|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått diagnosen 22- Tidigventil utlopp-VANOS Avbrott Och ska nu kolla den magnetventilen (förmodligen byta 3200:-) men vilken av dom två ventilerna är utlopp??? den ena eller den andra?? en hel en trasig... Tacksam för svar! | |
|
hej igen... en bild jag hittat (för orjentering) Länk frågan kvarstår.. mvh/ magnus |
|
|
jag igen... en bättre bild Länk SOLENOID VALVE (utlopp) till höger eller till vänster i bild |
|
pg_ice |
jadå vart har du utloppet? alltså vart tar avgaserna vägen går dom in mot luftfiltret eller i rören som sitter i topplocket? fundera på det en stund :) eftersom du har dubbel vanos så har du 4st ventiler så du måste kolla minst 2st inte troligt att du behöver byta det går att renovera dom |
|
Det sitter ju 2st magnetventiler på varje sida, så totalt har du 4st. Jag antar att det är någon av ventilerna på vänstra sidan som spökar. Men vad menas med "vanos avbrott"? Låter precis som att en kabel har lossnat.. eller? :/ /Jonas |
|
pg_ice |
kika i mitten på tråden jag skrev en beskrivning där Länk det är NR26 ventilerna som spökar kolla gärna över alla 4a på engång. lycka till! |
|
bra bra... de var ju som jag trodde ventilen för kammen till avgasventilerna, "utlopp" En av dom två magnetvenntilerna var det en kallödning (stendö)... bara löda om. sen klicka den fint Skönt! och billigt blev det.... tack tack |
|
| Jag hade kall lödning på bägge 2! ;) | |
pg_ice |
mangoo: byt o-ringarna också dom är troligen slut snabba ryck med lödningen,som det ska vara :) |
pg_ice |
några bilder från olika M3or så har du nåt att jämföra med före/efter M3 -93 Länk sliten o-ring på en 3.2a Länk sliten o-ring på en 3.0 -94 Länk |
|
oj! ok... trodde inte det var oringar, såg ut som formgjutna packningar, för att dom var så tillplattade... bra!! ska byta dom! Med tanke på att jag hadde lite oljefuckt kring ena ventilen så tätade dom inte 100% Så det var ett bra bra tipps, tack för det!! /M |
|
pg_ice |
formgjutna packningar! haha kunde inte ha sagt det bättre själv det är så dom ser ut efter några år |
|
Jag undrar hur det skulle bli om man bad momentum tillverka o-ringar som är något större. Då kanske dom inte skulle bli så tillplattade efter ett par år. För det ser ju ut som att spåret i magnetventilen är lite för stor i jämförelse med magnetventilens o-ring... /Jonas |
|
|
En dynamiskt radialtätning med o-ring skall byggas in med en viss bredd på spåret så att oringen tillåts röra sig vid komprimering av den. Tror mer på att ändra materialvalet i o-ringen än dimensionen. Viton kanske i stället för Nitril (NBR) som vanligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.