AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.294

En fundering ang alla stag i våra BMW.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag körde 740in idag och märker att det börjat vibrera/glappa i framvagnen.

Då slog det mig ifall det går att reparera stagen eller iaf förlänga livslängden på dom.

Då tänkte jag att man borrar och gängar en fettnippel under kulleden som ev skulle vara glapp i och sedan fettar på ordentligt för att minska glappet.

Frågan är då om det funkar rent praktiskt att göra så?

Vad tror ni om detta? Teoretiskt låter det väl möjligt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det redan är glapp är det nog redan försent. Däremot att eftersmörja nya leder förlänger nog livslängden. Men det är nog svårt att borra och gänga i en nippel i efterhand.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag ser det inte som svårt att borra och gänga en nippel.

Frågan är om det tjocka fettet kommer att motvärka det lilla glappet som finns.

Och vad är det egentligen som slits i en kulled?
Om fettet försvinner i dom så blir ju friktionen större och börjar då slita metall mot metall. Om man återfettar igen så borde det försvinna.

Vet som sagt inte har bara lite funderingar. Man blir väldigt påhittig som nyligen arbetslös har jag märkt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att när ett glapp har uppstått p.g.a nötning, så fortsätter glappet att öka p.g.a att kulan och sätet smids ut p.g.a att det ligger och slår mot varandra.
Det är klart, är det ett litet glapp så går det säkert att förlänga livslängden betydligt med nytt fett. Nötningen upphör ju då.
Oftast är väl damasken slut och fettet utbytt av saltvatten och skall man byta damask är man ju väldigt nära ett ledbyte i alla fall.
Tror det är lite bökigt att borra i en nippel med kulan på plats. Skulle vara i täcklocket på baksidan då, men det bästa vore nog att fettet kom in från sidan mellan sätena så att säga.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Ja precis så jag hade tänkt anders!

Borra på baksidan/täcklocket.

Men borde gå lika bra att borra från sidan.
Slå ordentligt med en körnare och sedan borra med litet borr först för att sedan öka till önskat mått.

Man får nog även vara försiktig så att man inte borrar i själva kulan.
Jojje81, ingenjörerna som räknat på hållfastheten blir nog inte glada när du börjar borra i länkarmarna...
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Samuel: Tror inte att en M6 gänga skulle påverka hållfastheten det minsta!
Nja länkarmarna är väl inte så dyra till en E38 så att man måste ta till sådana metoder?
En arbetskamrat som har bilverkstad hemma har gjort det på sin e38 och sin bruksbil. Däremot innan det börjat glappa, men han menar ju på att det förebygger glapp.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Underhållsfria leder idag innehåller så lite fett att det troligen pressas ut i damasken.
Nej, jag tror faktiskt på att klämma i fett ända tills hela damasken och leden är full med fett så får anliggningsytorna lite smörjning hela tiden.

Däremot skall man vara försiktig med för mycket fett i vissa lagringar med högre varvtal p.g.a värmeutvecklingen.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Henke Lexus: Är dom inte dyra tycker du? Då måste jag ju undra hur mycket du tjänar. Jag som arbetslös tycker dom är väldigt dyra just nu.

Knäleder bak 2000kr st. Casterstag samma. Det är dom som brukar ge sig och ge upphov till vibrationer.
Jojje81: Jag är inte alls högavlönad. Men om jag inte hade råd att byta till nya casterstag och knäleder så skulle jag endera sälja eller ställa av bilen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
1. Det bästa som finns är leder som skall underhållas och underhålls.
2. Det näst bästa är underhållsfria leder.
3. Det sämsta är leder som skall underhållas men inte underhålls.

Biltillverkarna slutade med smörjnipplar pga nr 3. Idag har alla underhållsfria leder som har en viss livslängd innan permanetsmörjingen har gjort sitt. Det gäller även om damasken är hel, men med otät damask accelererar slitaget enormt.

Har leden börjat glappa så är det bara att byta, annars är det en bra ide att klämma dit smörjnipplar så länge man regelbundet fyller på med fett.

Jag har åkt c:a 20 år och 10 tusen mil utan damask på en led på en av mina sommarbilar. Det fungerar eftersom jag hela tiden trycker in nytt fet och torkar bort gammalt. (Anledningen är att det inte finns nya damasker att köpa separat)

//Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.