|
|
|
|---|---|
|
som frågan uppe ställs öppet sportluftfilter eller ej? hur reagerar bmw motor på de e de nån ide över huvud taget? mvh | |
|
Hur bilen reagerar vet jag inte - tror knappast du erhåller någon effektökning värd namnet. Visst insugsljud kanske framhävs och ger psykologisk känsla av att "det går lite hårdare". Vidare så tänker jag att du riskerar dra in skit i motorn för att ett öppet filter släpper igenom mer dirt än orginalfiltret. Utan att ha någon vettig fakta så säger jag låt bli. |
|
|
tackar för svaret förljer nog rådet vill ju ej ha skit i motor hehe |
|
|
En sak som många missar med öppet filter är att det ofta tar luften inne i motorrummet. Där är luften varm och innehåller mindre syre än den kallare uteluften, som original luftburk tar in via ett rör framme vid grillen. Resultatet blir alltför ofta en effektsänkning jämfört med original, även om sportfiltret teoretiskt kan ha något lägre strömningsmotstånd. Ett annat problem är, att varje ändring av insuget innan luftmassemätaren kan ändra strömningsförhållandena i röret - luftströmmen kan flytta på sig, och därmed förrycks luftmassemätarens kalibrering. Även det kan ge effektförlust, då lambda-regleringen får gå in och korrigera hela tiden. En tredje risk är att många sportfilter är av typen oljeindränkt textil (K&N t ex). Råkar man få på för mycket filterolja, kan den åka med insugsluften och fastna på luftmassemätarens sensorfilm, som då blir förstörd. Och sist men inte minst så renar de flesta eftermarknadsfilter sämre än original, särskit vad gäller de minsta partiklarna som är de som ger värst slitage, och dessutom tenderar att förorena motoroljan. Kort sagt - är du rädd om motorn och vill ha ut bästa effekt, rör inte luftfilter och filterbox! |
|
| Skulle inte rekomendera öppet, men ett vanligt sportluftfilter dvs en insats med lägre luftmotstånd kan ha en viss effekt och ge lite annat ljud. | |
| Även insatser kan ge alla de nackdelar jag nämnde ovan, utom temperaturen på insugluften. Det finns bra insatsfilter, men det är svårt att veta säkert - BMW:s originalfilter kan man däremot vara säker på funkar bra! | |
|
Det enda som jag vet ger prestandamässiga fördel vid en proffsig installation (med insugsrörsdragning för att ha med uteluft) är: Länk Dock för att ha någon nytta av den behövs nog en omprogrammering och vinsten blir ändå inte speciellt stor. Sedan står det uttryckligen att det endast är till för användning på bana, så man undrar hur det påverkar hållbarheten på en gatbil. Alla andra jag har haft själv eller läst om ger oftast ren förlust som gunnare så rätt påpekar. Alltså: låt bli... |
|
|
Annars har du ju alltid deta Länk måste ju mappas för att ge någon som helst efekt, men de jag ser som ett plus med dena är att man får en snarlik M3 CSL karaktär på insugs ljudet, + att du sliper varm luft. |
|
Ghost Rider |
Frågar du mig så anser jag att du inte ska ha nått öppet filter Orginal räcker gott Christer Andreasson |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.