|
|
|
|---|---|
|
Tar ut bilen och kör ca 3 km i lungn stadstrafik. Står vid ett rödlyse och plötsligt börjar motorn gå ojämnt för att sedan lägga av. Provar att starta den på nytt, den tänder till att börja med, med onromalt mycket vit rök bakom, för att sedan lägga av. Det verkar sedan som om batteriet är slut, det bara klickar till när jag vrider om nyckeln. Jag får hjälp att skjuta bilen åt sidan och ringer sedan in en kompis med startkablar. När jag provstartar så säger han att det är något som smäller till inne i motorn, men startmotorn drar inte runt. Jag vågade inte prova med att bogsera i gång bilen efter det. Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Bilen är en BMW 525 touring,2002 | |
| Kan va nån tänspole som gått sönder! | |
|
Försök absolut inte starta bilen för du har en vätskefylld cylinder och risk att kröka en vevstake! Det finns två möjligheter: Det mest troliga är att vevhusventilationen har frusit ihop, varav olja tryckts upp genom returledningen från oljeseparatorn och in i motorn via insuget och fyllt en cylinder Nummer två, vilket är mindre troligt, är att topplockspackningen gått och du fått in kylvätska i en cylinder. Mycket kritvik rök kan tyda på det. Toppackningen ryker enbart om motorn gått övervarm p.g.a t.ex för lite kylvätska. Du måste ta ur tändstiften och dra runt motorn. Då ser du om det är olja eller vatten och då kan du avgöra vilket av de två alternativen det gäller. |
|
|
Jaha. Då har domen kommit. Det var vevhusventilationen som packat i hop. Tack för hjälpen på forumet. Utan denna hade jag säkert försökt starta bilen och ställt till ytterligare elände. Utifrån vad jag läst på forumet så skulle jag hamna på ca 8000, men då kom chocken, 12000 kr i prisförslag -men då byter de till de "köldanpassade" delarna. Ni som har gjort det här förut på en auktoriserad BMW-verkstad, 2008-2009, vad fick ni betala? |
|
|
Jag gjorde det på kompisens 525-01 touring. tog ca 3 timmar då jag inte gjort det på en E39 innan.Nästa gång tar det typ en timme.Satte dit helt ny sats med "svenska isolerade slangar" och ny cyklon. Materialkostnad:1268:- Ta bort spjällhuset så kommer du åt. Snäppfästen på slangar som är böjda och klar,inget konstigt. Mvh:Jonas B. |
|
|
12000:-?????????????? för enbart vev venten. Stöld kallar jag detta, låter som de ska göra en helrenovering på din motor, läser man här på forumet så klarar en amatörmekare detta på ett par timmar och 1200:- i mtrl kostnader. Detta skulle BMW stå för, du skulle inte behöva betala en krona, man blir rent ut sagt f-bannad när man läser detta. |
|
|
Det är nog VDn för BMW i Sverige som ska byta den, han har ju lite högre timlön. |
|
| Men om det är en VD som skall göra jobbet, så blir nog vevhusventilationen ihopkopplad med både kylsystemet och bränsleledningarna så det är bäst att avstå ;) | |
| Nån mer än jag som är sugen på att höra ittos motivering till att BMW ska stå för kalaset? | |
| Jag ställer mig nog till den skaran som likt itto tycker att det är en klockren konstruktionsmiss som BMW borde stå för i så fall. | |
| Gäller detta alla årsmodeller eller bara vissa? Kanske något man borde fixa i förebyggande syfte? | |
|
Vissa säger att cold-climate ventilationen sitter orginal på bilar från -03 och framåt. Du kan ju kolla hur slangar och ventil ser ut. Adelson har tagit fina bilder på hur orginal och isolerad vent. ser ut här: Länk |
|
| Nej, verkar sitta vanliga på min. | |
| Då har du bekräftat att det påståendet är en myt, om den nu inte är privatimporterad förstås. | |
| Nope, min är svensksåld. Uttagen 2003-12-29 | |
| Myth busted!! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.