|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är spekulant på denna. Har aldrig ägt bmw tidigare. Länk Bilen går bra, allt funkar (abs, antisladd, fatrhållare) , servooljan var gammal, men den ska de byta. Bilen levereras nybesiktigad, men jag har en fråga... Den är importerad, och serviceboken är lite suspekt. Den ser kopierad ut, med en billig plastrygg. Där står motornummer och alla stämplaar är ifyllda, och han hade ringt till 2 verkstäder som bekräftade att den har varit på service, men ändå... Man blir lite misstänksam. Hur ska en servicebok från 528 -97 se ut? finns det någon bild? | |
|
Fixar det senare under fredagen :) Du kan också kolla in Förenade Bil i Malmö, de har koll på läget. Skicka din mail i ett PM, så skickar jag bilden på min bok. Verkar vara lite mil på en -97 dock... prosperity is a mindset! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ring transportstyrelsen och kolla vem som var första ägare/importör. Så det inte är nån ökänd skruv importör. Bilen kom hit 99.07 och har en å samma ägare sedan 2001-01 till 2009-02 en äldre herre i limhamn född 1925. Därefter Förenade bil i Malmö i två dagar sedan hamnade bilen hos Linus på Autonova bilen reggad på honom personligen. Magkänslan säger helt OK men man kan alltid ha fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Noterat att den fått ombesiktning vid 84975 km pga rostiga bromsrör längsgående bägge sidor samt en felmonterad bromsslang fram vänster felaktigt monterad. Detta är lite anmärkningsvärt vid det miltalet och efter bara 8 år. Varför skulle en bromsslang vara felmonterad helt plötsligt, kan ju vara att nån infästning lossnat och en sbptolkning. Eller är salthalten i Limhamn så hög att det är normal att byta bromsrör vid den åldern o miltal?? Kan ju vara en importkrock som stått för rep ?? mellan 99-2001 kanske? Är nog bra att kolla historiken ordentligt ändå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Limhamn är som Salt Lake City...eller kanske inte riktigt...;) men om ägaren har ett boende nära havet och bilen parkerad utomhus så är nog salthalten i luften högre än genomsnittet. ___ //Ulf |
|
|
Jag fick ombesiktning för felmonterad bromsslang fram efter att en firma bytt stötdämpare åt mig och sedan vridit hela bromsoket ett helt varv vid återmontering... ______________________________ Min bil: Länk |
|
| En fråga bara, är servicebok så viktig på en bil från 97? | |
|
Grodan : Ja i de fall då det handlar om att bilen gått fantastiskt låga 11000 mil och är i nästan nyskick eller att den fått rostiga bromsrör och kanske gått mera normala för biltypen 28000 mil så är det ju det. En 11milare kostar inte mycket att äga de närmsta åren och har mycket kvar att ge så ekonomiskt är det ju viktigt ifall köparen tänkt ha kvar bilen. ang. bilen så rostar INTE e39ans bromsrör vid 8400 mil , inte ens i Limhamn , Limhamn är inte någon extremt korrosiv miljö och jag skulle hålla Göteborg som värre å så fall. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Tack för svaren allihopa. Hasso: det låter som du säger knasigt att bilen ska ha dåliga bromsrör efter 8500 mil, kan det vara så att när den importerades 99, skrevs km-ställningen ner många 1000 mil, och en ny "servicebok" förfalskades fram? Stämplarna från tyskland är från samma ställe nämligen. Sen skulle jag tro att de svenska stämplarna är ok, och gubben som ägde bilen innan var säkert noggrann med servicen. Sen är det som grodan säger, spelar det någon roll? Tja, för det första gillar jag inte mygel, och om bilen har gått 20 000 mil kanske det är dax att byta kamkedja? Fast å andra sidan kanske man kan pruta mer om man kan visa att serviceboken är falsk? Den gick väldigt bra, inget missljud från motorn (vad jag kunnde höra), automaten växlade bra osv. Om jag skulle köpa den, vad ska man göra då? Jag tänker då på om man ska byta olja i automaten och bakaxeln, vad kostar det? Med tanke på det fina skicket, skulle ni säga att detta är ett bra köp? Servicebok eller ej. |
|
|
Jag hade absolut bytt oljan i automaten och bakaxeln vid 20 000 mil , det kostar ju några tusenlappar på verkstad. Däremot hade jag inte alls köpt en skruvad bil om jag kunde undvika det , det här med fint skick är väldigt subjektivt och det bästa vore om du antingen kunde jämföra denna bil med 2-3 E39or som du VET inte är skruvade. Eller om någon du känner som har erfarenhet av E39 och äger en själv kunde titta på denna bil och bedömma skicket. Just nu är det köparens marknad och det finns många fiskar i sjön , pruta tills du skäms och dra bort minst 10% till på den summan oavsett vilken bil det gäller. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
Jag skulle i första hand kolla upp vad som hände mellan 1999 och 2001 dvs första ägaren. Det kan ju vara en övernitisk besiktningskille också möjligen. Bilen ser fin ut och har den bara nu rullat 11tmil så har du bil i många år. Men bromsrör är ju inte det första som rostar på en E39, dörrar, baklucka och innanför tankluckan borde rosta före bromsrören normalt. Förenade bil har ju varit ägare i två dagar de kanske kollad upp bilens servicehistorik mot databasen möjligen ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hmmm... ja det är en klurig fråga det här. Azumio ska skicka en bild av sin servicebok senare idag, om jag åker ut till bilhandlaren ska jag ta en bild av boken och lägga upp den här så kan vi jämföra. Men som wadel säger, varför köpa en skruvad bil? |
|
|
Verkar som att serviceboken till denna någon gång försvunnit och ägaren då beställt hem en ny från BMW... Till de "äldre" bilarna så finns det inga orginalböcker kvar, utan när du beställer får du den här hemska plastryggade kopian. Så bara detta för sig tycker inte jag vittnar om en skruvad bil. Du får väl ringa själv till verkstäderna och verifiera stämplarna? |
|
|
Hej Personligen tycker jag att skinnet i baksätet (vid barnstolen) vittnar om fler mil än 11000 som det står i annonsen. Fast å andra sidan hade detta inte stoppat mig. Jag köpten en 520 nyligen som hade rullat nästan 24000mil och maskinellt är den som ny :) Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.