|
|
|
|---|---|
Transocean |
Jag bytte dämpare fram och trodde att hjulinställning inte behövdes men, på nåt vis har jag fått mycket högre däcksljud på högre sida samt att jag tycker att framvagnen vattenplanar lättare än före bytet. Vad är det som kan ha ändrats i framvagnsgeometrin? Lossade aldrig styrstag eller andra "grövre" stag , bytte dock stabilisatorstag bägge sidor. |
|
Allt ändras när du skruvar fram/bakvagn. Oftast väldigt lite, ibland mer. Känsligast är absolut TOE och det ändras mycket lätt när man skruvar. Normal har bilar som skall vara roliga någon enstaka mm TOE-out totalt sett i framvagnen. 1-2 mm åt fel håll känns. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Stötdämpare är nog det som påverkar minst vad gäller utbyte av delar, då de har rotationssymmetriska infästningar både uppe och nere. |
|
|
Dina nya dämpare kanske är spänstigare och höjer framvagnen och just TOE värdet ändras med fjädringsvägen. Det är ju därför det är viktigt att lasta bilen rätt inför en hjulinställning om man gör det själv. Om du lastar ned kärran får du mer Toe-in och hissar du upp båda framhjulen i luften ser du att du har en kraftig Toe-out...så med fräschare dämpare kan du fått mindre Toe-in eller t.o.m. aningen Toe-out än vad som är rekommenderat eftersom man ofta ligger med aningen Toe-in(lastad). / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Är bara dämparna bytta tror jag inte höjden ändrats så mycket då E34:an har insatsdämpare och då byter man ju inte fjäder tallrik o.s.v. Men visst kan de ha ett lite högre gastryck som påverkar litegrand och höjd påverkar ju toe som mixmaster säger. (Tvärtom på en E39:a med 6:a) |
|
|
Jag själv brukar ersätta standarddämparna med Bilstein HD eller B6 som de nog kallas i Europa som är 30% styvare och det brukar märkas att de lyfter bilen lite. Går man från olja till gas kan det nog märkas med. Från gas till nya gas borde väl inte märkas så mycket om de inte var tokslut och man just gjort en inställning med dem så? / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.