AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.885

Bmw 740 Reparations kostnad?

Ma
9
Markic
BMW 316 Compact-96
Hej Alla på Forumet!

Jag har varit och kollat på en BMW 740, tänkt byta upp mig från min 316 men vill inte "byta ner" mig pga att det finns en del saker som inte fungerar på just den bil jag tittat på.

Länk

Såklart får man det man betalar för... om man tittar generellt på alla andra 740 på blocket men här kommer felen som kanske är standard? Tänkte höra med er vad det kan kosta att byta ifall man skulle kunna byta det själv.

Felen:
*Ratten-Går inte att ställa in
*Instrument-Pixelfel
*CD/Radio-Pixelfel
*Förarstol-Inget el funkar,går inte att ställa fram/in
*Toppapackningarna-Läcker olja och ser allmält skabbigt ut i motorn
*Mätarställningen-Ser inte ut att stämma då allt verkar onormalt slitet i interiören
*Något slår i vid gupp

Jag kan tänka mig att detta blir dyrt men ifall det blir billigare att köpa denna bilen och fixa till eller ska man gå på en 740 i pris runt 80-100 direkt?

/Marko

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tipset är att gå på nån runt 50-70' då är risken mindre att råka ut för lik.

M V H
Stephan

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Är det elratt?

Pixelfel kostar runt 2500kr att fixa hos en firma.
Pixelfel på färddatron Cd kostar?
Kan vara säkring eller brända motorer på stolen?
Topplockspackningarna är ett vanligt fel.
Mätarställning kan jag inte uttala mig om
Att det slår vid gupp kan vara pendelstag men även en massa andra stag som håller på att ge sig även stötdämparna = dyrt.

Bättre att köpa en som är 10-20k dyrare med bytta stag och allmänt bättre skick om du frågar mig.
Jag köpte själv en billig E38 för ett år sen som det var en del fix med men det är inget jag skulle göra igen, det blir dyrare än man tror. Det är bättre att lägga till mer pengar när man köper bilen och få en välskött och fin bil än att lägga ner en massa pengar och tid på reparationer.
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Ja, sikta på en bil för 60-80k ist. Men klart att du kan chansa på en billigare också.. det KAN vara ett mer ekonomiskt köp om du har tur.

Ma
9
Markic
BMW 316 Compact-96
Japp det var som jag trodde!

Ja ratten ska man kunna ställa in via elektrisk spak, vid stolen så ser man massa lösa kablar och vissa då blivit klippta och även att knapparna som man ska kunna ställa in stolen med är helt lösa.

Verkar vara likbil som gått mycket mer än vad mätaren anger...

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Köp så ny som möjligt med så få ägare som möjligt.
Känns det för slitet så avstå , det är köparens marknad och det finns många många 7-serie till salu och en hel del är skapliga bilar i ett hyfsat bruksskick.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Tanner
topplockspackningen? du menar nog ventilkåpspackningen?

Jag säger såhär, om motorn och växelådan går fint och den inte krånglar mer än du sagt så kan du hitta billiga delar på skroten och byta ut, pruta ner priset lite också och lägg ut 10 000 - 15 000 kr så kan du få den i fint skick igen med lite kärlek, ingenting är omöjligt
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
ja alla menar nog ventilkåpepackningen :)
Varför skaffa sig bekymmer i onödan? En sak är om det blir fel på bilen efter en tids körning, men att medvetet köpa på sig bekymmer verkar korkat. Det är ingen bristvara du letar efter . Sök vidare och du kan bli nöjd 7ser ägare från start! 750 gör dig ännu gladare./ il forever.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag har tips på en 750-95 med lite lull lull till vrakpris

PMa mig.
Ma
9
Markic
BMW 316 Compact-96
Har tittat lite på bildelsbasen och kommit fram till att man kan faktist fixa ihop den billigt, men frågan är ifall det finns mer dolda fel som jag inte sätt?

/Marko

Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Det finns det alltid. Risken för dolda fel bör vara mindre i den övre prisklassen där man normalt hittar mindre slitna bilar.

Finns det falsk servicebok (eller till och med en äkta..)? Då blir det lättare att få igen lite av pengarna du investerat i bilen när du ska sälja den.

Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Köpa en bil med avklippta kablar är ett stort NEJ!
Kan ju vara mer kablar som är avklippta som du inte ser.
Kan ju vara något snille som försökt laga något men misslyckats och då kan elsystemet vara hur som helst.
Har själv erfarenhet av att tidigare ägare utan elkunskap sabbat en bil.
Är du händig och vill ha ett objekt att sätta tänderna i så köp men pruta tiotusen först.
Ma
9
Markic
BMW 316 Compact-96
Tråd kan låsas! La ner detta och har kollat på en 523 från 97 istället :) Tackar för alla snabba svar och er hjälpsamhet!

/Marko

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.