|
|
|
|---|---|
|
Tjena allihop!! Har en liten undran här angående en BMW 740iA-98.Funderar på att köpa denna bil och när jag käckade igenom motorn och skruvade av påfyllnings locket,alltså på ventilkåpan så stänkte det olja därifrån.Blev då ganska ställd och tänkte genast att det kom pga högt tryck i vevhuset eller annat övertryck. Men killen sa då att kamkedjan drog med sig olja upp för den roterade ju så att oljan följer med så att säga.Har faktiskt alldrig hört det förut men det kanske stämmer.Vore jätta glad om någon som vet hur det funkar svarar.. mvh Danne | |
|
Vet inte exakt hur det är i just dessa 740-motorer. Men det är vanligt att det helt normalt kan stänka lite olja upp genom påfyllningshålet på många motorer, medan det inte gör det på andra motorer. Det beror på hur påfyllninghålet r placerat i förhållande till just kamkedja och hur starka luftströmmarna är upp från vevhuset. I vissa fall på vissa motorer kan ett onormalt högt luftflöde och stänk ur påfyllningen indikera om att det kan vara knas med för slitna kolvringar så det blir för mycket sk "blow by" av förbränningstrycket förbi kolvarna ner i vevhuset vilket sen går vidare upp genom påfyllningen när denna öppnas. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Helt normalt. Öppnar du locket så ser du kedjorna strax under locket. Och när dom snurrar så drar dom med sig oljan och skvätter lite. | |
|
Tackar för snabbt svar.Alltså jag har skruvat ganska mycket bil genom åren,men inte sett det så markant skvätter upp.Det ångade inte kan tilläggas utan som att det just skvätte upp.Därför känns det ju inte omöjlgt att kammkedjan drar med sig oljan.men ville ju se om någon som har en 740 iA varit med om samma sak... tack för svar... mvh Danne |
|
|
ojsan,såg inte ditt svar.Ok,så det e vanligt alltså... Va bra! Tack så mycket.. |
|
Transocean |
Ja om motorn är i gång så sker det garanterat på V8:n. |
| Som tidigar talare sagt, absolut inte ovanligt, snarare tvärtom kan jag tänka då kedjan löper precis under locket. Stoppa (inte) ner fingret o känn efter =) | |
|
Tjena!! Jätte tack för hjälpen.Nu äger jag en underbar BMW 740 iA.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.