AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.546

x5 4.6 varmkörning ej ok?

tf
17
tfoggy
X5 4.6is
står i boken att man inte ska varmköra den på tomgång..jag gjorde det i ca 45min,glömde bort att jag startade den och gick in och åt frukost.gissa om det blev blårök sedan när jag körde iväg.trodde en ventil gått,men efter tio min gick d över,dock med lysande motor lampa nu.ska bli spännande o se vad det ger för felkod.varför får man ej varmköra en längre stund på tomgång?kan kattarna blivit fyllda med soppa??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen blev din vevhusventilation lite igenkläggad med olja/bränsle, sen förbrändes/tömdes vevhusventilationen efter 10 minuters körning?

Antagligen har felkoden med lambdasonden/fet bränsleblandning att göra - den borde försvinna av sig själv efter 5-10 starter. Försök att köra motorn genomvarm (25-30 minuter) några gånger så borde det ordna sig.

Vet inte om den motorn har en "oljefälla/separator" för vevhusventilationen, den behöver säkerligen rengöras om den finns.

Länk Länk

Mvh
tf
17
tfoggy
X5 4.6is
ja.det verkar logiskt.har inte kollat vilken felkod ännu.måste in på verkstad för jag har ingen "carsoft".men ska nog skaffa det.tack för bra svar.
tf
17
tfoggy
X5 4.6is
det var vevhus ventilationen som gått sönder pga ispropp,byt nu,3900kr ink arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.