AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.019

Värsta kammen man kan ha och få den genom SBP

Tojne
Hur vass kam kan jag sätta i min bimmer 535-92 utan att avgas värden och annat trams gör att inte bilprovningen godkänner det?

Har att välja mellan 284 gr. och 288 gr kan man ha den senare?
Måste man chippa bilen med dessa axlar eller blir den att spika och gå taskit annars?

//Tojne

// Tojne
Stephan Olson
Jag har en 288/288 kamm i min 325.
Det är inga problemmed besiktningen.
Tomgången blir lite orolig, men det går att kompensera någorlunda med ventilspel på 0.4 mm.
Hello Nasty
Det går att ha över 290gr. o få igenom i SBP.

Jag ska åka med en bra bit över 300gr troligtvis en 314gr med mycket lyft o den ska jag köra genom SBP för att kunna köra på gata.

Men visst Du har hårdare krav än vad jag har med min -87:a.

Men mappas motorn in redigt efter modifiering så borde det inte vara några probl.

Mvh/Henrik

Kör tills det rasar
Tojne
Det är ju en sån däringa eländig kat med på min.
över 300 gr. blir omöjligt att åka i stadstrafik med, man vet ju inte vilken växel man ska åka på då, trean surar den bara på och tvåan går det i 70-80 om det ska funka någorlunda om man är försiktig, annars börjar kammen dra och sen går det fort!..hehe!.....

Det är nog som du säger att mappar man efter te.x 288 gr så kan det funka eller/och att man kompenserar ventilspelet som Stephan Olson sa...

Jag ska ha 288an, när man ändå byter så..Nån som behöver en std.kam till 535?, för den är inte sliten jag vill bara trimma

Motornord sa 284 är max på min gällande avgaskrav, då på orginalchip.. Jag gillar inte Motornords Superchips, finns det inga andra som bränner om chippen till vettigt pris?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tonje:

www.itsfun.nu säljer billiga och mkt bra chip.

/Edvard
BMW CS # 4503
Tojne: Köp ett chip av motornord, skicka det till mej så kopierar jag det, sen returnerar du chippet till motornord på öppetköp! =)

Mvh
Patrik 325i -92
Hello Nasty
Jag har åkt med Dr Schrick 284gr. portad topp mm. kör igenom SBP med 0.1 i Co då har jag ingen katt på min bil.

Mvh/Henrik

Kör tills det rasar
Tojne
Hello nasty!
Jo det funkar säkert för du har en äldre bil med andra avgaskrav, frågan är väl vad alla andra värden får för frispel som Hc-värdet och det andra vad nu det hette..äh minns inte!.

Sandgren:
Har du tillgång till chip brännare? maila mig på tojne@hotmail.com isåfall...

Bumper: är denna sida verkligen av seriös art? JWR känner jag till, men jag har hört både si och så om honom...
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Tojne:

Tro inte på vad du hört om JWR skapa dig en egen uppfattning. Åk och prata med Jürgen han är väldigt kunnig och väldigt trevlig. Sen måste folk respektera att man inte alltid har tid.

Bara en tanke :)
Tojne
Jo "Starre" det är ju sant, bara det att det är över 20 mil för mig att åka, så det skulle va trevligt att veta lite innan, men han skaulle ha 2000 för att bränna om chippet och det är väl kanske rimliga pengar, då sa han att det blir bättre än motorNords Superchip...

/Tojne
Tojne
..Ett Probs till... Måste nog ringa till Motornord och Bildelsimporten, dom hade ingen 288 gr kam i katalogen!
Kanske om man frågar så får man köpa en ändå...

..Om ingen känner till nån annan firma som säljer trimaxlar billigt.. Det va en kille jag såg förut här på forumet som hade en adress till nån som var rätt billig, men jag söp visst bort den adressen...:(
Hello Nasty
Dom har ingen 288gr kam!

Du får nog ringa Khöler eller Enem om du ska ha en.

Mvh/Henrik

Kör tills det rasar
Tojne
Hittade inte Khöler nånstans, Enem hade inget till BMW.
Vart tusan såg jag trimkammar il M30 motorn, jag minns inte! Jag vet att jag sett kammar som är vassare än 284/280 gr till denna motor nånstans...

hehe, annars kan man väl slipa om orginalkammen till vilken räserkam som helst, prioritet 2!! kompisen körde sin 528 med 3.5 liters underdel och 315 gr omslpipad kam, man kan säga att det va som att köra på hal is på torr asfalt!! Den gick av bara fan den bimmern!! Han brände fast den med fulla baksätet i fyllskallar och en fram med!:)
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Mh-Gtr har mycket kammar till M30 motorn från snälla (276)till superelaka (328)

www.Mh-Gtr.com
Tojne
Tack Peter för det, men länken timm trim kammar funkade inte:( va synd, dom hade ju riktiga kolvar där också...
Köhler tillverkar egna kamaxlar; 0346-31049
Han är lite svår att få tag på, lättast på eftermiddagen......

Roland Johansson på GTI-klubben, tar hem Dr Shrick kammar till lägre pris än tex motornord.
Telenummeret är 070-7541120.

Mvh
Patrik 325i -92
Tojne
Ok! tack för alla tips om trimfirmor, nu är det bara att börja jaga...
/Tojne
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Ungefär hur mkt ger en kam på min bil? Och vilken rekomenderar ni?
bj
291
bjorasen
M535i -87
Farsan har en kam på över 300 gr och det var inga problem, bilen är en 535 E28 dock.....

Christopher
///M535i
Länk
Tojne
Tack för alla svar!
Jag sålde bilen i somras dock, så nu är det andra projekt på gång...

// Tojne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.