|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går i köptankar att köpa en Saab 93 av års 03 Bilen har en ägare och har tidigare gått som firmabil. 2litersmotor, Skinnklädsel, lasthållare, nya sommardäck nyskattat nybesiktat Kanske finns farthållare också. Bilen är nyservad och har full servicebok. Grejen är den att den har egenskaperna av en kombi, kostar mig hälften av vad bmw kostar i försäkring. Någon på forumet som ägt just denna modell.? Jag får ett bra pris för den 56-57 tusen tänkte dock erbjuda 55. Jag vet att den kommer minska i värde, men det gör vad jag än köper, och jag har tänkt behålla bilen ett par år, och utföra max en service på saabverkstaden, sedan lämna in den på annat håll. Bilen är verkligen i kanonskick, har aldrig strulat eller varit några problem. Jag är inte intresserad av att höra psalmer om gm: samt saabs nuvarande situation, det läser jag om varje dag, jag är intresserad av modellen. | |
| bilen har gått drygt 12000 mil. | |
|
Är ej så insatt i ng9-3 modellerna, men jag tycker de är oehört sköna att köra. 12000mil är ju inget att bråka om direkt. Min vän ägde en ng9-3ss Aero -04. Det du ska kolla upp med den är de tidiga barnsjukdomarna, knarrande ljud ifrån hjulhusen när du kör över gupp. Var tydligen länkarmarna som var tillverkade i fel material eller dylikt. MY03 hade även en del strul med att allt utan AC la av, har aldrig hört talas om att någon fått betala för att få detta fixat utan lösts via Goodwill. Ang rost så har jag ej sett någon ng9-3 med rost ännu, så kan inte ge specifika tips om det. Har du den 5-växlade eller 6-växlade lådan? Har hört att den 5-växlade skall hålla bättre, dock inget jag kan bekräfta. Oilsludge kan inte denna motor drabbas av (eller har inte drabbats), som T7 bilarna =) Annars finns det hur mkt info som helst på Länk 56.000kr låter som ett VÄLDIGT bra pris, tror knappast du kommer hitta någon billigare, och tror inte heller att bilen kommer sjunka mer just pga GM situationen. Lycka till ! |
|
| Gäller det 9-3 SS och inte gamla 9-3? Isf låter det som sagt väldigt billigt... | |
|
nej det gäller den gamla modellen, tror att det är sista årsmodellen som gjordes. det är en 2.0 150hk 5 vxl Jag hade dock velat haft den på 185, men jag får väl vika mig. |
|
|
Nja... Då hade jag nog hellre lagt några tusen till för en 9-3SS eller varför inte en 9-5 02- Gamla 9-3 modellen härstammar från 900:an som kom som 93-års modell och är ganska daterad... |
|
|
9-3 SS från 2003 är ju en trevligare modell, men har ett antal barn sjukdomar t.o.m -05, som 93 upp till -03 inte har. 93an är även förskonad från oilsludgeproblematiken. Strongman 6-växlade lådan ??? |
|
|
crille exakt vad är "några tusen till? Varför jag just vill ha denna bil är för att det är skinnsäten, det tycker jag är trevligt, 9-5 går väl men jag tycker den är lite för stor. Jag kanske kan hitta en billigare, men denna har väldigt bra historik det är det värt att betala lite extra för. |
|
|
Bilen är säkert ett vettigt köp om den är välskött, sista årsmodellen är ju ingen nackdel. Jag skulle hellre köpa en 9-5 02- eller en 9-3SS för ungefär samma pengar om jag ville ha en SAAB. Har du bara skinnsäten som krav så finns det många andra vettiga bilar för runt 55000. En SAAB köper man knappast för att den är problemfri. Oilsludge drabbar det flesta motorer om man kör mycket kortkörningar, det är absolut inte gamla 9-3:an (eller någon annan SAAB) förskonad från. |
|
|
Ge mig några expempel på bra bilar för 55 så jag har att gå igenom. Skinnsäten är inte enda kravet, men bilen har en ägaren, fullsservad + full historik,byskatt nybes + nya däck, lasthållare m.m. rätt märkligt jag känner många som saab och ingen ahr drabbats av oil-sludge även om problemet förekommer. Tror inte jag hittar nån vettig saab 93 kombi för 55k Jag hade även chansen att köpa en exakt lika dan 93 som jag har möjlighet att köpa som gått 7500mil utan skinn men den han gå för 53k dock ej dragkrok. |
|
|
En 9-3 SportCombi lär du inte få 55000:-, det har jag inte sagt. Skulle det vara en kombi? Här är några exempel på bilar som jag tycker verkar vettiga: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Du verkar ha bestämt dig för att köpa omnämd 9-3, gör det, du blir säkert nöjd. =) |
|
|
og9-3 fanns inte 2003, sista modellen gjordes 2002. För 56000k får du en hyffsad fin 9-3 aero, så pungar du ut så mkt för en ltt blir du nästan lite lurad. Exilim: Jag trodde Delorian pratade om 9-3ss, och där finns både 5-växlade och 6-växlade lådor. |
|
| Jo gamla 9-3:an fanns som 2003-års modell... | |
|
jäklar fel av mig, tänkte på Aeron, den slutades 2002. Sen kom några polar edition's om jag inte minns fel igen :S |
|
|
Den jag är intresserad av är en 2003 annars har bilreg fel. Det fanns ett par st bilar i länkar ovan som var värt att kika på, men dom flersta har gått långt det är skillnad på 17 -19000 gäntemot 12. Länk Den här annonsen känner jag att den har ingen fördel mot den jag kikar på. Strongman jag är inte intresserad av en hyffsat fin bil, det finns fördelar med att välja den jag kickar på gentemot aeron. Vad är fördelen med aeron? |
|
|
og 9-3 och ng9-3 fanns parallellt ett tag. De sista og 9-3orna såldes i något slags jubileumsutgåva och hade en hel del utrustning, bland annat skinn. ng 9-3 som är en halvkombi har ett riktigt stort bagageutrymme och är en väsentligt bättre lastare än många "livsstilskombis" trots att den alltså bara är en halvkombi. Oilsludge drabbar T7 motorerna 98-03, alltså är den här motorn i riskzonen. Men är bilen servad som den ska har den 8 års garanti. Problemen är vanligare i 9-5 än i 9-3 och beror på mycket kortsträckor i kombination med för långa serviceintervall. ______________________________ //Lövet |
|
|
De 6-växlade lådorna kom först 2006 ihop med Aero V6 2.8T men fanns redan från 2005 på 9-3 1.9 TiD (Dieselmodellerna). om det var tillval eller inte vet jag däremot inte. crille82 Saab fick problem med oilsludge med den nya motorn t7 som kom 2003 Fick höra ibörjan att bara 2.3:orna blev drabbade, men så verkar inte vara fallet. Måndag igen, dax att slita hund. |
|
|
Exilim: 6-vxl fanns med på programmet från början på 9-3ss, till aeromodellen. Det var dock säljstopp ett kort tag pga nå strul med den, har jag för mig Den nya som kom 2003 har T8 och den har inte problem med oil sludge, det gäller T7 som var mellan 1998-2003. 2004 ska vara ok, blev bla förändringar på blocket. Problemen gäller både 2,0 och 2,3 men mer frekvent 2,3 och ännu mer då de har automatlåda, hur nu det kan påverka... men tydligen gör det skillnad... //IS200-01, RX300-03 |
|
|
delorian: Visst är det skillnad på 12 och 18-19000 mil, men det är stor skillnad på 9-3 och ex. 9-5 också. Här är t.ex. en som gått mindre än 9-3 till samma pris. Länk. Personligen skulle jag hellre köpa t.ex. en välskött Audi A4 1,8T som gått 20-25000 mil än en 9-3 som gått 12000 mil. Är en viss skillnad i kvalitet och driftsäkerhet om man säger så. Men det är ju jag det... =) |
|
|
Nej ingen audi som gått 25k klart dom är bättre kvalite men dom är inga altartavlor i guld. Nja inga ruttna audis Den där saaben såg rätt intressant ut, men då har jag ingen hatthylla för mina 8 tums element, hum...men blå är ju min favoritfärg....nu vart det svårt. |
|
|
Åk till en verkstad och be dem mäta upp hur mycket kamkedjespännaren är ute. Om den är ute för mycket (har inte måttet i skallen) så då är det dags för byte. Om inte så är det nog bara tuta och köra. Har kört massor av 9-3(brorsan har en viggen) och de är jättesköna bilar. Absolut ingen raket eller rondellracer, men det var väl inte meningen med köpet heller hoppas jag...? Hade absolut hellre köpt saaben än en audi A4 med 25000 mil på mätaren. Framvagnarna i A4:orna är ju inte direkt gjorda av kvalitetsgrejor... //IS200-01, RX300-03 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.