|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Behöver en 4wd bil pga av att jag flyttat ut på landet med isiga och delvis dåligt plogade vägar. Skall byta till en 4wd nästa gång. Mitt maxpris ligger på drygt 100 tusen. Vill ha bra kvalite och känsla, stark motor och (avdankad) lyx. Vilken skall man välja. Om man börjar på ca 10 år gamla bilar, vilka är bäst är framkomlighetshänseende? Audi quattro kanske? En a8 eller kanske en a6 v8? MB, e-klasse eller ml? Volvo? Amerikanska kärror? Vilka klara is och snömodd bäst? | |
|
Subaru!! Fast då får du "bara" kvalitet och framkomlighet, det är ju lite sämre med känslan ( dock kan man hitta med läder... ) som t.ex Länk |
|
|
Min erfarenhet av Audis torsen-system är att det är riktigt bra just i snömodd och på oplogade vägar, ger oslagbar lokomotivkänsla. A6 4,2 quattro är nog inte lättsåld i dessa tider, och ingen tokig kärra. Annars borde 2,8:an på styvt 190 hästar räcka skapligt långt, men frågan är nog om inte V8:an öppnar för mer prutpotential. Helt oslagbar bland MB torde ju (G)eländewagen vara. Dock osäker på hur långt hundringen räcker där, bara liten erfarenhet av i stort sett nya sådana med bensin-V8:an. |
|
| X5 4.4i börjar ju också bli rätt billiga. | |
| Jag har haft både A- och S8, maken till framkomlighet och stabilitet på oplogade vägar får man troligtvis leta efter länge. Gillar du att köra fort men tryggt på rätt raka vägar är det ditt val. Tyvärr är de, som de flesta andra Audisar med ett par år på nacken, ruskigt understyrda, trots awd. | |
| +1 på A/S8. Hade en S6 (C5) efter den och det kändes som att sitta i en ryggsäck i jämförelse, även om 6an på intet sätt är en dålig bil heller. Skaffa en fejjsliftad 8a med V8 o sportstolar och du har en vän för livet :) | |
|
mercedes ml har ju bra betyg som begagnad. inte så lyxig i de tidiga utföranden som din "hundring" betingar kanske men ändå helt ok. annars finns ju range rover men då blir det dyrt. |
|
|
Länk ;) |
|
|
Jag skulle nog satsat på något sånt här om jag skulle flytta ut på landet; Länk -02 har ju även fått uppdaterade motorn med 250 hk original och väldigt trimvänlig om inte det skulle räcka. |
|
| Fredo.Phaeton:en du länkar till kostar 23000 EURO.Fin bil,men en bra bit över budget. | |
|
Flest röster på Audi än så länge vad jag kan se. Finns ju en stor mängd Audi quattro till salus dessutom. Det vimlar ju av dem i alla prisklasser. Kanske kan bli en sådan. A8 är intressant, dock en Allroad i snyggare färg en den länkade skulle kanske kunna gå ner också. |
|
|
Drivningen i A4, A6 och A8 är ju identiskt så framkomligheten där är identiskt. Allroaden har du fördel av att kunna höja med hjälp av luftfjädringen så den är klart bäst ur den synpunkten. Köpa gammal lyxbil för 100k måste vara bland det mest prisvärda man kan göra i dagens läge. Skulle gärna göra något liknande men jag är lite för rädd för reparationer för att våga. Har inga egna skruvningsmöjligheter. Ett kamremsbyte på ovan nämnda bilar ligger exempelvis runt 15.000 om du ska göra det på VAG. Men tänk inte på sådant trist utan handla en kul bil istället: Länk Länk Länk Länk ______________________________ //Lövet |
|
| Ett litet klipp jag hittade beträffande olika 4wd system. Vet inte hur tillförlitlig källan är: Länk | |
|
Upplänkad subaru i all ära. Jag tycker inte att 109KSEK för en Subaru från 01 känns speciellt prisvärt. Hur många andra bilar från 01 kostar 109KSEK? |
|
| Range Rover är alltid rätt, men de är törstiga. Kvalitetsmässigt... tja, de är väl ok. För 100´ får man en 00-01 och där började de faktiskt få ordning på grejerna. Väldigt trevlig bil i övrigt, en Vouge bjuder på mycket mysig utrustning och en mullrande v8:a, och alla har luftfjädring och lågväxel så offroad är de grymma, och de får dra hur mycket som helst. | |
| Landrover har MYCKET höga driftskostnader, inte bara på grund av hög bränsleförbrukning, reparationskontor står inte någon serieproducerad bil efter! | |
|
4 st sånna här då??: Länk Fast varför beggat när det finns nytt att tillgå i rätt prisgrupp?? : Länk |
|
| Lada Niva är ju riktig kult. | |
| Är Jeep Grand Cherokee bra på hala vägar, och på oplogat snömodd tro? | |
| Jodå det har du ju undrat över förr ju: Länk | |
| steaman; Land Rover? Höga driftskostnader? Skojar du? Nej ok då, du har nog faktiskt rätt... de är fruktansvärt dyra i drift, i alla fall den stora Rangen. Men de flesta som kör Range är faktiskt väldigt, väldigt nöjda, trots de astronomiska kostnaderna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.