AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

Bromsproblem på min 523 e39. Hjälp!

pl
30
plane
Bmw 523i -97
Tjena!

Skulle köra iväg med min bmw 523 e39 -97 igår, och så är bromspedalen stenhård när jag ska bromsa, precis som när man pumpar upp tryck i den när man har bilen avstängd. Den bromsar knappt ingenting.

Vad kan det vara för fel?

Snabba svar uppskattas då jag måste fixa bilen omgående!

Tack på förhand :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där har du en tråd om ditt troliga fel...

Men prova gärna sök inlägg här högst upp på sidan...Där finns en del matnyttigt att finna..

Mvh Janne.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Räcker det att vänta tills det blir plusgrader ute eller måste jag böka med samma sak som han gjorde?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror ju på vad som hänt med din vagn...
Går ju inte att säga med 100% säkerhet vad som hänt i just ditt fall.

Men jag skulle ju kört in den i ett varmgarage som "första åtgärd", eller vänta till våren ;) (med stor reservation att du naturligtvis inte ska köra med bilen utan bromsar, tänkte om du har ett garage alldeles i närheten osv där du kan tina upp den och därefter se om det är ett "varaktigt" s.a.s.)..

KAN ju vara så att det t.ex. frusit i bromsledningarna/oken men det tror ju inte jag iofs..

Mvh Janne.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Nu är det mildare väder, och pedalen släppte. Dock är den lite svampig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du får väl se till att göra rent i baljan så att vattnet där rinner ur, annars är det samma visa snart igen.
Du får ta bort vänster kupéfilterbox för att komma åt. Det sitter väl löv eller nåt i hålet.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Göra rent i baljan?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ursäkta den slarviga beskrivningen:)
Under bromsservot sitter något plastsjok som har dräneringshål för regn-/tvätt-vatten o.s.v. Det är när dräneringen blir täppt som det blir att stå kvar vatten som även går in i bromsservot och sedan fryser.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Tack för tipset :) jobbigt att komma åt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, jag tror inte det. Har haft bort kupefilterboxen för att komma åt bromsvätskebehållaren och det är inga problem. Knäpp loss rörkröken till kupéluften, sedan sitter det bara något clips i ett fäste på fjäderbenstornet.
Vet inte om själva dräneringen sitter trångt dock.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
tackar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.