|
|
|
|---|---|
|
Tjenare alla effektsugna bmw ägare! Har precis blivit ägare till en e36 325 Coupe -93. Det är min första bmw jag äger, och jag har köpt den för att ha någon kul lekbil att åka lite på tvären med, då jag i många år åkt andra märken som tyvärr drivit i fel ände... Efter att jag köpt den undrar jag varför man inte blivit beemerägare tidigare...hehe... Skit samma!! Nu ska de byggas turbo på den iaf... Jag har tidigare turbokonverterat några bilar av andra märken, men nu är de ju bmwn som gäller... Har ett gäng grejor jag funderar på att skaffa. Vore tacksam för synpunkter och idéer om detta. Har inga effekt idéer, men tänkt mig ladda kanske 0,7- 1bar, och behålla motorn ganska original förutom 3,5mm MLS Topppackning, för kompsänkning. Funderar på en Holset HX40 me avgashus 14 för lite respons, och ett turbogrenrör och en stor kina ic från kl racing samt ett unichip piggyback system och ett hemmabyggt tillskottssprut som jag tidigare använt mej av, som jag styr me piggybaksystmet. Alternativet är ju större spridare, men isf vilka? Givet vis ett 3tums fullflödes avgassystem och 3,5 tums downpie. ingen kat. 4 Puckad sinter. Avgas temp och laddtrycksmätare givetvis... Har tänkt att bygga alltihop så de går ganska enkelt att återställa bilen i besiktnings dugligt skick... Mina stora frågor är: Ska man ha turbon toppmonterad eller neråt? Antar att de funkar vilket som men va är bäst? Va håller en m50 b25 vanos för i effekt me std kolvar och stakar? Något speciellt att tänka på? Motorn är i mycke bra skick me jämnt komp och inga missljud elle annat konstigt. Vad har ni för tips och idéer om mitt kocept? Vore tacksam för alla bra tips och synpunkter jag kan få! MVH | |
|
Låter ju inte som ett budget projekt men det blir nog grymt =) Topp-montera turbon, blir mycket lättare med rören till IC och även avgassystemet. Tycker att 1bar låter som rätt mycket utan att kompsänka den mer än vad du har tänkt men vem vet, det kanske inte är några problem. Mvh Viktor www.schmiedmann.se |
|
|
Tackar för tipsen Viktor! Var inne och kolla på din 325a. den va riktigt grym! synd att de ar så dyrt me kompressor, för de är ju riktigt häfäckttigt... Nja budgeten ligger på 15000, så får väl tro de klararsig någorlunda me de pengarna. Såna här projekt har ju, som man vet, en viss förmåga att springa iväg i pris, när effektberoendet tar överhand...hehe... Får väl se hur mycket de går och ladda sen. kanske bara blir 0,6 0,7. De beror ju på spikningar och avgastemp. som jag upptäckt vid tidigare turbokonverteringar så är de bara och börja vid lågt tryck, och sedan mödosamt mappa sig upp tills de bara inte går mer utan problem, och sen sänka ett hekto... ej så proffesionellt kanske, me de har funkat för mej... Blir inte värmen under huven ett problem om turbon sitter så högt? de klart de flesta m50 turbo sitter ju där... |
|
|
Har du kollat in PPF?: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.