AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
24.324

Olja rätt eller fel?

Sida 1 av 2
La
39
Lars B N
740IA-98
Kollade bultarna till oljepumpen i helgen, bytte då olja men funderar på om det blev rätt! Fyllde på med Mobil delsyntet, hoppas att det nu är ok så att det inte behövde vara helsyntet. Har en 740 98 16000 mil.

BMW no 1
AJAJ..Man skall alltid ha helsyntet olja i motorn.Inget snikande typ.0w-30/40 alt 5W-30/40 Vet inte hurvida du nu tvättar bort skit-beläggningarna i motorn.Jag skulle inte köra mer än 100mil kanske 200 max sedan byta till helsyntet.Vad var det i motorn förut??
La
39
Lars B N
740IA-98
Har faktiskt inte en aning

BMW no 1
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Matte Kvack.

Varför skulle han tvätta bort skitbeläggningar i motorn nu? Eller rättare sagt, skulle det blivit annorlunda (mindre skittvätt) om han använt helsyntet? Är helsynteten mindre renade menar du? Eller hur menar du?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Lars B N,

Vilken typbeteckning och viskositet var det på Mobil delsyntetoljan?
DR T..du vet mycket väl vad jag menar nu.Spela inte dum:)
Mobil delsyntet är ju en bra olja visserligen,Men tror nog Bmw motorerna gillar helsyntet mera.Annars skulle Bmw inte rekomendera helsyntet pga bra motstånd mot höga temperaturer etc etc.
Delsynteten vet man ju aldrig exakt hur MIXEN av oljorna är.10%??30%??50%??etc,då får man ju gå på klassningarna.Personligen vet väl du att man kan hälla i en Engine flush,och köra med innan oljebyte tex,för att få bort beläggningar o skit.Eller köra i en billig mineral-olja en/ett par ggr,sen ta i en fin helsyntet.Det är väl snällt mot motorn eller??Det borde väl du veta som kan/bygger motorer med förbundna ögon "smile" Eller vad kör du på??kör du på mineral olja i din motor??Hur funkar det isåfall??Berätta gärna,då jag har hört att skitoljor separerar sig vid hög belastning etc.Har aldrig sett det själv,men vore kul att veta om du kan förklara varför/hur.
La
39
Lars B N
740IA-98
Återkommer i morgon ang typbeteckning och viskositet på oljan.

BMW no 1
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag vågar påstå att jag kan mycket om motoroljor och du är ute och cyklar igen Matte Kvack. :-)

Det enda man ska kolla på egentligen är den API eller ACEA -klassning som rekommenderas till bilen. Man väljer den eller en högre, sen väljer man en viskositet som rekommenderas till rådande omgivning.

Mineral/syntetolja har olika tillverkningsprocesser som skiljer sej en del. Vilket jag kan gå in på djupare om jag orkar.

Det är en gammal seglivad myt, och inget annat än en myt att syntetolja rengör mer än en mineralolja. Att en motor t. ex. skulle rasa för att man tömmer syntetolja i den efter att ha kört mineral är skitsnack! -Jag lovar detta. Det det sitter i är kvalitetsklassningen som till stor del beror på additiverna, dvs: detergeenter, dispergenter, demulgatorer, EP och AW-tillsatser, WI-improvers m.m.

Har man kört på en olja med lite detergenter i eller kört på samma olja för länge och sedan tömmer i en ny olja med hög nivå av detergenter, -då kan det lossna skit som sätter igen oljekanaler m.m. med ras som följd. Har absolut ingenting att göra med om det är en mineral eller syntetolja.

Tillsatserna, eller additiverna som är runt 30-40% i motorolja finns i lika stor utsträckning i mineral som syntet. Additiven säljs i färdiga "paket" och det finns i stort sett bara en tillverkare av dessa additivpaket, Lubricol. Den som vill sälja en olja väljer ett additivpaket som skapar en olja av vald API/ACEA -klassning samt viskositetsindex.

Den egentliga enda fördel som finns med en syntetiskt framställd olja är att den är mindre benägen att oxideras och att dess viskositet eller trögflutenhet inte påverkas lika mycket av temperatur. Så om man kör mycket kallstarter och korta sträckor eller extremt hårt kan en syntetolja klara sej längre innan den behöver bytas, den mineralbaserade med samma klassning klarar sej lika bra fast lite kortare tid.

Så kort sagt så kan man gladeligen välja en mineralolja om man hittar en som uppfyller API, eller ACEAs klassificering som motortillverkaren rekommenderar. Bytesintervallet är kortare på mineralolja men byter du inom det intervall som tillverkaren rekommenderar är det fullt tillräckligt ändå!

Både mineral, och syntetolja kommer från samma gamla dinosaurier, syntetoljan är alltså inget som framställs helt från scratch. Vad det gäller just motorolja så kommer basoljan oftast från ett litet företag som heter Exxon. Finns andra också men dom är störst.

Jag kan garantera att max 1 på 100 personer som står dagarna i ända på verkstäder och säljer/byter oljor har en susning om hur det fungerar...

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Det ska inte vara någe problem att köra på delsyntet om klassningen är bra och viskositeten normal
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har någon sett en instruktionsbok till en bil där det står att syntetolja rekommenderas? -Knappast troligt, det som står är rekommenderad kvalitetsklass, oftast med massa egna lustiga benämningar men det brukar även stå i det finstilta vad det motsvara i de internationella API eller ACEA-klasserna.

Att killen i kassan eller på verkstaden på BMW rekommenderar helsyntet visar att de inte förstått vad det är som är viktigt. Att säga att BMW rekommenderar det är ju inte sant, att killen man pratat med rekommenderat det är däremot sant. Sen har det förhandlats fram ett avtal centralt som gör att utbudet på olja man kan välja på verkstaden är begränsat, och då kan det ofta vara just "syntet eller mineral" utan att de själva vet annat än att det står t. ex. Castrol eller Mobile på förpackningarna. Om du ber om en ACEA A2 eller API SJ som rekommenderas av tillverkaren så blir de nog lite fundersamma ska du se :-)

Troligen får du svaret att "du ska ha en helsyntet" ...

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

henke lexus, helt riktigt! Men för att märka ord och förtydliga mig själv lite, klassningen skall vara vad som rekommenderas eller bättre, alla högre klassningar funkar bra på motorer med lägre krav. "Normal" viskositet är ju lite svävande beroende på omständigheterna, den ska vara rätt för omständigheterna helt enkelt :-) Men jag tror du förstår precis.

Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Min bmw mek kör alltid i delsyntet olja, castrol.

Han säger att kamkedjorna blir lite långa med helsyntet.

Jag har den gamla motor m60 i min 840.

Helsyntet har du bara nytta av i Norrland, när det är riktigt kallt, då flyter den lättare än en delsyntet.

Bättre att byta oljan oftare istället!
Galant turbo: Du hann före och du förtydligade vad jag menade. Jag köper olja med klassningen lägst API SL och viskositeten 5W-40 märke olika.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tack för redogörelsen om oljorna Galant, då slapp jag.... :-)

Ett par kommentarer eller tillägg bara til det du skrev,

Generellt sett är alltid en helsyntet bättre än en delsyntet, men undantag finns givetvis.

Bara för att två oljor har samma kvalitetsklassning (API) så betyder det inte automatisk att de är lika bra. Kraven för olika API.klassningar är minimikrav, vilket betyder att en olja kan ha klart högre värden i flera parametrar än andra oljor inom samma kvalitetsklassning. Men ändå inte fyller alla krav för att nå nästa högre klassning. Det betyder att olika oljor inom samma kvalitetsklassning ändå kan ha olika egenskaper men uppfyller minimikraven för en kvalitetsklassning.

Smörjoljor av mineral delsyntet och helsyntet har alla generellt sett likvärdiga rengörande egenskaper. Men då helsynteten i grunden har lite bättre renande egenskaper så behövs det lite mindre mängd additiver för att nå den renande verkan man generellt önskar av oljorna. Detta kan vara grunden till myten att helsyntet löser upp avlagringar i motorn.

Då alla oljors renande additiver blir förbrukade eller utslitna med tiden så finns risken att avlagringar bildas då förmågan att lösa skit, och hålla den flytande (dispergeringstillsater) i oljan avtar. Om man då kört med gammal "förbrukad" olja länge så kan byte till ny olja oavsett mineral delsyntet eller helsyntet leda till att avlagringar börjar lösas upp och komma på drift och eventuellt klägga igen någon känslig oljekanal., därför att den nya färska oljan har solventer och dispergenter som är i full vigör.

Om jag inte minns helt fel så finns det helsyntetoljor som är framtagna med basoljor som är helt syntetiskt framställda. Heter PAO, polyalpaolefiner om minnet inte sviker helt. Men de allra flesta helsynteter är framtagna ur en basolja av mineraltyp.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Galant.

Det finns faktiskt biltillverkare som ordagrannt rekommenderar helsyntet, men vanligast är som du säger att man anger ett minsta krav på kvalitetsklassning och ett specifikt viskocitetsområde.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

DrT, därför jag skrev "knappast troligt" då det är ovanligt minst sagt.

PAO-oljorna är väl framställda av propylen C3H6, eller olefin om man vill. En kort kolkedja som går att framställa på olika sätt. Men ett sätt att framställa denna kolväteförening är genom destillering och raffinering av råolja. Oljan som pumpas upp består ju av mer eller mindre oändligt långa kolkedjor och det är möjligt att med kemiska processer dela upp denna soppa till "rena" kolväten" som ovanstående t. ex.

Om man då påstår att en olja är helt syntetiskt framställd med bl. a. propylen så är det ju sant men propylenen kan ju komma från råolja t. ex. Vart drar man gränsen? -Jag vet inte, och det finns nog ingen direkt gräns. Oljan är framställd av rena syntetiska ämnen som i sin tur kommer från en krackad, raffinerad, destillerad råolja, -vad är det?

Du har helt rätt i att oljor inom samma kvalitetsklassning kan ligga i den sammas undre och övre gräns. Men det är ju med i tillverkarens kalkyler när rekommendationen tas fram. Det samma gäller viskositetsklasserna till väldigt stor utsträckning också.

Att helsynteten i grunden skulle ha bättre rengörande egenskaper vet jag inget om men det kan tänkas. Men de additivpaket som finns har ju givetvis med detta beräkningarna så den slutgiltiga renande egenskapen har nog mer att göra med vad det önskade målet var med en given basolja. Därmed kvittar det vad basoljan har föregenskaper just med hänseende på det. Som jag skrev tidigare så är ju tillsatserna en väldigt stor del i just motorolja.

Man skall inte inte generalisera genom att säga smörjolja, det innefattar ganska mycket. Det är ganska många mekaniska konstruktioner som smörjs med olja. Det jag uttalar mig om är specifikt för motorolja!

Att säga att en syntet generellt är bättre än en mineral är lite väl grovt tycker jag. Vad skulle vara bättre förutom det vi redan tagit upp?

Jag kanske märker ord lite väl, jag förstår ju vad du menar. Men visst är det intressant med lite diskussioner på lite högre teknisk nivå, hoppas detta inte anses som för mycket off topic. Det här är ett oändligt ämne...

En av anledningarna till att "syntetoljan" renar bättre kan ju vara att den har lägre kallviskositet. Vi får helt enkelt ett större totalt flöde under en körcykel (kall > varm).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla gärna länkarna i mina inlägg: Länk

Mvh
La
39
Lars B N
740IA-98
God morgon, detta är vad jag hälde i bilen Länk
Hoppas nu att det var ok

BMW no 1
Galant hur går bilen???:) märkt nån märkbar skillnad i gång etc??Vore kul att veta bara lite sådär:)
La
39
Lars B N
740IA-98
Som en rolex klocka

BMW no 1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.