AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.335

Vit rök, E46

po
37
pocken
318i E90 -06
Hej!
För 4 veckor sedan när det var ca -8 grader, så startade jag bilen och hann köra ca 1km innan det vällde ut tjock vit rök ur avgassystemet. Stannade bilen och motorn dog. På verkstan konstaterade de att det var vevhusventilationen som frusit, för enligt mekanikern så har inte alla importerade bilar isolerad vevhusventilation. Denna byttes och inga fler fel upptäcktes.
Idag så körde jag från jobbet och hann komma ca 3 mil (motorn hann alltså bli varm) och i samband med gaspådrag vid omkörning så började det ryka vitt igen. Jag frikopplade och rullade in på en busshållplats och stängde av motorn. Det luktade bränt inne i kupén och jag vågade inte starta motorn igen.
Min fråga är: har någon varit med om något liknande? Det verkar högst osannolikt att vevhusventilationen frusit igen, iom att bilen hunnit bli varm... Kan det vara topplockspackningen som gått? I så fall, vad kan det kosta att laga?

Jag är otroligt tacksam för svar!

Sp
5
Spyros
325i -01
Exakt samma symptom som på min bil. Jag har kontrollerat alla vakuum- och luftslangar utan att hitta något fel. Inga varningslampor lyser.
Det skall bli intressant att se vad som är fel.
po
37
pocken
318i E90 -06
Har idag varit och lämnat in bilen på BJ Bilservice (fd Bayerische) i Mölndal. Det är väldigt spännande att se vad detta kommer gå på...

Nu ringde jag till BMW Group i Mölndal för att höra med dem vad de tar för att byta topplockspackningen. Snackade med nån som hette Kurt som sa att det skulle gå på minst 20.000 kr pga. att man "alltid måste plana topplocket när man byter topplockspackning". Detta låter jävligt märkligt tycker jag... Stämmer det verkligen?
Sp
5
Spyros
325i -01
Jag tror inte (hoppas inte) att det är topplockspackningen. Jag hade samma funderingar som du och därför började jag övervaka (med hjälp av trippmätaren) både vatten- och oljenivå i motorn. Varken vatten- eller oljenivån har sjunkit efter 100-mils körning!!!
Det jag misstänker mest är tändningsproblem: tändspolar, tändhattar osv.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Då jag fick samma symtom på min 325i-01 så var det bara en spridare som pajat, ca1500kr kostade det bytt o klart på bmw-verkstad.

alltså in med bilen och gör en felkodsläsning/diagnos innan ni hetsar upp er över topplockspackningar och annat..
po
37
pocken
318i E90 -06
Tack för inläggen.

Jag kanske bör tillägga att strax efter att jag skrev första inlägget så kollade jag oljan och det visade sig att det var kylarvätska i den. Fullt med grönt klegg på insidan av locket och små gröna bitar på oljestickan.

Kan det fortfarande vara något annat än topplockspackningen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen toppackningen, men frågan är om det kom som ett följdfel av frusen ventilation? T.ex. att olja skulle tryckts in i en cylinder och packningen gått.
Kan lika väl vara en missbedömning från verkstaden.
po
37
pocken
318i E90 -06
Jag har precis talat en bra stund med en mycket trevlig mekaniker på Lunds bil i Varberg och han var inte så säker på att det var topplockspackningen.
I och med att det finns kylarvätska kvar i tråget och att bilen aldrig gick upp i temperatur så trodde han att det kunde vara någon oljerest kvar från när vevhusventilationen gick sönder som nu frigjorts och gav upphov till den vita röken.

Kan det vara kvar kylarvätska i oljan pga. alla rester inte gått bort efter problemet med vevhusventilationen?

Nu väntar jag med spänning på att verkstan ska hinna göra felsökningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vatten som brukar frysa till i ventilationen är ju kondens och innehåller ingen glykol vilket du verkar ha sett då det var grönt i oljan?
Brukar bli gult/beige kladd på insidan av oljelock och i ventilationen som fryser när det blir riktigt kallt.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
man brukar kunna se i expansionskärlet om det bubblar samt om vätskan blivit brun och grumlig och luktar avgas.
20k för byte av packning känns dyrt. På en Supra (har en själv) med snarlik motor kostar det runt 12k skulle jag tro på en icke-märkesverkstad.
M-
110
M-Olo
328i -99
Bumpar den här. Är lite intresserad av hur det har gått.
po
37
pocken
318i E90 -06
Jag har inte fått besked från verkstan ännu, det får jag nog imorgon (onsdag). Jag lovar att skriva vad som händer här.

M-
110
M-Olo
328i -99
Ok. Hoppas det inte blir för dyrt för dig :)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
det har ju hänt mig med att jag fick massor med gråt skitt på motoroljelocket, det var bara för att jag åkte 1 mil till jobbet varje dag och motorn har aldrig hunnit blivit varm, sen en helg åkte jag 10mil bort sen försvan skitten.
po
37
pocken
318i E90 -06
Nu har äntligen fått besked från verkstan. De misstänkte inget fel på topplockspackningen utan röken, trodde de, kom från någon oljerest. Efter att motorn varit igång ett tag så slutade det ryka.
De kunde heller inte se att det var någon kylarvätska i oljan, rester i locket och på stickan kom antagligen från det förra felet.
Däremot måste kylet bytas, för det höll på och ge sig. Fläktrem och rullar behövde också bytas.
Totalpris 6,729:- (kylet kostar 2,600:-).
Kommer troligtvis få tillbaka bilen imorgon och skriver en uppdatering här ifall något nytt kommit fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.