AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.012

kolfiberinsug e36 m3 god or bad ?

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
kollade på blocket.se funderar att köpa mig ett kolfiberinsug till min m3 e36.

det jag undrar gör det någon skillnad i effekt . ljud ? bränsleblanding ? .

tanken är att om kolfiberinsuger har större volym än orgianl kanske bilen går sämmre ?

rätta mig gärna om jag har fel .

värt att lägga pengar på det ?

tacksam för svar
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ljudmässigt blir d trevligare
Synintrycket i motorrummet blir trevligare

För att få ut effekt me ett kolfiberinsug vill d till att du mappar bilen me d på så d blir rätt inställt! Annars händer nog inte mkt.. Finns M3 3,2 me kolfiberinsug som har bromspapper på 354hk o 384Nm efter mappning... Säger väl d mesta om potentialen! Sjukt billiga hästar för o va på sugmotor!! Kommer själv o beställa ett från en firma i Malmö (RnB) framåt våren! :D
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
10 000 kr känsn mycket för ett kolfiber insug som jag hittat ,.

men om man bara byter insuget utan att mappa riskerar man inte felblanding då utav bränsle ?

eller sköter LMM det åt bilen ?
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
råkar ha ett sprillans nytt autronic sm4 ligganders här hemma :)
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
De går utmärkt att köra med en omappad M3 där du bytt insuget, men effektökningen uteblir till de stora också. Jag har inte mappat min men ska göra det i sommar. 10 000:- för ett RIKTIGT insug är INTE dyrt! De finns mkt skit ute på marknaden men köp inget sånt då du både riskerar urusel passform och rent av effektminskning. Köp ett från RnB eller Köhler så blir du garanetart nöjd.

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
kan du länka till deras produkter ?

vad finns det mer för trevligt till e36 hittar ingen bra sida som säljer just till dem
M3
380
M3Crille
Givetvis går ju bilen att använda utan att mappas men om man ska ha nån "nytta" av kolfiberinsuget blir d o mappa.. 10k för ett riktigt kolfiberinsug e BILLIGT som A_W skriver!! :) Mappat o klart på en 3,2 har man alltså ca 30 hk o lika många Nm för ca 10k plus mappningskostnaden.. VÄLDIGT billiga sugmotorhästar anser ja! :D Kommer bli trevligt på min ihop me mitt Supersprintsystem..... E det inte vår snart...?! ;)
M3
380
M3Crille
Länk Där kommer ja o köpa mitt iaf o oxå där han handlat som har bromspapper på effekten som ja hänvisar till! Trevlig kille på den firman o ha att göra me!
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
tanken är nu välldigt frestande ,

DTM avgassystem ** fiat
Chip **fixat
kolfiberinsiug
vassare kammar.
något större spridare ( vid behov ) **fixat

Sm4 för ommappning, **fixat

fattas kammar . och kolfiberinsug samt ommappning .

finns det något man kan göra för att få en sånt riktigt galet vasst ljud på en m3.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hejsan,
Större spridare behövs ej

Onödigt att lägga så mycket pengar på ett programmerbart sprut tycker jag när det finns möjlighet att mappa original istället.

Vassare Kammar är också en bra produkt för att få ordenligt med pulver på toppen.

Slutburken bör bytas då original stoppar flödet.

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
LOtec m3

om du läser min förra post så står det " FIXAT " bilket betyder att jag redan har grejerna hemma eller att dem sitter på bilen
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
alex_86: Men det behöver ju inte betyda att du måste montera det. =)

Men håller med Rafko, ett nytt sprut skulle jag inte byta till. Bara att mappa det kostar en förmögenhet om du vill att den ska gå precis lika fint som en originalmapp utan ryckningar etc.

Ett alternativ är att sälja Autronicen och köpa ett sprut från Köhler. =)

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
ser inget fel med Auutronic sm4 , då det är väl beprövat på bmw , lätt att koppla in och är välldigt safe
M3
380
M3Crille
Inget fel i Autronicen men ska du inte fortsätta trimmet efter kolfiberinsuget så e det inget som krävs.. Rafko har väl erfarenhet av några mappningar på original.. :) Ska du däremot utveckla trimmet me turbo o grejor sen så e det ju kalas o ha till hands! :D
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Ska man labba vidare ofta så är det givetvis bra att ha programmerbart,
men är det One shot offer så är det overkill

M3
380
M3Crille
LotecM3; så sant som d va sagt o du lär ju veta då du har några kärror på ditt samvete! :) Hör av mig snart ang kolfiberinsug som vi mailat om för ett tag sen genom beröm från han som bänkat sin M3 3,2 till dryga 350 hk o 380 Nm! :D :D
M3Crille: Jag antar att det är detta du syftar på Länk I så fall sitter det i min nu Länk och jag kan intyga att finish, passform och ljudet det producerar är absolut oslagbart. Även lätt att montera. Helt klar värt ett köp

///M. Pedersen

M3
380
M3Crille
/// M /// ; Yes!!! Stämmer alla tiders!! Ska hitta ner under locket på min innan sommaren... Längtar! :D Du som fick köpa d till kalaspris då din rackare?! ;P Men nypriset e oxå prisvärt så känner att d e värt varenda krona faktiskt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.