AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.459

E34 –89 som ”hoppar fram som en känguru”.

Sida 1 av 2
Hej
Min E34:a har en väldigt ojämn gång. Den ”hoppar ständigt fram som en känguru” och tomgången är väldigt ojämn samt att den dör för det mesta efter ca. 1 min.
Jag har alltid gjort den service bilen behöver.
Jag åkte till en BMW verkstad & bad om en kontroll av data lådan men den ger ingen/a fel kod/er.

Min åtgärder:
Jag har även bytt ut en hel del vakuum gummi för in lufts delen.
Ett tag så gick det knappt att köra & då bytte tändnings givaren ut & nu går bilen att köra men den ”hoppar fortfarande fram som en känguru”.

Kan det vara ett tändningsproblem?
Vet ni hur tändningssystemet är uppbyggt?

Fler förslag?

//Mauritz
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan mycket väl ha med tändning att göra.
Du kan börja med att kolla hur rotor och fördelarlock ser ut, slitet eller massor av oxider?
Sedan kan du mäta upp Tändkablarna,så att de alla håller ungefär samma värden.

Mvh Patrik
Hej
Tack för dina råd & det skall kollas på måndag eller tisdag.

//Mauritz
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Kollat luftslangen/bälgen innan LMM?
Brukar vara sprickor i dem, som ger ojämn gång och ryckigt beetende.
Tackar för hjälpen!

Jag har pratat med personen som hjälper mig med skruvandet & jag har några rättelser som jag vill delge:
- Motorn misständer & varvräknaren hackar (hoppar) eller går den tillbaka till 0 (noll) = Bilen dör
- Ibland (mer sällan än vanligt) går bilen bra = jämn & fin gång, allt går som det skall
- Bytt tändgivare (tändlägesgivare) & diverse vakuum ”rör” (som har med insuget att göra – går bara att köpa på BMW – inga universella delar)

Kollat & allt OK:
- Rotor och Fördelarlock, tittat efter slitage eller oxider
- Mätt upp Tändkablarna
- Åkte till BMW verkstad & bad om en kontroll av data lådan men den ger ingen/a fel kod/er

Några fler förslag på åtgärder?

//Mauritz
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vevaxelgivare.

Mvh Patrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Luftmängdmätaren?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
2 förslag så här långt
1:Huvudrelä till motortyrning- i hö låda i motorrum- var det inte dom som kunde vara glappa?
2:Tändspole- har du nån du kan korsbyta med?

FAF
Tack för alla förslag!!

Svar till Patrik:
Vevaxelgivare = Jag har tagit upp det med han som hjälper mig & då sa han att det är samma sak som tändgivaren som är utbytt.
Samma sak för dig eller har vi missuppfattat ditt råd?

När tändgivaren gick sönder så gick bilen knappt att köra & max hastigheten var då ca. 45 km/h
Nu går den att köra förutom att den ”hoppa som en känguru” & den kan ”dö” när som helst oavsett hastighet. Bilen brukar fungera om jag varvar mycket (alltså in med kopplingen & varva på) & sen kan den gå bra ett tag (ett tag är väldigt olika 10 sek. – 30 minuter)

Svar till FAF:
Tyvärr har jag inget att byta med eftersom det är kastat som är utbytt eftersom delen var trasig (tändgivaren).

Några fler förslag på åtgärder?

//Mauritz
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vevaxelgivare=tändgivare....okej,nog inte hört det uttrycket förr bara.
Men det behöver ju inte vara tändningsrelaterat.
Kan ju även vara bränslerelaterat.
Igensatt soppafilter,defekt bränsletrycksregulator,eller vacuumslang.
Liknande bekymmer kan även visa sig då LMM är defekt,eller om lamdasond är defekt alt katalysator är igensatt(gör ett avgastest)
Har du lossat stiftena,och kollat hur stiften ser ut. blöta,vita eller normala(på samtliga stift)

Mvh Patrik
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Provat och ryckt ur kontakten för LMM?
Hur går den då?
Hej!
Det hela började med att lamdasonds kontakten hade ”trillat” av från lådan & fallit ner på grenröret & smällt ihop (eftersom kontakten är av plast). Jag köpte då en begagnad lamdasond & bilen fortsatte att ”rulla fram som en hoppande känguru”. Jag lödde då om lamdasonden genom att ta den gamla lamdasonden & den nya lamdasonds kontakten men felet kvarstår.

Personen som hjälper mig är inne på att det är ett tändnings fel eftersom bilen missar tändningen & det syns med stroboskopslampan & varvräknaren faller tillbaka till 0 (noll) eller ”hoppar”.

Bensinfiltret är nyligen bytt samt den andra personen som hjälper mig tror inte på bränsle problem eftersom bilens problem är återkommande oavsett i vilken hastighet som bilen framförs med samt spelar det ingen roll om jag accelererar eller håller en jämn hastighet & då kan jag ha kört långa sträckor ex. 60 mil.
När jag tankat så ser jag att det ibland går i 10 liter mer ä vad trippmätaren visar ex. trippmätaren kan visa 45 mil & det går i 55 liter bensin (kör bara på 98 oktan)

Jag får återkomma imorgon & berätta hur stiften ser ut.

Självklart så kommer jag att visa de förslag som ni har kommit med idag & visa det imorgon!
(Jag kollar in på forumet innan jag lägger mig ikväll med)

//Mauritz
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Möjligen ett kraftigt jordfel någonstans?
Inte fått batteriladdningslampan att lysa imellanåt?

Mvh Patrik
Nej

//Mauritz
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Jag hade loss min Vevaxelgivare och torkade rent den en gång då bilen gick lite ojämnt på tomgången, detta var inte problemet, men ett tag efter så "hoppade"/dog en hundradels sekund för att till slut ge upp helt, mitt fel var att isoleringen på vevaxelgivaren skavt mot remskivan(gissar på att jag inte fått dit den som man skulle) detta gjorde ju att signalen jordade ibland mot motorn. Detta gav ingen felkod heller.

Det jag vill säga är att om kablen till givaren inte fästes rätt så kan kabeln vara skadad trots att själva givaren är i bra skick. Värt att kolla.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Du säger att varvräknaren hoppar/lever ett eget liv.Den styrs endast av pulser från tändspolen,men då måste den fladdra galet.Övrigt håller jag patriks teori om jordfel.testa en startkabel mellan minus på batteri till säker karossjord till säker motorjord. kolla flätan i bak-kant av toppen.....vantigt.

/Jonas B.
Hej
Tack för dom senaste inläggen! Jag tar dom med mig till på måndag den 2/3 då jag träffar polaren igen

Svar till Patrik:
Jag träffar polaren igen på måndag (2/3) & då kollar vi på stiften (har inte hunnit eftersom det har varit mycket att göra).

//Mauritz
Hej!

Svar till Patrik:
Tändstiften är SVARTA

Svar på kablar:
Alla kablar är hela & kollade

Vad styr vevaxelgivaren = skickar vevaxelgivaren info. till datorn & datorn till tändspolen för att ge ström eller?

//Mauritz
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Varvräknaren styrs av tändboxen.
Styrboxen styr tändspolen.
vevaxelgivaren är kopplad till styrboxen.
FAF
Hej
Är styrboxen huvuddatorn?
Är det huvuddatorn som styr tändningen & insprutningen?

//Mauritz
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ja man kan säga att styrboxen är huvuddatorn
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.