AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.060

kommer detta att fungera? turbokonvertering 325 e36 -94

Kl
3
Kladden
bmw 325 e36 -94
jag har köpt detta turbogrenrör till min bmw 325 e36
Länk

men min vän säger att det kommer inte att fungera, han säger att jag måste ha nått i stil med denna konstruktionLänk

vad är skillnaden mellan dom?
kommer de gå att konvertera med det jag har beställt?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Din kompis har fel, det kommer fungera utmärkt..

Mvh
Viktor

www.schmiedmann.se
E
1.156
E
320 ci cab -04
Din kompis har fel. Men om ett grenrör skall vara optimalt utformat kan kompisens förslag vara att föredra. Avståndet som avgaserna skall gå mellan varje cylinder och turbon skall då vara exakt lika. Det skall dessutom vara så långt trycket från cylinder inte skall störs av trycket från en annan cylinder. Om man är på jakt efter optimala effektuttag så är det viktigt. Om du "bara" skall upp till 300 hk ur 2,5 liter så utgör inte ditt grenrörs utformning något problem. Det finns många som kör med den lösningen utan att just grenrörets utforming utgör något problem. Det som brukar vara svårt är att få till "mappen" dvs justera tändning och bränsle luftblandning efter konverteringen.

E
Kl
3
Kladden
bmw 325 e36 -94
okej tack för svaret, har du nån aning om vart och hur man ska fästa turbon på de grenröret jag köpte, de stod att ´man skulle undermontera turbon... finns ju bara ett utblås på grenröret så vart ´sätter jag turbon då när avgasröret ska in där ? är ganska dålig på att förklara hoppas du/ni förstår

E
1.156
E
320 ci cab -04
Du får helt enkelt mäta, var du får plats med turbon. Det vanligaste är att man tar bort spolarvätskebehållaren och sätter turbon "övermonterad". Det som är viktgt är att turbon får bra kylning och smörjning.

Fördelen med övermonterad är flera, bättre kylning, turbon ligger högre vilket innebär att oljan rinner bättre och kortare väg till IC osv..

Om du undermonterar så hamnar turbon rätt långt bak i motorrummet, precis brevid den varmaste cylindern, nr 6.

Tänk på att turbon måste vara konstruerad efter hur den skall vara monterad eftersom oljan måste rinna rätt väg.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.