|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt en Bmw M3 -95 som tidigare ägare av någon anledning monterat en momo ratt i. Har sökt med ljus och lykta efter en bmw:s treekrade ratt med airbag som satt i en del e36 original men utan resultat. Dock så har jag hittat en del rattar till e39 till vettigt pris, frågan är då: Passar en sån ratt i min e36, och är det samma kontakter till airbagen? Mvh Erik | |
|
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag undrar varför du vill byta ut en äkta momo ratt mot en E39 kringla? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Hmm det finns väl olika rattar till M3:an beroende årsmodell. Jag har för mig att -95:an hade denna Länk Gissar dock att du syftar på denna Länk vilken finns i 5-serien som multiratt då den ser ut såhär: Länk Kanske kan www.realoem.com ge liten fingervisning om det kan passa. Vad jag vet skall airbagsladden passa men lovar inget. Jag har i min compact sat i en M3-ratt från 98 o det passade fint iaf. Glöm inte ha haft batteriet urkopplat ca 1 timme innan du börjar skruva av ratten. För att få bort den krävs torx. Sitter två skruvar på baksidan av ratten. En skillnad mellan 3 & 5-seriens rattar är att det är ett större hål för fler kablar (5-serien har ju multifunktion, vilket inte vad jag vet E36:an har) så kanske blir det knas med kontaktrullen som sitter på baksidan. Dock gissar jag att om du anv. din kontaktrulle som du har nu till den nya ratten så kommer det funka. OBS lovar inget. Sedan är mina erfarenheter av www.bildelsbasen.se och www.lagabasen.se (vilken blivit sämre) att det är svårt att söka på rattkudde, samt att de inte gärna skickar dessa med posten, då det föreligger risk för skada ifall den skulle utlösa. (airbags skickas i speciella stålburar) kanske kan du ha tur att skrotfirman inte har så bra koll. Ett tips är väl att leta ratt (på bildelsbasen, för där kan man fortfarande se övriga delar från samma objekt, bildelsbasen verkar ha slutat med den servicen) o sedan kolla om det också finns rattkudde (mindre vanligt då BMW oftast frontas) och den du är på jakt efter är eftertraktad. Lycka till. //Hema |
|
|
stämmer nog inte det där med årsmodell! Jag hade inte bussratten i min -94 däremot har min kompis det i sin -95. |
|
|
tjena, jag har en m5 ratt i min e36a 96a som jag bara tog bort knappsatsen för multifunktionen och ersatte med "kåpor" som ska sitta där det är ju samma ratt som hema hänvisar till i andra länken, funka jätte bra för mig, kan inte lova att det funkar för dig, men funka jätte bra för mig som sagt //stoffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.