|
|
|
|---|---|
|
Vad ska jag titta på vid köp av M5 -00 18000mil?? Finns det något jag ska kolla extra nogrannt? I Övrigt är detta en bil att ha?? Mvh Rickard | |
|
De M5:or jag sett varierar i skick. En härlig bil men men men ta reda på historik, kontrollera upp så mycket som går, se till att din plånbok är välfylld. Det jag vet är att det varit många kopplingar som orsakat problem på grund av felkörning. Oftast är de hårt körda. Varför inte titta på ngn annan E39:a det enda denna modell har är en stor V8:a och det finns i fler modeller. Sedan i mitt tycket det största felet, manuell låda. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Hur menar du med felkörning? Att den bara är hårt körd? Är det bättre med en 540?? |
|
|
Bilen har ett bra vrid, när man då växlar gäller det att släppa upp kopplingen innan man ger gas. Vid snabb växling och kopplingen forfarande ligger på resulterar de i att kopplingen slirar, med tiden slits den ner. PÅ en mindre motorstark bil märker du inte detta, på M5 märks det. Sett flera slitna / felkörda kopplingspaket. Dyrt och onödigt. Ja oftast är de hårt körda, samma med M3. Vad jag skulle välja, varför V8? själv kört de flesta modeller av BMW med just nu är det 3 liters 6 som gäller. Fantastisk motor, fantastisk bränsleekonomi billig försäkring,,,,, ja listan kan göras lång. Lycka till med det du nu väljer. Kolla även forumet där just Mbilar belyses. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Tackar för det. Tvärr så är jag såld på stora motorer speciellt V8. Vart kan jag hitta forum Mbilar belyses? Och vad menas med det? |
|
|
när du klickar på forum, finns det olika "avdelningar" 1serie, 3 serie osv finns en för M3,M5, ALPINA mm. där kan du läsa mer om M5:or Prova att söka på M5 e39 så har du mycket att läsa :) |
|
|
Här Länk är ett annat internationellt forum för M5 ___ //Ulf |
|
|
tommysbmw: Klart som korvspad att en motorstark bil har fått visa vad den går för, det skall de tåla de är liksom byggda för det...Givetvis skall motorn (oljan) vara varm innan man gasar men detta har det garanterat slarvats med på de allra flesta bilar, M eller "vanlig". För övrigt är jag tämligen övertygad om att även din 530 har fått visa vad den går för, man köper ju inte en 530 för att "glida" med direkt...Sen tycker jag att du har helt fel om växellådan, en M skall ha manuell låda, automat (SMGIII) är förvisso en grym låda men jag vill koppla/växla själv...Sen att kopplingarna byts oftare än på vanliga bilar är något man får leva med, på min M E39 höll den i ca 13000mil innan den började slira lite-lite... Saker man skall kolla på E39 är "rost", dvs rost som "kryper" i dörrarnas nederkanter/falsar, bakluckan samt motorhuven. Lyssna efter onormalt "vanos-rassel". Kolla bromsskivornas kondition avseende tjocklek/sprickor. Kolla även bilen underifrån efter ev läckage, tecken på avåkning eller liknande. Jag gick igenom min M minutiöst innan köp o hittade alla brister, till o med såna som först kom efter ca 1000 mil (läs kopplingen, den tog perfekt vid köp men jag räknade kallt med att den sjöng på sista versen o mycket riktigt så...Men vid normal körning märks inte detta utan man får verkligen "misshandla" kopplingen för att märka detta, typ fullgas acc i 5:an/6:an stampa ner kopplingen snabbt, varvtalet bör rusa upp mot 6000rpm men sedan falla tillbaka snabbt till föregående varvtal varvid accelerationen fortsätter...Numera klarar kopplingen inte detta test utan varvtalet segar sig ner till runt 3500-4000 rpm varvid den återigen klättrar uppåt utan att varvtals ökningen motsvarar accelerationen....) M5 E39 är i dagsläget en prisvärd bil... |
|
|
Vad kostade en M5 E39 -00 som ny när den såldes som var fullmatad med allt, som Navi, backsensor, sollucka, mm?? Och vad bör rätta prisläget vara idag på en sådan bil som rullat mellan 15 - 20000 mil? |
|
|
Dom var dyra då dom var nya..... Man får nog räkna med att betala runt 140"- 180" för fina bilar i bra skick med ganska låga mil samt bra dokumentation. Köp hellre en bil som är välomhändertagen än någon av dom billiga som finns tillsalu ( det finns säkert bra ex av dom billiga men dom är nog svåra att hitta,kan bli dyrt i slutändan.) Gillar fordon med fart |
|
|
Förvisso skall M bilarna klara det de är bygda för. Vill nog påstå att det är en viss skillnad på E-34:ans M modell kontar E-39 an. Att det inte blev lyckat med den manuella lådan i E-39 ans visar ju att i M-60 modellen så sitter en SMG. Det var lång tid sedan man vevade runt med växelspaken i sportbilar. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
| Vad menar du, vad är det för fel på 6växl manuella på e 39an. Den är hur bra som helst. För mig känns det myckett sportigare att köra min, gasa o växla med den stora M5 växelspak. Däremot när jag kör min morbrors M5 E60, tycker att det är så tråkigt att köra med den i stan, i 3 timmar o bara låta mina fingrar, leka bakom ratten med paddlarna. | |
|
Smaken som baken delad. Jag föredrar den senare, om man nu skulle köra E-60 M5. Jag har kommit över den åldern då man slet i växelspaken, 70 talet med trimmade bilar och skogsbilvägar, rally hette det visst. Ingen bil i vare sig rally Stcc Dtcc mm mm F1 ja allt. vispar man runt med växelspaken. Det fanns en tid då även jag gillad det. Med tiden uppskattar man att händerna finns på ratten. No more commentary. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.