AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.084

Häftigare ljud från motorn hurdå ?

trampbilen
hej, nybliven ägare ev en snygg z3 2,2 2001. Motorn går perfekt men jag tycker det är lite tamt ljud. kan man genom att byta luftfiltret mot ett annat få det att bli ett fränare ljud vid körning ?

Tacksam från en nybörjare.

/Jonas

Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Hej och hjärtligt Välkommen trampbilen.
Vi är många Z3 ägare som undrat samma sak och så vitt jag vet finns det inga bra genvägar till mustigt motorljud.
Jag har haft Z3 i lite mer än 1 år. Min bil är utrustad med K&N insatsfiler i en i övrigt helt orginalbil. Jag har provat med orginalfilter i burken oxo. Jag skulle vilja hävda att välljudsskillnaden mellan orginal och K&N insatsfilter på en 10gradig skala faller ut som 2 för orginal och endast 2.3 för K&N filter. Jag har inför våren monterat bort insugstratten till luftburken men har ej provat att köra med denna setup.

Mitt intryck är att men måste byta till Bastuck/Remus/Eisenmann/Magnaflow/UUC för att få ett trevligt ljud samt eventuellt ta bort mittre ljuddämparen. Detta är min subjektiva bedömning av forumläsning och youtubeklipp.

Ps. Ibland är det skönt att det inte brölar oxo =)

Riwa
K/N insats filter hade väldigt marginell skillnad på de senaste 4 bilar jag haft det på. 318i E46 gav det nästan ingen skillnad medans 206 GTi blev det lite skillnad men inte mycket. Det absolut bästa om du vill ha bättre motorljud med hjälp av filter är att skaffa öppet!

På min 200sx monterade jag ett 57i kit och ljudet blev bra mycket bättre. Det är inte ljud skillnad i klass med att byta till sportavgassystem men skillnad får du.

trampbilen
Tack för svar jag får väl köra en säsong innan jag byter. Hämtar hem bilen på fredag !!!
/Jonas

Spännande -den ser onekligen väldigt fräsch ut!
Ab
57
Absolutjohan
Z4 3.0 Roadster -03
Har en ombyggd orginalslutljuddämpare till en z3 2.8 1997. Som jag tycker låter lite för mycket. Om det finns någon som vill byta det mot ett en som är helt orginal så är det bara att höra av sig: absolutjohan@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.