AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.009

855-motor helt slut?

En Volvofråga på ett BMW-forum, kan det vara något? Till mitt försvar ska sägas att frågan gäller en kompis 855:a och att den ska säljas till förmån till en 330 touring.
Min kompis har precis haft Volvon inne på reparation, den har stått still ett tag och tanken var att den skulle fixas till inför försäljningen. När han hämtat bilen körde han till en mack för att tanka. Sedan gick eländet inte igång. Nu säger verkstaden att motorn är så gammal och har gått så långt att han får räkna med att det inte går att köra kortare sträckor med bilen, för då kommer den inte att starta. Motorn är helt enkelt slut. Enligt kompisen var det något med oljetrycket och ventillyftarna... Någon som tycker att det låter rimligt eller orimligt? Tips? Idéer?
Att skrota bilen är naturligtvis en lösning, men kompisen vill nog helst få ut några tusen utöver skrotningspremien.
Bilen är en 855 2,5S som har gått 27000 mil.
J.Lindström
Ööööh....den motorn har ju bara gått halva livslängden....han får nog minsann prata med verkstan igen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bekant bytte nyss motor i sin 855:a då den drog extremt med olja. Blårökte och dåliga avgasvärden. Den hade gått ung. lika långt.

BMW´s M54-motor har ju den egenheten att inte tömma ventillyftarna om man stänger av efter en kort uppstart, vilket kan göra den kompressionslös vid startförsök. Kanske något liknande som drabbade din kompis?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det var en härlig kommentar, dit skulle jag inte lämna min bil ;)

______

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är den motorn väl underhållen under sina år ska inte 27k mil vara några som helst problem för den motorn.
Hur länge stod bilen still innan detta då? är den servad enligt boken förövrigt?

I vilket fall låter det inte som verkstaden har gjort allt 100%...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det där var nog det mest korkade och okunniga jag hört.
Självklart är det något fel som uppstått, men att en femcylindrig Skövdemaskin
skulle vara slut efter 27.000 mil är nonsens.

Volvomaskiner som är totalt slutkörda brukar som regel fungera ändå.
Dom ruskar, spottar, drar olja, tickar i ventilerna men fungerar det gör dom.

Kör man däremot av kamremmen och havererar kolvtoppar, topplock och pulveriserar ventilerna-
ja då är motorn slut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.