|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Transocean |
Lars B N Du kan lugnt köra med den oljan. Jag har kört min V8 med halvsyntet de sista fyra år utan problem. |
|
Efter att ha läst lite här blev jag nyfiken på vad min mek hälde i min 740 för några veckor sedan ?.. API SJ/CF-4/CF 15W/40 (MB 229,1) Hmmm gjorde mig inte så imponerad. Inte så kaxig klassning va? Är det nån som har en aning om lagom körsträcka (normal körning) som denna olja klarar av? // tackar på förhand |
|
|
En olja med 15W- som kallviskocitetsklassning är inte optimalt på vintern, men nu är våren snart här. Mvh |
|
|
15w40 - Det låter som enklast möjliga (billigaste typ 15-20kr litern på bulk) mineraloljan! Personligen skulle jag inte köra med sådan olja i den motorn - oljan passar bättre i gamla traktorer och "skräpbilar". 15W är som sagt "obra" i vintertemperatur och leder till svårstartad motor (trögt för startmotorn att vrida runt när alla delar badar i tjock olja) och onödigt stort slitage på motorn då det tar ett tag innan oljecirkulationen kommer igång. 0W eller 5W är lämpligt som vinterolja - i nödfall kan man använda 10W om det inte är allt för kallt ute. Skulle rekommendera en helsyntetisk 5W40-olja till den motorn - fungerar året runt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Se där .. sa ju att jag inte blev så imponerad .. Min hjälpande hand/mek menade på att ...spelar roll - den har ju gått 33000 mil och låter fint fortfarande .. den tål det här mé och så skrattade han gött ... och vi bytte tilsammans till Mobil 1 olja istället om jag nu skulle vara så petig. Fast jag får ju säga att han hade rätt i att den gick som startade och gick som en klocka även med den ehhh skitbilliga oljan trots -15 till -20 grader på morgonen flera veckor i sträck. Tackar för lite uppfraschande information om diverse oljor :o) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mobil Super S (2000) delsyntet 10W-40 är BMW godkänd för de BMW som har den korta servcieintervallen (1500 liter bensin) dvs exempelvis M52/ M62 tom 09/98. Så det finns inget egentligen inget krav på helsyntet till BMW förrän LL-98 klassningen och intervallen 2500 förbr. bensin) infördes from-99 årsmodell. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
självklart ska man köra med helsyntetisk olja istället för halv.! Handlar ju om hur bra det smörjer! (livslängd) Och då är HEL betydligt bättre än HALV... Frågar man BMW eller läser vad det ska vara så står det helsyuntet 0W-40. Kan man bla se om man knappar in sitt regnummer på mekonomen eller liknande sida! |
|
| Jag kör på helsyntet 5W-40 för jag tycker 0W-40 blir för tunn. | |
|
Craile När blir 0W-40 för tunn menar du? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hellre halvfull än helfull. :). Finns det nått som säger att en BMWgodkänd Mobil delsyntet skulle smörja sämre än en BMW godkänd Mobil helsyntet. Möjligen under extrema förhållanden där normalbilisten sällan eller aldrig befinner sig i. Finns ingen anledning att hälla i dyr olja av senaste superdupertillsatser när en sådan olja inte ens var uppfunnen när den 15 år gamla motorn tillverkades. Mycket viktigare att byta olja o filter oftare. En 540-96 rullade 4000 mil på Mobils delsyntet utan byta den tog ingen skada av detta mig vetligen för den rullar utmärkt fortfarande och har passerat 20.000 mil för länge sedan. Visst vansinne med mina mått sett, men det visar att olja funkar utmärkt mer än dubbla bytesintervallen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso. Jag håller i princip med dig, men vill ändå protestera lite konstruktivt på ditt tankesätt. Låt säga att vi har en finbil från -95 till vilken BMW då rekommenderade en 5W-40 som är godkänd av dem. Nu har det gått 10-15 år och oljorna har utvecklats under tiden. Om vi nu ska byta olja på aktuell bil, så kan vi alltså välja att köra på den olja som rekommenderades när bilen var ny, eller välja en moder olja som har ännu högre kvalitetsklassning (men rätt viskositet, i synnerhet varmviskositeten). Frågan är varför vi ska välja den ursprungliga som förvisso "duger" om det finns modernare och bättre oljor? Om den modernare oljan funnits när BMW tillverkade bilen, hade de då fortfarande valt att rekommendera den ursprungliga oljan, eller hade de valt den moderna oljan? Bevisligen så funkar ju den ursprungliga oljan himla bra, men om den nyare oljan är ännu bättre så är det ju ingen nackdel i sig. Låt säga att man kanske skulle veta att det var 50% bättre värden på olika egenskaper för den nya oljan, så är det väl inget man ska förakta även om det funkar med den äldre sämre oljan. Men det blir ju då upp till var och en att värdera om den nya bättre oljan är värd det högre priset för just honom och hans bil. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Dr Tinnitus Nu är det väl så att den delsyntet olja som fanns för 15 år sedan finns inte idag utan den utvecklas också. Så den är också bättre än den som fanns för 15 år sedan annars skulle klassningen inte var så hög. Är den godkänd för motorn tom-1998 år 2001 så är den ju inte testad för 15 år sedan. Så den räcker och blir över med god marginal. BMW rekomenderar den aktuella oljan som dom har på hyllan för att få sälja den. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min åsikt är att man inte alltid behöver använda de senaste dyra longlifeoljorna i bilar som man byter olja oftare än i de moderna (typ 2-3000mils bytesintervall). Byter man olja t ex var 1000:e mil, räcker det att använda en bra olja som inte nödvändigtvis är longlifeklassad, men gärna en som håller de senaste eller näst senaste API- och ACEA-klassningarna. Däremot vinner man lite på att använda de moderna oljorna då utvecklingen som sagt går framåt - lägre bränsleförbrukning, lägre utsläpp och mindre slitage är några positiva effekter av att använda olja med de senaste API- och ACEA-klassningarna... Man skall dock tänka på att vissa moderna oljor skulle klarat longlifeklassning om man bara klassat in dem för det - dock kostar dessa klassningstester stora pengar så många oljebolag klassar inte in alla sina oljor i de senaste bilspecifika klasserna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hasso, Johan B. Jag håller med er båda två, och mig själv.... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Bara ren snålhet och köpa halvsyntet! 0W-40 är en ganska tunn olja ja. BMW hällde i det i min 750 men då fick dom inte upp trycket så han kunde spänna kedjan helt. Men med 5W-40 går det fin fint! |
|
|
Craile. Men en 0W-40 är ju bara tunnare just vid kallstarter, så det tar ju inte många minuter innan oljorna har samma viskositet. Ja varmviskositeten är ju densamma, så vid motorns arbetstemp så är de lika i viskositet. Menar du att kedjan inte spändes vid kallstart? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
ja precis. När bilen är kall så får den inte upp trycket helt. Och BMW sa att man inte ska ha så tunn olja i en så gammal bil. Även om det står det! Så därför fick det bli 5W-40 |
|
|
Oerhört konstigt, det är just med oljan kall som trycket blir högt, trycket brukar avta med ökad temp (framförallt på tomgång)... Mvh |
|
|
rob_t_j72. Nja, det beror ju på det. Det är ju viskositeten som styr detta en hel del. Om man jämför en 15W i kallviskositet med en 0W så är ju en 15W rätt "seg" vid låga temperaturer och kan upplevas ge högre oljetryck på en mätare vid kallstart, än en 0W vid samma temp. Vänder man sen på det och oljorna har 30 och 60 i varmviskositet, så kan ju 30-oljan upplevas ge lägre oljetryck på mätare vid hög oljetemp, än 60-oljan. Nu har jag ju tagit lite extrema skillnader i oljor för att förtydliga detta, med en 15W-30 mot en 0W-60, och man ska även minnas att ett högt mätartryck inte alltid är det samma som att det smörjer bra. För är oljan tjock så kan den ge högt tryck på mätaren men ändå ha svårt att nå ut till alla avlägsna smörjställen med samma höga tryck. Oljan kan sägas ha hög intern friktion vilket kan liknas med att försöka trycka en seg deg genom en tratt. Hur mycket tryck man än mosar på med i tratten så blir det rätt blygsamt tryck ur pipen på andra sidan. Just därför så är det bättre med ett oljesystem anpassat för så tunna oljor som möjligt, så att "utflöde" från lager och annat är relativt lågt i förhållande till "inflöde" till lager och annat från oljepumpen. Då kan man välja en olja med rätt "vattnig" viskositet vilken lätt som en plätt sugs upp och pumpas ut till alla smörjställen snabbt av oljepumpen. När sen oljesystemet är fyllt så får man ett oljetryck som är mer likartat genom hela systemet, med mindre tryckfall ju längre bort från oljepumpen man kommer i systemet än jämfört med en tjockare olja. Helt enkelt för att den tunnare oljan har mindre intern friktion och är mer lättpumpad. Detta bidrar även till lägre värmeutveckling i själva oljan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
För oss som blir kallade snåla av nån anledning så kan ni nu köpa LL-98 godkänd Shell Helix ultra 5W-40 på ICA maxi för 299kr/4l vilket får väl ses som ett mycket bra pris tom billigare än Mobils2000 delsyntet 10W-40.:) Noterar att på Shells produktblad för Helix ultra 5W-40 anges BMW-LL.01 godkännande,men den är inte med på LL-01 listan och det finns bara 0W oljor som är godkända som LL-01. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.