|
|
|
|---|---|
|
Ny här på forumet och har precis köpt en e60 525i 2007 med 2.5L 218hk motor. Upptäckte häromdagen en mysko sak med bilen. När jag tex. ligger och håller jämn hastighet ex.90km på 6:an och trampar på gasen för att göra en omkörning så tappar motorn orken för nån sekund. Precis som den får för mycket bensin eller luft.. Är detta ett känt mjukvarufel eller kan det vara något annat?? Mvh Peter | |
|
Eftersom att du har en så pass ny bil, så råder jag dig till att ta kontakt med din närmaste BMW ÅF, så kan de säkerligen få detta på Goodwill om din nybilsgaranti har gått ut. Om det är en automat, så är det så att växellådan lär sig efter hur bilen körs, hur den ska växla. Ex. Om du hård kör med bilen, så lär sig lådan att växla snabbare och hårdare, så om du börjar köra lugnt, så kan bilen fortsätta att växla en aning hårt tills den inser att du kör lugnare. Mvh Per |
|
|
Hej Per, tack för ditt svar. Ska ta mig en tur till BMW och kolla upp detta, tyvärr är det BMW GBG i mitt fall eller Wölkes. Jag har manuell växellåda på min, så den kan jag utesluta. Mvh Peter |
|
|
En uppdatering. Tog bilen till BMW Göteborg, dom kollade bilen för mig och fann att magnetventilen var kass + att dom hittade ytterligare 1 fel. Termostaten var kass också, motortempen gick inte upp i normal arbetstemperatur. BMW Göteborgs skulle ha sammanlagt 6301:- för att åtgärda båda felen. Magnetventilen gick på godwill men inte termostaten. Talade om för servicekillen att jag tyckte det var dåligt att dessa saker på en såpass dyr bil bara skulle hålla strax över 2år, svaret jag fick hör och häpna var: Så är det..... tack för det BMW Göteborg. Fick i alla fall mannen att printa ut vad dom hittat, åkte sen till Eklundsbil på Ringön i Göteborg och pratade med försäljaren som jag köpte bilen av.. Han ringer Wölkes direkt och bokar tid. Fick bilen igår och allt är löst.. Wölkes var betydligt trevligare att ha och göra med så dit blir det att åka när det är dax för service... Zjelko på Eklunds ska också ha en en eloge för trevligt bemötande. Mvh Peter |
|
|
Hej Har läst här på forumet att det är ganska många som har fått byta den magnetventilen,är det alltid godwill på den? och dom flesta verkara vara manuella. |
|
|
Ja jag åker nog på att byta den med, bilen har inte gått 5000mil ens. Jag märkte problemet med den när jag köpte den vid 3900mil, och var hos lokal BMW service, tyvärr hade de fel på sin dator just då men jag skulle påminna dem vid nästa service så skulel de fixa det, TRODDE jag!!! Icke sa Nicke, när jag påpekade att det lät så förra gången, ananrs hade jag ju pratat med dem där jag köpt bilen, så sa de bara synd att du inte gjorde det nu är den garantin borta med.... Detta gällde ett anant fel, magnetventilen hittade de inte, trots att jag påpekat att det var samma symptom som npeter pratar om här. Finns inget att läsa i datorn om det var enda svaret. tyvärr blir det nog ingen BMW nästa gång, det får räcka med de 2 jag har nu. Ska det vara sån service efter köp så är det ju absolut INGEN idé att köpa en ny BMW för de pengarna. Lite besviken på hanterandet, Med bilen är jag ju annars nöjd, den är ju fin att köra, men som sagt är det usel service så finns ju andra märken med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.