|
|
|
|---|---|
|
Hjääälp!!! Köpte mej min drömbil igår, Bmw 740 iA-98.På vägen hem när jag köpt bilen upptäcker jag att värmen på min sida av kliman inte går att stänga av.Får dra ner den på 16 grader å stäng spjällen för att kunna sitta i bilen.Ska tillägga att det var en privat bilaffär,så jag kan ju liksom inte åka tillbaka å klaga.Undrar om någon varit med om detta,och vad som kan vara fel.Skulle bli glad om nån kunde hjälpa mej med tips... mvh Danne | |
|
Gissningsvis har väl e38 samma lösning som tidigare bmw med elektriska värmeventiler. Dessa brukar ju paja eller haka upp sig i öppet tillstånd (värme på) på de tidigare modellerna så det är väl kanske troligt att så är fallet här också. Simpelt att byta på E32 och E34, hoppas på samme med e38. //Magnus |
|
| Ok,så det kanske funkar att byta själv då.Alltså inga special verktyg a la BMWSPETZIAL.. Borde väl kunna felsöka via obd kanske. | |
|
Nej inga special verktyg förutom skruvmejsel. Men innan du gör något så prova att knacka på dom med en hammare. Dom sitter på torpedväggen på vänster sida. |
|
|
Oj,vilken respons.Jätte schysst att du svarar så snabbt.Ok,du menar att dom sitter i motor rummet eller under instrument panelen... Om dom sitter i motor rummet,e dom synliga eller under plast,typ.... mvh Danne |
|
|
N1 på Länk är värmeventilerna. Dom sitter bakom motorkåpan fastskruvade på torpedväggen på vänster sida. |
|
|
Tack så jätte mycket.Då ska jag ta å kika på dom, mvh Danne |
|
| Det va så lite.. Funkar d inte att knacka så ta isär och gör rent.. Dom brukar klegga fast. | |
|
Hade samma problem på min 850 (E31 alltså). Plockade av mina och de satt som berget. Gick inte att rädda. Elvattenpumpen var också kass. Ska sätta i nya och ställa på bilen, så fort snön smälter!!! |
|
|
Jag hade en del småknas med i första hand klimatfunktionen som gjorde att det blåste in varm luft ibland uppe vid vindrutan fast det var stekhett ute och kyla begärt på AC:n Felet visade sig vara just denna värmeventil i motorrummet som inte gjorde som den skulle. Jag är ju rikare än Kamprad sultan Brunei och Gates tillsammans så jag flådade till det och fick denna ventil bytt på min auktoriserade BMW-verkstad. Ventilen, dubbel elstyrd med elektrisk cirkulationspump, kostade 3125 kr och bytet 994 kr Tyckte inte det kändes så dyrt för bytet att jag hade lust att krumma rygg och skita ner mig för de korvörena :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag är ju inte så tät som Sultan Dr. Tinnitus, så jag önskade mig värmeventilerna i julklapp, köpte elpumpen själv och gjorde bytet själv. Men bra blev det!!! Inget mer gurglande och porlande från instrumentpanelen, inget längre kokhet instrumentpanel och det verkar som jag äntligen ska kunna få ut den där luften som varit inklämd i värmepaketet i två år... Luftningen har gått strålande hittills. Så BYT ventilerna, själv eller med BMWs hjälp. /Hannes |
|
|
Tack för alla svar.Verkligen grymt bra att man kan skriva å fråga om man har frågor,och få hjälp med sina problems...Kommer säkerligen att skriva å fråga mer saker framöver. /Danne By the grace of God!! |
|
|
Säg som det är Dt Tinnitus: teknik och att skruva med bilar är inte din starka sida! ;) Haha, Jag bytte värmeventilerna på min E38 idag, och det är ganska pilligt och trångt. Man får nästan ligga på mage på motorn med en pannlampa och gräva med händerna, för det är trångt! 1. Lossa motorkåpan, den stiliga plasten. 2. Värmeventilerna sitter på torpedväggen förarsidan, bakom motorn. 3. Lossa de två ventilationsslangarna som är i vägen. 4. Lossa den elektriska anslutningen som sitter i överkant 5. Lossa tre slangklämmor/slangar - en på vänster sida och två på höger (sett från förarens position). Den undre av de två sitter trång till. 6. Dra värmeventilerna uppåt, utåt 7. Lossa elanslutningen till cirk.pumpen som blir synlig när du drar upp paketet Montera i omvänd ordning. Den understa till höger är väldigt tajt. Den sitter djupt ner och det är trångt. Pröva med 4000 svordomar, sötvattenspirater och pistaschgubbar. En lång skruvmejsel och en pannlampa / alt håll en ficklampa i munnen så går det bra. När man väl har fått den undre på plats så är det svåra avklarat. |
|
|
Har också detta problem har kollat ventilerna men dom verkar ok, däremot får jag ingen spänning på kablarna till ventilerna, Någon som har koll på hur elen går till dessa? Hälsn Mikael.T |
|
|
Om du inte har någon spänning på kablarna så ska värmeventilerna stå fullt öppna = full värme. Dvs, om de inte kärvat ihop och fastnat i stängt läge = iskallt. |
|
|
Har tagit isär värmeventilerna på min. Vad fyller gummibälgarna(obefintliga !) för funktion? Är de bara för att skydda axeln uppigenom till elektromagneten? Har dock konstaterat att den vänstra ej åker ner o stänger när spänning läggs på, dock är det på passagerar sidan som det är varmt men det kanske inte är kopplat vä ventil vä sida i kupen? / Magnus mato |
|
|
Vet inte vad du menar med "gummibälgarna" ? De enda gummidelar i de värmeventiler jag öppnat, är själva sätet som ventiltallriken skjuts ner mot när ventilen stängs. Det är ett gummisäte och det brukar bli mos med åren, så att ventilen inte kan stänga. |
|
| Dvs, gummit är det som tätar ventilen. | |
| Runt själva axeln som går från elektromagneten och ner till tallriken som tätar mot gummisätet finns (eller på min så var där bara rester kvar) gummibälgar eller damasker kanske man ska säga. Ska väl hindra axeln från kylvätska o skit så att den kan löpa lätt i dess rörelse. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.