AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.177

MC Hammer 1500 Slutsteg, vad sägs om det?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Länk
Vad sägs om den om jag ska driva 2st x12" MDS basar 700Wx2.
Någon som har/haft den? Var ni nöjda? Är de säkra (att inte de brinner osv)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
För dom pengarna så skall du vara nöjd bara det låter om det ;) , skulle helt klart leta på begagnat marknaden istället efter ngt mer välkänt märke på steg om jag vore dig!
Om det är effekten som intresserar: Gör ett par enkla tester och beräkningar, notera stegets avsäkring 80A. En någorlunda proper konstruktion skall arbeta upp till kanske 70-80% av denna ström, vilket ger ung, 700-800W max in till steget. Drag av för verkningsgrad osv, brukar ligga på 60-80% som bäst för hela låddan inkl allt, du har kanske med andra ord runt 500-550W att spela med, fördelat på de olika utgångarna osv.
Iofs ingen låg effekt alls men jämför med specarna... det finns även en del andra suspekta värden osv. Vad är t.ex dämpning >120dB? Frekvensomfång specas som vanligt utan att ange nivåerna (dB) vid ändpunkterna osv.
Även ett par lurar för 19:50 hos ICA kan sägas ha t.ex 15-20000Hz frekvensomfång, kanonbra. Att det sedan kanske dalar ner 10-20db sägs det inte mycket om...)

FP
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
men om vi säger slutsteg på 1500 som kostar ca 5000 och det här som jag skrev, blir det stor skillnad mellan de?
Det går inte att avgöra på siffror så enkelt. Vad är det verkliga specarna?
En gammal sanning är att man får vad man betalar för, tyvärr.

FP
Jag har inte prövat det slutsteget som du nämner ovan men jag har prövat ett nxs steg som var ett billigt steg för dryga 1000 lappen, 4-kanaligt, specat till 600w max. 4*75w rms har jag för mig. När jag jämförde det med mitt rockford fosgate power 400a4 steg på 4*50w i 4 ohm så var det som natt och dag. Även fast det billiga steget var specat till mer watt så kunde jag inte ens spela hälften så högt med det billiga steget. Sedan när det kom till kontroll och upplevd bas var det ännu större skillnad.
Detta är anledningen till att Hewi i sitt inlägg rekomenderade dig till att köpa ett begagnat steg. Ett äldre kvalitets steg från t.ex. rockford fosgate som är 5-10 år gammalt får du för runt 1000 lappen och du kommer troligtvis att bli riktigt nöjd med det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.