AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.584

Klaff i avgasröret?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Låg bakom en 535D och såg en klaff i det ena slutröret som öppnade stängde sig ganska ofta. Vad är detta? Syfte?
Sök på "Golf tee mod".
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Var bara tvungen att prova att stänga av klaffunktionen (låta vara öppen alltid).

Varmkörde motorn (då klaffen är öppen även på tomgång när den är kall). Körde med rutan nere och örona öppna. Stannade och av med sladden för låta den vara öppen och körlyssna igen. Skillnad: liten! Tomgångsljudet blev lite bättre, lite mindre bludderljud. Noterade att pipan med klaffen i har ett högre luftflöde än den andre (när den är öppen såklart). Sladden åkte på igen efter provturen.

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska klaffen mest göra bilen tystare vid lugn körning (stads). Undrar dock om den också ändrar sig när dieselpartikelfiltret bränner? Hur det är med motorbroms/bränsleförbrukning kan man undra...

På bensinare kanske klaffen gör större skillnad på ljudet?
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Okej, jag var mest nyfiken på varför den satt där. Jag trodde det var nått liknande som Gallardo har, silent choice. Över ett visst varvtal så tillåts avgaserna gå en snällare väg med friare flöde och högre ljud (över det tillåtna som mäts under ett visst varvtal). Men 535D'n som jag låg bakom hade en buss framför sig på en jobbig 50-sträcka med vägbulor och annat elände. Så farten var typ noll till 35-40 och bromsa var 50'e meter. Så min teori om ljudet kändes lite avlägsen.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
...kanske öppnar sig även vid moderat gaspådrag. Ska koppla in multimetern imorrn för se när/hur den öppnar sig. Onödigt vetande? :)
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Sarli:
Hur har det gått, har du rett ut när den är öppen osv.
Jag blir inte klok på min, ibland är den öppen när bilen är avslagen och ibland stängd. Idag passade jag på att titta på klaffen när tjejjen körde bilen, när hon stängde av bilen öppnade sig klaffen. Har inte tänkt på om det är skillnad om bilen är kall eller varm.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Detta har jag i ena slutröret men jag tror det styrs med vacum mitt spjäll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.