|
|
|
|---|---|
|
hittade flera trådar om frusen vevhusventilation men det är ju nästan ingen som har kommit fram till någon lösning på det min vevhusventilaton frös nu när det var kallt och tryckte ut olja ur ventilkåpspacningen ner på grenröret men hur som helst så har jag rivit bort allt på insugssidan och tog lös allt som har med vevhusventilationen på min bmw motor m52 -97. så sitter det en vakum "station" under insuget och hela den var fylld med olja/vatten som såg ut som dålig oboy + att det var ca 1cm i hela insuget i botten förmodligen är det där det har frusit och blivit tätt sen var det tätt i oljeseparatorn just vid slangen som går ner till oljeröret med oljeavlagringar har en teori om att det var slangen som har gett sig för den var lös som fan om man klämmer på den för det är ju en sluten vevhusventilation och vevhus luften sugs ju ut ur motorn när man inte gasar med öppna spjäll och då har slangen sugits ihop? men den största boven i det hela måste väl vara oljeröret och dess ventilation, skruvade lös bulten till röret och började dra upp röret och upptäcker att röret är 10cm långt under anläggningsytan och ser sen när jag har tagit lös röret att det ligger olja 2 cm ner nedanför anläggningsytan, ser sedan på röret att det är borrat ett 3mm hål ovanför oljenivån tydligen så ska vevhusventilationen sugas upp genom det 3mm hålet, för oljeröret sticker ner i oljan så där kommer det ingen luft och vad händer när man gör en höger sväng för då flyttas ju all olja till vänster sida och då borde det ju bli tätt i 3mm hålet eller så suger den upp olja? skulle det inte gå bygga om det till en tryckande vevhusventilation och plugga slangarna till oljeseparatorn vid olje röret och vid toppen och dra nya slangar från toppen och oljeröret till luftburken eller blir det nå hej baberiba med insprutningen och avgasreningen då? vill gärna höra någon annans kommentar om teorierna | |
| Lösningen heter: Cold climate version av vevhusventilation samt att köra bilen en ordentlig sträcka ngn gång då och då och inte bara en massa korta start o stopp hela vintern. Ang din teori tror jag du tänker fel för 3mm hålet på olje röret är väl för retur av oljan som samlas i vevhusventilationen , trycket blir väl på ventilkåps sidan om jag inte förstått det fel. | |
|
men frågan är väl vad isolerade slangar skulle hjälpa när man startar bilen och slangarna är kalla, då har ju "chokladen" redan frusit? ska man behöva köra omvägar bara för att bilen ska funka du har nog rätt om det där 3mm hålet nu när jag tänker efter han borde ju suga luft från ventilkåpan hellre där det går lätt än där det går tungt nere vid oljeröret men om nu det där hålet blir tätt då, för jag tror inte "chokladen" sugs ner genom det 10cm långa oljeröret, då blir det ju som att ha ett halvt glas med vatten och sen fylla det fullt med dricka och sen man vill ha drickan på botten (går inte) man kanske skulle borra upp hålet där nere till 6mm eller nått sånt för då får du ha stora avlagringar för att det ska bli tätt? |
|
|
Anslutningen vid oljeröret verkar vara en flaskhals för oljan som rinner från separatorn. Angående tryck eller vacuum så råder samma tryckförhållande i oljetråget som i ventilkåpan för de utrymmerna är förbundna via oljereturkanalerna. Vid riktigt kallt väder kan is byggas upp under färd i slangar och ventil. Med isolerad ventilation hålls systemet varmare och hinner torka ur bättre under körning och då finns inget som kan frysa när bilen står i kyla. |
|
|
det är ju vakum i oljetråget och i ventilkåpan när du inte har öppna spjäll för upptagningen från vevhuset går ju bakom spjällhuset men sen när du har öppna spjäll så trycker motorn ut luften till spjällhuset det är ju därför bilen går dåligt när man öppnar oljestickan eller oljelocket för då drar han ju tjuvluft efter luftmassemätaren tror inte ändå att isolerade slangar är hela sanningen visst blir det bättre men jag tror det blir stopp någon stans i separatorn eller i olje röret och sen kan kondensen inte rinna ner i oljetråget och "chokladen" stiger bara uppåt ända tills det blir nog mycket så det fryser när jag tog sönder min så var hela separatorn full med choklad och vakum stationen var full också + ca 1cm i insuget och det börde ju tyda på att det var tätt någonstans ska man våga borra upp hålet dock ? |
|
|
Länk så här ser mitt insug ut hela nr19 var fyllt + 1cm i insuget |
|
|
Det är alltid vakuum i insuget, aldrig tryck. Däremot är undertrycket vakuumet större med spjället stängt. Kondensen fälls bara ut när det blir för kallt. Behålls värmen ventileras fukten ut i ångform genom att den sugs in i motorn och det är det som är vitsen med isoleringen. Det skall aldrig bli någon kondens som skall rinna ner i tråget. Separatorn skall ta reda på olja som skall tillbaka ner i tråget. Chokladen bildas genom att vattenångan kondenseras i ventilkåpan och slangarna och blandas med lite olja. Oljan sugs aldrig upp ur tråget, men har man otur att det fryser mellan separatorn och ventilkåpan så kan övertrycket i vevhuset trycka upp olja bakvägen genom oljereturslangen och in i motorn. Då kan man råka ut för "hydraulicing" och kröka vevstakar och så. Jag ser inga nackdelar med att vidga hålet vid oljeröret. |
|
|
Har råkat ut för frysning en gång och jag har sett hur smackigt det är i ventilkåpa och slangar, men låter man bilen stå på tomgång lääängeså kåpor och slangar blir riktigt varma så torkar klegget faktiskt ur. |
|
|
jag menade att det var tryck i vevhuset och i slangarna till insuget nog för att motorn suger mer luft ju mer du gasar men det blir ju mer tryck på andra sidan av kolven också alltså i vevhuset annars brukar väl kondens bildas när man går från varmt till kallt ? ( om jag inte har sovit på den delen på kemin) Länk det var tätt i slangen som gick ut från oljeröret och helt öppet på slangen som gick från toppen jag tror det har frusit i nr 19 från förra länken för det var ingen ren olja i insuget bra att man kan brainstorma med några andra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.