|
|
|
|---|---|
|
Sen ett tag tillbaka har motorn betett sig underligt. När den är kall så går den ojämnt/ryckigt och vill inte varva mer än ca 3000 varv. När den blir varm så går den jämnare fast den känns fortfarande ofattbart trög. Visst att det är en E46 319 -99, men det känns som om bilen är fullastad med människor även när man sitter själv. När motorn blitt varm så går det att varva upp till 5000 varv, fast når aldrig spärren på 6000 varv. Den går alltid otroligt ryckigt när den närmar sig gränsen vid 3000 resp. 5000 varv. Nu är jag inte helt säker på vilken styrbox det sitter i bilen, men med en avläsning fick jag följande värden: - 115 Spjällstyrenhet/gaspedallägessensor 1/spjällägessensor 1 - matarspänning Ledningar, kontaktdon, spjällstyrenhet, motorstyrdon - 171 Spjällstyrenhet - sannolikhet Ledningar, kontaktdon, spjällstyrenhet, motorstyrdon Annars fick jag också en annan felkodsavläsning när vi valde en annan styrbox, och det var att det var fel på bränsleblandningen. Måste självklart kolla upp vilken modell styrboxen är av, men tills dess är det dessa två varianter jag har att bolla med i form av felkodsavläsning. Nu är det svårt att sitta här och försöka gissa sig till vad det kan vara som genererar dessa felkoder. Men det jag undrar är om någon av er haft liknande symptom med motorn eller haft samma felkoder och hur ni löst dom? Andra tips på vad det kan vara eller hur jag kan försöka lösa problemet? Fick ett tips från en BMW-meck om att ta bort LMM helt och prova att köra utan den. Gick bilen bra då och varvade ur så hade man hittat felet i form av en trasig LMM såklart. Vet någon om det är skadligt att åka utan LMM påkopplad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.