AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.302

Bygga avgassystem, funderingar & frågor (Z3 1.8)

Hej på er!

Har kontakt med en grym svetsare som kan tänkas sig hjälpa mig svetsa ihop en avgassystem för nästan gratis. Problemet är att jag är väldigt kass på just den biten hur man bygger ett sådan men nån gång skall vara den först eller hur? =)

Jag vill ha från Kat och bakåt. Jag skall satsa på en fullflödes dämpare från raka rör. Men jag antar att minst ett rör måste bytas utöver dämparen? Krökar?

Vad är det för mått på röret efter katalysatorn? Vad kan jag tänkas behöva utöver dämparen och framför allt vilken tum skall jag satsa på? Dvs vilket är optimalt? Vill inte ha ett raggar sound och en bil som går skit så 3" går bort.

Så gärna så mycket tips som möjligt från er! Om nån har en skiss på avgassystemetet på 1.8:an så hade det varit guld. Vad skall jag tänka på etc.

Bilen står ganska dumt till nu så jag har inte möjlighet att lyfta upp bilen och plocka av och mäta än.

Mvh
Olof

Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag kunde bara hitta länkarna nedan vilka anger att röret efter kat hålls samman med bakre system mha en 55mm slangklämma. Detta borde innebära att röret är 2" baserat på
55 millimeters = 2.16535433 inch
Länk
Länk

Riwa
Na
22
Napstar
Z3M Coupe -99
jag byggde själv till M coupe o det blev riktigt bra.. kostade mig totalt 2500kr istället för o köpa ca 10-15k.

Jag köpte 2 st rostfria fullflödes 2.5" från simons o 4st 70mm ändrör så det skilljer sig inte mycke från orginalet ;) vilket jag gillar.... ( www.simons.se )

sen till rördragningen så måste du först ta loss orginalet så du ser ungerfär hur många o hur kraftiga böjjar du kommer att behöva.. sen e det enklast o helt enkelt bygga det på plats.. jag pallade upp min på fyra pallbockar punktade det på plats tog loss o tigade allt riktigt.

du kan behöva en kona eftersom det kan vara konisk anslutning från katten för det var det på min..om det e lika så e det 60mm rör anslutning från katten..
Riwa: Man tackar! Nu har man en överblick hur det ser ut ungefär =)

Napstar: Tackar! Ja jag tror jag får lyfta bort systemet och ta mig en titt. Planen är att köra enligt din modell, bygga på plats. Är du nöjd med ljudet du fick?
Na
22
Napstar
Z3M Coupe -99
Det blev helt underbart ljud ihop me kolfiberinsug ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.