|
|
|
|---|---|
|
Min GPS navigatör visa meddelande "please wait" och ibland please insert CD trotts att det finns skivan Europe Maps 2004 inne i DVD spelare i bagage luckan. Jag försökte nolställa dator, igenon att ta ut minus polen på batery men det hjälpte inte. Jag bli tacksomt att få något tipsa om vad jag kan göra! Det verka som nu problemet har utökat! Nyligen några daggar sen, Radion nu också fungera inte....inte kasset spelare eller CD växlare heller alt är tyst! Jag har DVD spelare i bilen som visa i skärmen. Det fungera men inget ljud. Jag bara vet inte var jag kan börja! | |
|
Sök i forumet. Jag och många andra har skrivit många svar på hur man felsöker ditt problem. Återkom när du testat dessa felsökningar. /Andy |
|
|
Jag har märkt att det finns många olika svar på forumet gällande GPS oc Navigations fel. Men tyvärr inte hittat något som just falla i mitt problem området! Har du haft ett liknande problem med navi medlande "please wait"?, var snäll tipsa mig om lösningen! Det nästan 14 dagar nu sedan navi Maps visas inte på skärm! Jag har en MK4 DVD navigation system. Jag görde ett "reset" med att kopla bort batrrie minus polen i 5 minutes och lyckades med att få igång radion. Tack på före hand till alla, vem kan tipsa. /Mpaket540 |
|
| Prova att byt till en annan nyare dvd-skiva för det låter som den har svårt att läsa skivan helt enkelt och du behöver ju ändå uppdatera kartmaterialet om du har en skiva ifrån 2004. Batteri reset görs inte på 5min utan batteriet bör vara bort kopplat minst 30minuter , du vet om du har lyckats genom att språk , klocka osv måste ställas in på nytt i navin. | |
|
Jaa som du säger det låter att kanske problet är med skivan. Jag har en 2004 Europe Maps "High". Har du tips var jag kan hitta senate skivan? Isf om jag hitta skivan räcker det med att bara stoppa in skivan i navi spelera, eller behöva det ett 20 minuter baterie "reset? Tack på före hand /Mpkt |
|
| Nej det är bara att ta ur gamla och köra i nya skivan , finns på blocket t.ex Länk | |
| Man kan ju även så klart kolla efter navi skivor på vissa webbsidor välkända från just nu pågående juridiska processer...... | |
|
Har du kollat att ditt batteri är fräscht? Att både radio och gps falerar ungefär samtidigt brukar tyda på ett gammalt batteri. Det räcker alltså inte att bilen startar utan problem utan batteriet måste klara att hålla schysst och jämn spänning vid belastning. Detta märks särskilt på bilar med navigator och mycket utrustning. /Andy |
|
|
Faktiskt, bilen är typ full landat med TV NAVI och en extra DVD spelare. Batterin började glapa, där engång fick jag till och mig behöva starthjälp. Det var då Navigation Maps gick till "Please wait" läge. Jag köpte ny batteri men problemet kvar stodde. Som sagt nu 14 daggar senare, inget Navigation Maps visas, istället ett röd lampa lysas permanent overnpå skärmen. TMC bokstaverna nerdre på skärmen och lysas rött. Jag har precis kolat på den hänvisade länken och komma köpa ett nyare Maps skivan. Hopas då problem koma lösas up, utan att ta in bilen till Bil centralen--- /Mpkt |
|
|
Nu ska man inte vara domedagsprofet, men jag vet ett par fall där hårdvaran tagit stryk pga just problem av strömtillförseln. Det bästa du kan göra för att diagnosticera är att låna navigatorcdläsare, radiomodul av någon annan och kolla var felet ligger. Eftersom allt hänger på samma kommunikationsbuss så kan en störning i en modul lätt påverka andra delar. /Andy |
|
|
Navigationsläsare radiomodul var sita sånt module i BMW? Det kanske kan bli denna eftersökt lösning. Jag mena hur kan de på Bil Centralen missa att veta om det? De har gjört ett datastyrda felsökning där de också updaterade navigationsmjukvara. Men problemet kvar stå, att Maps visas inte en bara meddelandet "Please wait". Man har också testat två nyare version av Europe Maps 2009 men inget hänt. Nu man säger att problemet kunde ligga vid knaparne på monitor. Det låter konstigt. Därför jag ska bli tacksamt att få något utomstående tips från BMW ägarna utte där. Tack på före hand. /Mpkt |
|
| De på Bil Centralen vet nog mkt väl vart de olika modulerna sitter......det framkommer mer och mer grejer som du gjort för att lösa problemet ju mer du skriver , det vore bättre om du skriver direkt att tex bmw har felsökt systemet med dator och uppdaterat programvaran osv , blir lättare för folk här att hjälpa dig då. | |
|
Potentialen till fel ligger i hela kedjan av alla komponenter som sitter på iBus, men troligen ej i monitorn vid just din felsymptom. /Andy |
|
|
Som sagt problemet kvar stå. Maps läsas inte untan bara medelledet " Please wait". Felsökning på BMW gav inget bestämt svar heller, d,v,s teknikerna själva kunde inte ställa sig och peka ut på ett särskild fel. Ett tillfälet mad sa att problemett kunde ligga vid monitor knapparna. Eller på grund av att läsare kunde läsa updaterings skiva som är ett vanliga CD format, de trodde kanske läsaren kan inte längre läsa DVD format trots att det är ett MK4. Slutligen de bara begärt att jag skulle leta efter en senaste versionen 2009 av Eirope Maps proffesional high för E39. Därför att de hade inget sånt hemma bara senaste versionen för nyare karos. Jag bli tacksamt om någon ute darr har ett sånt senaste version av Europe Maps proffesional high till MK4, för E39. |
|
|
Hey Mpkt. Du har fejl på dit DVD-drive i din navi. Det går nemt at fikse. Køb et nyt drive på denne adresse: www.lasertrader.de och monter de. Sa slipper du problemet med at din dator inte kan "se" skivan Om du behøver hjälp, skik meg et mail DoLa |
|
|
DoLa, Tack för tipset. Du kanske har rätt, men det också sägs att felet kanske är på grund av ett "skadat eller räpigt skivan" i driven. Just nu jag försöker leta efter en ny skivan Europe profesional Maps High 2009 till MK4 (E39). Isf, om det finns nån i stockholm område med tillgång till ett sånt skiva, jag bli taksamt att låna bara för att utesluta om det är det som är problem. Då kan jag köpa skivan istälet och slipa köpa ett nyt driv som kosta mycket också. Tack på före hand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.