99 184 hk, 0,63 l/mil årsmedelvärde) Var förbi KCR i Falköping i fredags 090227 och de gjorde en special inställning på boxen för att få den mer att arbete i synergi med steptronic lådan. Falköping till Götebortg med ca 110 km/h på mätare förbrukning runt 0,69. Trippmätaren står på 97 mil på en tank. Kommer köra ca 35 mil i kväll... ser fram emot att ligga på under 0.69 motorvägskörning med tungt lastad bil ;) Återkommer. |
|
|
Hmm... snittar nu runt 90 mil innan tankning. Saknar dock min förra BMW med avseende på förbruknignen: E-39 -99 184 hk, 0,63 l/mil årsmedelvärde) |
|
|
0,75-0,76 på senaste 7000 mil. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Vad betalar ni i skatt ? Någon som kör LB reggat ? |
|
|
8421 sek/år reggad som personbil. Delas upp på 3 betalningstillfällen. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Man kan inte gärna få både mera kraft och mindre förbrukning, det går liksom inte ihop, speciellt inte samtidigt...) Man tenderar ju dessutom gärna att testa lite extra i början med de nya grejorna, KCR-boxen eller vad man har skaffat, och det kommer direkt på brämsleförbrukningen...) Vid jämn körning utan att suga ut de extra hästkrafterna kan förbrukningen kanske sjunka något pga effektivare system och mappning osv, men knappast när man gasar lite. FP |
|
Ghost Rider |
2 takts olja ska du glömma ingen mening me det Christer Andreasson |
|
2-taktsolja ger i princip inget, Redlineoil har en bra dieseltillsats, dryg är den också: Länk Redlineoil´s Waterremover/RL-anti-Gel har fixat "omöjliga" problem som inga andra tillsatser har - både på bensinare och dieslar: Länk Länk Mvh |
|
|
Jag hänger på med en lite följdfråga.... Kör med Redline 85 Plus sedan en tid, efter tips här på forumet. Vad är det egentligen för skillnad på den och RL2? Flaskan är lite större och den verkar vara mer koncentrerad, men annars? Jag har en common-rail diesel i båten också (VP D6-310) och bränner nog totalt 5 kbm diesel i bil och åt på ett år. Funderade på om man kunde köpa lite mer RL2 på en gång nånstans och få bra pris... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
RL-2 verkar vara mer koncentrerad än 85 Plus - den räcker till 1100 liter diesel vid ständig användning , 85 Plus till bara 380 liter: Länk Mvh |
|
|
"RL-2 verkar BARA vara mer koncentrerad" skulle det vara... RL-2 är nog en mer kostnadseffektiv variant. |
|
|
Tackar! Får väl köpa på mig en back RL-2 inför båtsäsongen då, och till normal förbrukning i bilen. :-) Har aldrig haft problem med vatten en annat skit i tanken på båten. Hade ur tanken när jag byggde om till diesel för ett par år sen, den var helt ren. Har nu ett förfilter med vattenavskiljare och där har aldrig varit något. Men man kanske ska ha i Waterremover också, i förebyggande syfte.... Tanken är på 630 l, men det brukar ändå bli rätt bra omsättning i den... En bekant fick dock problem med sånt där geléartat klet i filtren, men jag vet inte om han hade ordning på grejerna.. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Tror att en Anti-gel räcker bra om du inte har några problem - men använd bara halva innehållet, häll i andra halvan inför sista tankningen/avställningen, det är nog då bakterier/alger hinner växa till sig? Om du inte har några problem så måste det räcka med 2-3 flaskor RL-2, tror knappast att bränslet måste ha additiv hela tiden, men spara sista slatten så att det finns i tanken över vintern. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.