AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.050

min e34 540 drar mycket kylvätska

tja

har försökt få svar på min fråga (or) genom att titta genom forumet men inte kommit fram till den svar jag riktigt söker ( är väl dålig på att elta kanske)

hur som helst, köpte en e34 540ia sommar 2008 och den har gått 23.500mil...

vi kör inte så mycket och säkert kört mindre 700-800 mil sen dess och mest under sommaren..

men nu har jag fyllt på kylarvätska eftersom den varningen kom upp idisplayen och den vissar sig ungefär efter 50mils körning (kanske mindre t.o.m)..

tycker att när man kör dom första 10-15 minuter från kallstart så rycker det mycket vitt rök under vintern..

är det min topplock (packning) som är sönder? jag vet att det är mer vit rök under vintern pga kylan men det nått känns fel om jag fyller på kylarvätska så pass ofta..

en kille som jag jobbar med sa att man kan fyllaren med någon västska som tättar kylaren om det skulle vara så att det bara är kylaren som det e fel på?? eller är detta ''tättnigsmedlet'' skadligt på nått annat sätt??

sen till min sista fråga... jag besikta för mindre än en månad sen och då hade jag redan detta ''problem''. . .då var besiktningsman ute och värmde upp motorn ordentligt och sa då att mina värden var mycket fina. . skulle han på nått sett kunnat se om det var mycket vatten i avgas värden om det är en dälig topplcok som jag har??

mycket tacksam för ideer eller förslag..
Transocean
Hej. Kolla att du har tryck i kylsystemet, varmkör motorn och öppna påfyllningslocket väldigt försiktigt, finns det inget tryck har du läckage nånstans, min V8 läcker från cirkulationspumpen och det skall vara ett standardfel på BMW och inte så dyrt eller svårt att fixa själv. Min har läckt i 5 år nu utan att jag åtgärdat pumpen, läcker endast vintertid inte på sommaren då det inte behövs värme in i kupen, om du har samma fel får du avgöra själv om det löner sig att fixa eller ej, även jag fyller på glykol efter ca 50 mil eller så, det varierar lite och endast vintertid som sagt. Har bra värme i bilen trots detta.

Vitröken du sett är troligtvis endast vattenånga, avgassystem på bilar som inte körs regelbundet kan innehålla otroliga mängder kondensvatten. Knappast toppen eller går bilen varm?

Jag skulle definitivt inte testa kylarcement då dessa kan blockera motorkylningen istället för att fixa läckaget, du har ju dessutom inte fastställt om det är kylaren som läcker. Ta en runda med bilen, stoppa, kolla trycket och leta droppande kylvätska. Hittar du inget så är det kanske bäst att låta en verkstad titta på bilen.

Lycka till.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
yes pys ut övertrycket om du har nåt
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Vill inte vara någon domedagsprofet, men risken finns nog att det är topplockspackningen. Hade samma symtom på min 518, vatten förvann, vit dimridå bakom bilen första 10 min. Märktes för övrigt inte på något sätt utan bilen gick kanon utan att gå varm.
Körde så flera månader då den till slut började läcka mer vilket märktes på att den inte ville gå på alla cylindrar första min. vid kallstart p.g.a. fukt i en cylinder. Till slut började det läcka så det samlades vatten i cylindern då man stannat motorn. Det märktes då bilen stått över natten var det så mycket vatten i cylindern så startmotorn knappast orkade första varvet. Även då så märktes det ingen skillnad när man körde bilen.
Det visade sig vara en spricka i toppen som nu är bytt.

Men som sagt, uteslut alla ev. läckage först. Mattan i kupén är inte blöt så det är värmeelementet som läcker?

/Robin
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Troligen har du en läcka någonstans men just v8 får mycket kondensvatten i avgassystemet , det bara är så , men ryker det inte mer efter 10-15 min så är det inte toppen iaf .....

Min har alltid rykt mycket , mer än andra bilar och det gäller att man kör ett bra tag särskilt på vintern för att få upp motorn i dess rätta arbetstemperatur.

Cirkulationspump, kylslangar, kyl osv är det första jag hade tittat på , ut o kör så du får upp tryck , ställ bilen och stäng av den , ibland börjar det inte droppa förrens bilen står stilla med tryck eller ha den bara igång , det kan te sig på olika sätt det där lilla irriterande läckandet ......
ok

tack för alla svara..mycke hjälpsamt...
ska ut o testa det under veckan och hittar jag inget får man väl återkomma..
man vinner bra med tid och pengar oxå genom att skriva en liten rad här på AP
He
32
Henkman
540iA -98
En check kan vara expansionskärlet, kan finnas ngt litet hål i det.

Orkar inte riktigt läsa igenom alla inlägg, men har du öppnat olje locket samt kollat olje stickan? Trasig topplocks packning resulterar ofta i grå/vit gegga i oljan och på stickan. har du inte det eller inga kostiga värden behöver du nog inte oroa dig för packningen. Men jag följe en tråd på forumet om försvinnande kylar vatten i v8 efter som jag själv förlorar lite vatten. men det handlar bara om ca. 1dl/100mil. I alla fall så i den tråden hade han kollat allt, hittade inga läckor, men vid påfyllning av vattnet anade han att en packnings ring fattades på kylar locket, där hade han felet, köpte ett nytt lock och blev av med problemet. Det kan tydligen pysa ut lite vatten ånga om locket är dåligt. Vet inte om det är ditt problem men det kan vara värt ett försök

tja..

nu har man varit ut o kört för att kolla om det är tryck i systemet när man körde motorn varm och det ett litet pys. . .tycker att det var väldigt lite tryck...finns det en chans att man kan få upp lite tryck trots så att man får en liten pys precis när man stäng av motorn även om det är ett litet hål någonstans?

såg inget vatten som droppa någonstans. . .kanske blir lättare att se om man lyfter bilen och kolla vid nån okq8 ''gör det själv'' ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.