AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.674

VIlka xenonljus bör jag välja?

32
50
325cab-02
325 cab -02
Jag har en e39 523 IM -00 och tänkte montera xenonljus i dimljusen. Vilka bör jag välja med tanke på att "boxen" blir utsatt för relativt mycket fukt?
Fimms det "boxar" som är mera tåliga?

Tacksam för svar.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
En sak att tänka på är att du inte tar dig genom besiktningen om dom gör sitt jobb rätt och dom har börjat bli rätt noga med "fulmonterat" xenon.

Iofs går det ju att byta tillbaka till halogen men det är ju en del jobb.
Sen blir dom ju dessutom tokbländande men för mig är det inget problem för du får smaka mina 250W HID heljus som jag har i fronten tills du stänger av dina dimljus. =)

Sätt in 2st 50W HID i helljusen istället där dom gör nytta och kan stängas av när du möter någon. Går att köpa för runt 600:- inkl frakt från Ebay.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag plockar ur säkringen till dimljuset när jag besiktigar bilen, så blir det aldrig nån diskusition. Dessutom använder jag bara dimluset dagtid, istället för halvljus Länk

Ubbe! Var köper du 250W HID någonstans?

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
325cab! För att svara på din fråga, Xenonkungen har förlängningskablar, så att du kan montera boxarna under huven.

BMW CS #5206
Nej du blir inte tokbländad av dimljusen.
För er som absolut inte vet så kan man ju ställa ner dimljusen oxå.
Att du inte klarar besiktningen är ju rätt o fel.
Lyser dina dimljus o du har xenon blir du kuggag.
Lyser dom inte alls som Ubbe skrev så är allt grönt.

Det är inte bara fukt som kan strula til ldet hela det är även kyla o värme.

Ubbe dig skulle man vilja träffa på vägen :-p Då skulle du få smaka på mina strålkastare som jag kan rikta hur ja vill :-p

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Den Länk är inte heller rolig att möta på vägen. Lägger man ihop effekten, som jag antar att ubbe, gör blir det 310W HID.

BMW CS #5206
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag gör som Ubbe, har dock inte lika mycket kräm i mina ljus.

Dimljus är ett djävla skit som inte borde finnas, jag har aldrig haft nån riktig nytta av dem, de är bara orsak till irritation i trafiken och onödiga kostnader.

Björn
Varför får man inte ha xenon i dimljusen men monterat som helljus?
Borde ju vara en likvärdig ombyggnad eller hur?
Ingen av dem är ju ngt som man kör omkring konstant på eller hur?
Antingen så borde det vara lika "lagligt" eller lika "olagligt"

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Christoffer! Dimljus får du använda istället för halvljus på dagen.

Garpen! Jag använder alltid dimljus på dagen istället för halvljus, vad är det för irriterande med det?

BMW CS #5206
Christer: Jo det vet jag, fick inte fram det jag ville så jag gör ett nytt försök ;-)
Varför skulle det vara olagligt att montera xenon i dem för det? Det är själva uttalandet om att man inte skulle få montera xenon i dem som jag vänder mig emot. Det är ju bara att ställa ner dem om de skulle blända precis som om du kör med vanliga halogenlampor. Så länge som de inte bländar så borde det inte spela någon roll, iofs så bryter man väl mot helbilsgodkännandet.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är lite ghey att använda dimljus som halvljus på dagtid.

Och då menar jag inte gay.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem att besikta med xenon i dimljus eller helljus.
Rätt justerade dimljus bländar inte, min är dessutom nedjusterade under den nivå som de vanliga ska ligga på. Med Xenon så gör de väldigt stor nytta i ljushänseende framför bilen, när den svarta vägbanan suger ljus.
Sjävklart får man inte använd Dim +halvljus men brukar fuska när det är som besvärligast då och då.
Och då enbart på motorväg eller där det är vajerräcken, man ser staketet och vägmarkeringen bättre, de brukar sammanfall i samma gråsvarta ton som vägbanan när allt är nedskitat vintertid.
Men åker aldrig i kring med detta kontiunuerligt som de flesta Volvoägare mfl gör har jag noterad
Och det är än så länge inte olagligt med xenon i dimljusen mig vetligen, och allt för många åker med uppskruvad dimljus som bländar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Christer,

Få av de jag har mött har haft rätt inställning på dimljusen, dvs att de bländar, de flesta använder dem dessutom i kombination med halvljuset, vilket bländar.

De få som har koll på sina dimljus ser jag förmodligen inte pga av att de just inte bländar och då är det ju inget problem.

En del tycker att det är snyggt, men jag tycker att det är lite "bonnigt", liksom tärningar i backspegeln, men så länge det inte bländar skiter jag i det...
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Dimljusanvändning utan dimma är, i mitt tycke, lame = ghey = nördigt = getto = bonnigt!

Enligt Folke så är det olagligt att bygga om strålkastare:

"Tyvärr är det olagligt, man får inte ändra ljuskällan/konstruktionen alls på bilarnas olika lyktor, HID-brännare (xenon) får endast monteras i strålkastare som från början är konstruerade för dessa."

Om sedan bilbesiktningen brys sig eller inte är en annan femma!

Precis som steaman skriver: Det är en allmänt utbredd missuppfattning att det är OK att manipulera t.ex helljus eller dimljus eller nåt annat som normalt inte lyser vid möte. Reglerna är tämligen solklara: Allt som är e-märkt (i synnerhet lyktor och strålkastare) tappar sitt godkännande i det ögonblick som man bygger om med andra ljuskällor osv.
Gäller redan när man pillar i en 80-100W halogenlampa eller liknande, men i realiteten är det givetvis inte så att detta alltid kollas upp vid t.ex besiktning osv.
Men OM det kollas så åker man på anmärkning osv, dvs underkännande.
När det gäller besiktning och xenonljus brukar man resonera som så att om bilen har xenonlampor som option (i halvljusen t.ex) så gräver man inte vidare, men om det kommer en 240 eller annat som aldrig levererats med detta så blir det nerslag.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
I helljuset brukar det heller inte vara några problem, de kollar ju aldrig ens ljusbilden nu för tiden, men halv och dimljus har jag fått underkänt på besiktning, vid xenonkonvertering.

BMW CS #5206
He
7
Henrik_TDS
525 TDS Touring -92
På hel/extraljus får man ha Xenon...
Om dom är E-märkta annars inte ....

"VVFS 2003:22 kap.21, 17 § Ljuskällor (glödlampor) avsedda för belysningsanord-ningar som är typgodkända enligt de olika ECE-reglementena skall vara typgodkända enligt ECE-reglemente 37 och avsedda för respektive anordning."

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att dimljus bländar även om de är "nerställda" är inte särskilt konstigt. Anledningen till det är att ljusbilden blir fel och det är inget du kan justera. Justera kan du enbart göra höjden men om ljusbilden har blivit diffus så hjälper oftast inte det. Xenon i dimljus är både olagligt och urfånigt. Varför? Jo, för att de enbart får användas dagtid och då är ju den extra ljusstyrkan från xenonkonverteringen helt onödig.

--------------------------------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.