|
|
|
|---|---|
|
Hej, ny att skriva i forumet. Starka funderingar på att bli BMW ägare för första gången. Tittar runt lite grand på beg E-60/61 diesel. Nu till min fråga (har försökt hitta gamla inlägg i frågan men ej lyckats). När jag försöker skapa mig en bild över totalekonomin är ju bilskatten en ganska stor del. Jag har dock inte lyckats hitta enkla svar på hur mkt man betalar i bilskatt för olika E-60/61 per år och hoppas därför på hjälp här. Hur hög är skatten (räcker m tumme pekfinger) för årsmodel 05 alt 06 per år 520D, 530D och 535D? Ngn markant skillnad på livslängd innan större renovering mellan modellerna? Alla svar emotas vänligen Tack, Mikael | |
| 6930 betalar jag för 535:an | |
|
Beror lite på om den är svensk såld är det CO2 baserad skatt som gäller medan importbilar OFTAST (undantag finns så kolla regbeviset!!) har viktbaserad skatt: Är det CO2 baserat ser det ut så här: 1. Ett grundbelopp på 360 kr/år 2. Koldioxidkomponenten är 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram/kilometer vid blandad körning. För dieseldrivna personbilar ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en miljö- och bränslefaktor om 3,3. Om fordonet tas i trafik första gången 2008 eller senare är miljö- och bränslefaktorn 3,15. Information om ett fordons koldioxidutsläpp finns på registreringsbeviset. är det vikten som gäller är det bara att läsa tabellen: Länk Och som alltid skatt över 3600:-/ år delas i på 3 inbetalningar |
|
|
För att tydliggöra tar vi ett exempel: 730d -09 släpper ut 192g CO2/km då blir skatten: 3,15x(360+(15x92))=5481:-/år |
|
|
Hej, o tack för svar. Gasar-M! det är alltså så att man oftast går efter vikt (enl tabell du hänvisar till) på importbilar? Funderar nämligen också på att importera då utbudet är x-tremt mkt bättre i Tyskland. Det skulle innebära isåfall att skatten blir lika för ex begagnad 520D och 530D (båda i spannet 1601-1700kg) om jag förstår dig rätt? Mikael |
|
|
För att göra det hela lite mer komplicerat, när jag hämtade min 535:a fick jag med COC pappret och vad jag förstår så reggas de flesta nyare importerna efter utsläpp och alla e60/61 har ju partikelfilter så skatten blir inte så blodig. Besiktningsgubben sa dessutom att när den har partikelfiltret och alla papper så skulle den självklart reggas in efter utslapp. Men detta verkar konstigt nog skilja sig från olika besiktningar (okunskap?). Men nu till det konstiga, Jag hade kollat upp några svensksålda 525:or innan och sett att skatten är precis som carbon säger 6900. Trot eller ej men när papprena kom är årskatten på min 6700, ingen stor skillnad men borde inte vara någon när dom reggas efter typgodkända utsläpp. Nämnas bör är att jag för min svensksålda 05:a Volvo V-70 D5 med 163 hk betalar 6900/år. Betalar gladeligen 6700 för 272 hk och 560 NM. =) MVH Baccala |
|
|
Gasar-Magnus! Jag läste ju inte noga ditt svar, Det måste ju såklart vara att bränsle faktorn bara är 3,15 för mig då jag reggade den under 2008 som gör att min har 200 kr billigare skatt än svensksålda. |
|
|
Om skatten baseras på vikt är det bilens skattevikt som är detsamma som bilens totalvikt. Låter lågt att en E60/E61 ska ha en totalvikt i spannet 1600-1700Kg. En ny VW Polo TDI ligger på 1640Kg =) Har inte vikten på en 530d E60/E61 i huvudet men min egen 530d E39 Touring har en tjänstevikt på 1900Kg och en totalvikt på 2340Kg viket ger en årskatt på 10497:-/år. Vilket är helt sinnessjukt om man jämför med t.ex en 530i som väger ungefär lika mycket och släpper ut mer skit på alla sätt och vis. Nu har jag den iaf LB-reggad så skatten landar på mer beskedliga 3763:-/år. |
|
|
Ubbe! Min vägdes in på 2020 kg, dock står det 1850 kg i papprena (Tjänstevikt) totalvikten är omkring 2350 kg tror jag. Att min var tyngre borde vara extra- utrustning. |
|
|
Ubbe: Min egen 530D -01 har tjänstevikt 1910, totalvikt 2350 och jag betalar 8241 kr/år i bilskatt.... vad skiljer våra bilar åt? Min är tillverkad 010116, reggad i DE 01021X, reggad i sverige 011018. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.