AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.603

får man höga avgasvärden om man kopplar bort LMMen?

pg_ice
nån som har erfarenhet av det?
jag har fitt avgasvärden på bilen och kör utan LMMen men jag undrar om den kan fixa allt.
tveksamm
bara att skrota skiten?

nån som vill köpa bilen?
byter gärna mot en 316
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hur ser värdena ut då????
900 i hc eller liknande???
Lmm:ens uppgift är ju som sagt att läsa av hur mycket luft som kommer in genom insuget och beroende på mängden luft ska ju lambdan skicka på mängden bensin som behövs. Vet du säkert redan.
Det jag bara menar är ju att kör du utan och med ett chip istället lär du ju aldrig få så optimala värden som lmm:en skulle gett.
Då chippen är massproducerat och säkert framtaget av ett ex eller ett par m3:or och de förutsättningarna kanske inte passar din m3:a helt 100%.
Kan ju iofs vara mycket annat som du säkert förstår.
Men helt klart lär avgasvärdena bli bra mycket bättre om du kör med lmm:en.
Mvh
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Nu är jag inte helt insatt i just det specifika styrsystemet, men LMM uppgift är ju som sagt att mäta den luftmassa som kommer in i motorn så att spridaröppningstiderna kan anpassas. LMM blir då en slags framkoppling så att styrenheten direkt får ett rimligt värde att jobba med. (Innan luften egentligen kommer in i motorn)

Lambdasonden och information därifrån är istället en återkoppling som i efterhand justerar spridaröppningstider genom att ofta integrera upp en del parametrar. Lambdaåterkopplingen fungerar på äldre bilar bara vid låglast då lambdasonderna bara mäter bra precis runt lambda 1. Detta betyder att man kör open loop vid fullt gaspådrag och höga varvtal.

Tar man bort LMM så brukar motorer gå ned i nödprogram och köra med bara information från t.ex. spjällvinkel och varvtal. Dessutom brukar tändningen vara helt åt skogen. Det ger garanterat helkassa avgasvärden.

Kör du alltså en M3:a utan LMM? Går den verkligen bra då?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kör inte du med kattersättare..? De borde väl påverka avgasvärdena negativt.
pg_ice
iqbad: den går bra utan LMM
lite bludder kan det bli efter att man släpper gasen
chippet är ju gjort för att köras utan LMM
bränsle förbrukningen är ju högre och det syns ju på avgasvärderna.
1.2L/mil mot 1L/mil original.

katten var monterad vid besiktningen
LMMen är monterad så jag ska tillbaka till besiktningen så får vi se om det vart skillnad.
tänkte mest på om nån visste med säkerhet att värderna stack iväg utan LMM så man kunde utesluta nåt annat.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hoppas på bättre lycka med LMM inkopplad!
pg_ice
tydligen är det så :)
Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Vad sa besiktningen när du besiktade första gången utan LMM? Dom måste ju ha påpekat att LMM är ett måste, eller det kanske det inte är..

/Jonas
pg_ice
tydligen så är LMM ett måste om man vill få den godkänd :)
dom sa inget mer än att avgasvärderna var åt helvete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.