AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.743

Varför låter min nya bränslepump så högt?

Hej! Jag bytte min bränslepump för ett par dagar sen och har märkt att ljudet från den är väldigt högt. Den gamla pumpen gick inte att höra när bilen var igång. men min nya överröstar motorljudet på tomgång när man sitter inne i bilen. Det är ett slags "oooo"-ljud. Jag kanske bör tillägga att jag inte fick tag på någon originalpump (pierburg) eftersom de var restnoterade, men de på m-nomen sa att denna var likadan, tillochmed lite dyrare än original. Kan jag ha gjort något fel vid bytet eller är det något skumt med den nya pumpen?
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som jag ser det finns väl olika orsaker till att det låter mer med den nya pumpen:
1) pumpen har en annan konstruktion som har ett högre ljud!
2) pumpens ljud är lika högt som den förra men ljudet fortplantar sig till karossen via:
a) infästningen som saknar gummiupphängning eller den är felaktigt monterad,
b) bränslerören fortplantar ljudet till karossen eller
c) felaktig montering som gör att pumpen ligger an mot karossen
Tack för svaret! Får väl plocka ut pumpen igen och kontrollera innan jag ringer och försöker få mig en ny bränslepump, för ljudet är ohyggligt störande. Tycker ju inte att pumpen skulle kunna fortplanta så mycket ljud iochmed att den sitter i tanken i en plasthylsa som är gummiupphängd, men det är väl kanske inte omöjligt att gummislangen från pumpen kanske ligger an mot tanken invändigt eller nåt? Är så himla tråkigt att plocka ur allt igen bara nu när bilen äntligen går igen!
Byt bränslefilter när du ändå håller på, det det blir minimalt med motstånd för nya pumpen när du ändå är under bilen och kryper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.