|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon tråd om hur man går till väga att byta Topplockspackning på en 525 Tds. Jenza | |
|
Tråd finns det säkert, men här får du annars en utförlig beskrivning. Läs noga igenom steg för steg innan du börjar. Du kommer behöva topplockspackning och sotningssats, eventuellt en packning till kåpan om du köper packningen på BMW, den skickar dom inte med. Packningsmassa av god kvalitet, invändig Torx strl 14 och 16, en 8-kantig 12mm hylsa och kopparpasta. 1. Lossa minusjorden på batteriet. 2. Demontera fläkten. Notera att den är felgängad, ta en nyckel 30 och klappa till den duktigt så lossar den. 3. Demontera luftburken. 4. Skruva loss insprutningsrören från spridarna 5. Tappa ur kylvätskan. Pluggen sitter snett ovan bakom höger motorfäste. Byt kopparpackningen innan du skruvar tillbaka pluggen. 6. Lossa den övre kylslangen mellan kylare och topp samt slangen till termostaten. 7. Lossa kontakterna till glödstiften och givarkontakerna där. 8. Lossa egr-röret mellan grenröret och insugsröret samt kylröret som sitter under detta. 9. Lossa turbon, vanlig 12ans hylsa funkar om den är ö kantat. 10. Demonttera drivremsspännaren. Börja med 13 mm skruven, sedan skruven pö hållaren. Lossa den sista skruven och lirka försiktigt bort spännaren. Den har en tendens att "ploppa" ur, så fixera den gärna med ett buntband eller liknande. Ploppar den lik förbannat ut går den att plocka ihop igen i ett skruvstäd. 11. Bort med ventilkåpa och vakuumpump. 12. Ta 22ans hylsa och sätt den på vevaxeln. Vrid motorn medurs (!) sett framifrån till den första kammen står lika mycket till höger som den andra står till vänster, fortfarande framifrån sett. 13. Skruva ur insexsskruven till vänster om remspännaren. 14. Det här kan vara lite trixigt, men är du tålmodig går det. när du tittar ner med en ficklampa åt vänster ser du en tapp. den kan du använda som mothåll när du ska pressa tillbaka kedjespännaren. Spännaren ska pressas ner och sedan pillar du in en ca 3mm tunn mejsel eller liknande. iden är att låsa en liten kolv som spänner kedjan. Du känner om du har kommit rätt, det ska vara hyfsat stumt. Missar du det här momentet är det inte hela världen, kolven hoppar ur och du får lite att pilla med innan du monterar tillbaka allt 15. Lossa kamdrevet och ta bort det. Torxskruven kam sitta rätt hårt, men det finns ett bra mothåll mitt på kammen. 16. Skruva ur insexskruvarna under vakuumpumpen, 6mm vill jag minnas på bägge. 17. Skruva loss de tre främre skruvarna samt muttern på "växellådskåpan" dvs de främre skruvarna på toppen samt muttern som sitter snett framför 6ans spridare (6ans cylindes är den som är längst fram). 18. Skruva loss skruven framför 6ans spridare och motsvarande på anra sidan. 19. Dra loss returslangen mellan insprutningspumpen och 6ans spridare. 20. Dags för toppbultarna, här MÅSTE du vara noggrann! Sett från vänster sida i färdrikningen döper jag skruvarna: 1- mitten 2- mitt emot 3- höger om 1an 4-vänster om 2an 5- vänster om 1an 6- höger om 2an 7- vänster om 5an 8- höger om 6an 9- höger om 3an 10- vänster om 4an 11- höger om 9an, längst bak 12- vänster om 10, längst fram 13- vänster om 7an, längst fram 14- höger om 8an, langst bak Rita mer hela ovanstående så du verkligen förstår det, du kommer behöva ordningen flera gånger. 21. Vrid runt motorn så att drevet på dieselpumpen pekar uppåt. Missar du markeringen och måste vrida ett varv tilll måste du ta loss kamaxeln föst... 22. Gör rent ytorna på toppen och blocket där den nya packningen ska ligga. Kolla toppen ordentligt efter sprickor... Toppar innan -95 spricker gärna. OBS! TDS-toppar ska/kan inte planas! 23. Passbusssningarna (mellan 1-2 och 5-6ans cylindrar) ska vara ok, ta gärna bort och putsa lite på dom. 24. Byt gummipackningen på transmissionskåpan. Täta med någon tätmassa i spåret... 25. Passa även på att stryka på tätningsmassa mellan transmissionskåpan och motorblocket! 26. Vrid motorn 30 grader före öd (övre dödläge) så ventilerna inte slår i kolvarna. 27. Kolla toppbultarna väldigt noga. Helst ska dom byta, men dom är rackarns dyra. Borsta dom kliniskt rena, polera dom ordentligt och kolla att gängorna är OK. Ser dom uttöjda ut måste du byta! 28. Olja toppbultarna lätt och lägg i dom i hålen. NU MÅSTE DU FOKUSERA!!! 29. Dra bultarna i den ordning som nämts i punkt 20. Dra alla bultar i ordningen 80 nm Släpp alla bultar i ordningen 1 HALVT VARV Dra alla bultar 50 nm i rätt ordning Dra sedan alla bultar i rätt ordning 90 grader Dra bultarna ytterligare en gång 90 grader Jag vet... det låter omständigt, men det måste göras och sista momentet känns som om toppen spricker vilken sekund som helst. 30 Skruva på de tre främre skruvarna på växellådskåpan, sedan mutter och slutliigen de två sista. 31. Montera returledningen från spridare 6 till pumpen. 32. Insexskruven snett höger under luftpumpen (framifrån sett) ska lirkas in med glidskenan till kedjan. Byt O-ringen först. 33. Sätt in spännskivan och dra åt lagerbulten (insexskruven strax under luftpumpen). 34. Vrid kammen så att första kammen ligger till vänster och andra kammen ligger till höger (i bilens färdriktning) och att de ligger i samma linje. 35. Vrid motorn från 30 grader till ÖD, stoppa in ett mothåll i svänghjulet, ca 4-5 mm grov. Hålet sitter under startmotorn, dolt av en kant efter motorblocket, känn dig fram. 36. Montera kamdrem och kedja, dra åt ordentligt! 37. Tryck ner kedjespännaren och dra ur printen som låste spännarkolven (om du lyckades med det...). Skruva tillbaka insexskruven som täckte hålet, byt packningen. 38. Ta loss sprinten från svänghjulet, montera tillbaka övrigt. 39. fyll på kylvätska. Jag rekommenderar att fylla på med rent vatten och en diskmedelstablett (!). Det gör inget att rensa systemet nu och då, dyra preparat för kylarrensning är värdelösa! 40. Starta och varmkör i 25 minuter på tomgång 41. Ta bort ventilkåpan och töm motorn på vattnet om du passade på att rensa systemet. 42. Dra alla topplocksbultar i rätt ordning 90 grader och sätt tlllbaka ventilkåpan. Efterfyll med glykol. VOILA! Jag tror att beskrivningen är komplett, annars ring mig; 0733-515218 Mvh, Daniel -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
Varför ta hänsyn till pumpen om man bara ska lyfta toppen? Om man låser svänghjulet i tdc, lyfter toppen, byter packning. Montera kamverktyg på me kedja å drev. Momentdra. Dra runt motorn 2-3ggr och sen bara köra. Vet att de e en gammal tråd men för mig känns vissa steg onödiga. Förövrigt är bultarna sträckbult och används endast en gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.