|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 540ia-01, under det senaste året har den tyvärr inte använts så mycket. Vid den senaste servicen gjord för 5 månader sedan konstaterade verkstaden att bröstkåpan läckte olja. Läckaget bedömde dom inte vara av ngn allvarlig karaktär och kunde åtgärdas vid nästa service. När vi körde bilen idag så slirar den, för att testa så gasade jag fullt, då varvar det ordentligt men hastigheten ökar inte. Jag har ingen koll på automatlådor, min gissning är att olja kommit på ngn ”kraftöverförings-mojäng” vilket medför att det slirar. Har ni någon gissning? Mvh Anders | |
|
Hej, Bilen har gått 12900 mil (sv såld). /Anders |
|
| För lite olja i växellådan kan vara en av orsakerna. | |
|
Har googlat runt en del och hittat några möjliga områden. 1.Oljenivån 2.Pumpen till växellådan 3.Moment omvandlaren 4.Lamellpaketet i lådan Bilen låter nu som min gamla Cherokee jeep, brummande lågfrekvent ljud. Jag är en hyffsad hobby-meck, kört långlopp några år och kan mecka "vanliga grejer". Om automatlådor har jag ingen som helst kunskap och ringer verkstaden på Måndag. Skål! |
|
|
Nu är bilen OK igen. Fläktkopplingen hade skurit, det medförde att automatlådan fick totalt spel. Passade på att byta växellåds oljan allafall, den var rätt svart. /Anders |
|
|
anders!! hur fick du veta att det fel på fläktkopplingen? och slira lådan mycket? för jag har nyss rasat en låda och sen byta jag låda, och den nya lådan slira som fan , men dom på skroten var helt säkra på att den skulle vara hel, och skulle funka!! så tänkte kolla så det inte är samma problem med min fläktkoppling! menar du fläkten till kupen?? eller menar du den som kyler motoren mvh jimmy |
|
|
Hej, Jag tänker inte ta åt mig någon cred för det här :-) Verkstaden hittade det. Jag hade dock börjat misstänka nån rem/etc i motorutrymmet då det gnisslet kom framifrån. Tidsbrist etc, jag skickade in den till verkstaden och bad dom kolla. Fläktkopplingen (dvs den som kyler motorn) hade skurit, det medförde tvärstopp och enligt verkstaden kan det ge helt fel impulser/signaler till växellådan. Jag sparade massor av pengar och har nu en bil som går bättre än tidigare :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.