AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
797

tankfel efter rengöring

Jaha då har jag gjort som i mektipset gällande pixelfel.först blev allt bra sedan försvann pixlarna efter han,lite hipp som happ.Får nog göra om det imorgon.Frågan är dock denna,fick lite problem med tankmätaren.Tankade upp den fullt innan jag satte igång,nu visar den bara 3/4 delar.vad är fel??kan det vara skit på kontakten bak(den svarta) som jag inte fått bort.Eller jag kom visserligen åt nålen,nästan samma avstånd som den visar fel.Vad göra ??kan den blivit osynkad nu??Jag vred tillbaks den,och det borde den ju tåla tycker man,jag var försiktig.Planerar att göra om allt imorgon och ta med sprit ist.Men vad kan tänkas hänt med nålen(dålig kontakt där bak?) för den rör sig ju nedåt med förbrukning,typ 10L-3/4 delar nu..Hoppas nån fattar vad jag menar.
Tanner
hände så hos mig med med tanknålen, vrid nålen exakt som den ska sta på reserven titta på temp mätaren och sedan ska allt va fixat
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Öppna igen och vrid nålen rätt. Lätt att man kommer åt dom när man tar isär instrumenterna från glaset tex.

Sen skulle jag önska att du skriver i stycken. Finns knappt mellanslag mellan meningarna.
Blir riktigt jobbigt och luddigt när du skriver som du gör.
Inget illa menat men påtalar iaf!
Ok men jag skall inte vrida nålen när allt är inkopplat??eller??
Och vad har temp-mätaren med saken att göra??
Skall skriva bättre,promise.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jo du kan göra det när den är inkopplad men ännu bättre när du har den lös.

Tempnålen ska du använda som referens! När tempnålen står på MIN så ska även bränslenålen göra.

Hajjar du eller ska du skylla på förkylningen igen? :P
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Förlåt. Menar inte MIN menar så klart KALLT! Alltså där tempnålen bottnar där ska bränslenålen bottna.
Tanner
nej du ska plocka bort alla kablar och sånt, du tar bort plastglaset genom 2 pluppar bak har jag för mig det va, använd temp nålen som referens. Jag visste inte hur man skulle göra innan så jag stack in mejseln rakt in i tank nålen och den hamn 90 grader åt vänster, så ja tog bort glaset sen och rätta till den så nu funkar mätaren perfekt.
Tack jojje,jag förstod båda ggrna.Ink vad MIN betydde:)Jag vrider på "visaren" eller finns det en skruv på baksidan att korrigera med också??
Jag provar mig fram,i värsta fall drar jag igång tändningen och korrigerar då.
Provar imorgon bitti när motorn är kall.
Tanner
Bara vrid på nålen finns nog ingen justeringsskruv, jag hade rekommenderat att justera när tändningen är av för att inte förstöra mer
Tja har gjort om allt, tanknålen faller slött till kl 8.30 i sig när man vrider på den.(ifrånkopplad).
Så det går inte att korrigera,provade både utan och med inkoppling.
Samt att den går i botten när strömmen är av typ kl 8.30,och temp-nålen är då på kl 10..När jag kände på nålen så kändes den tight och bra,bara att den inte visar rätt Tank-värde.
Det finns ju ett "botten-läge" på alla nålar,och tank-nålen faller automatiskt dit. Så det verkar ju helskumt??Och när strömmen slås på,så drar tank-nålen upp direkt till kl13.30..Provade försiktigt att vrida den åt båda hållen.
Men den gick villigt tillbaks till 13.30,oavsett.
Undrar om det har varit mätar-fiffel med denna förut.Och jag sliter håren för ingenting..
Skall prova att tanka upp bilen igen nu direkt. Bara så jag är på den säkra sidan,och vet att den är fulltankad ordentligt.
För det kan väl inte ha med att det kanske är lite vätska kvar, på den bakre svarta kontakten.Därav visar den fel och drar inte upp helt???Har kollat och ser ok ut MEN ???
Problemet fixat..man får tydligen använda lite "våld" för att vrida nålen förbi sitt (dödläge) därav vrida den rätt.Kul att veta då man tror att instrumentet är "jätteömtåligt" och 95% av pixlarna är tillbaks,så nu är jag en GLAD-kille idag.
Tack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.