AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.189

525 E39 startar inte

hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
Bilen har gått som en klocka men i måndags när jag skulle starta den så kändes det som att den gick på 5 cylindrar. Lät den stå och när jag skulle prova igen igår så startade den inte alls.

Vad är det som är lurt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, verkar det som om motorn går runt utan kompression?
Efter en kort uppstart och avstängning, tenderar ibland ventillyftarna att bli stående med för högt tryck av kall olja som inte dräneras ut.
Då stänger inte ventilerna ordentligt och motorn dras runt synnerligen lätt utan att starta.
Medicinen brukar vara att nöta länge på startmotorn (upp ti 20s åt gången ung.) med gasen i botten. Gärna med en extra bil inkoppad med kablar.
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
Startmotorn går, och bensin finnes men den tänder inte alls.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Hur många liter står bensinmätaren på, har för mig att det sitter en pump i bensintanken som pumpar från den ena sidan till den andra, vid ca 15liter så är det "slut" med bensin till motorn. Fyll på till minst 20l, startar motorn då, kan detta fel uteslutas!
be
27
bertone0609
530 touring -02
hadde ett liknande fel på min 520 98 . de lät som de inte va nått komp alls fick nöta säkert en minut sen startade den och de va ventillyftarna den gången
mvh christoffer
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
Uppdatering: Bärgade den till verkstad och där kom dom fram till att det var kamaxelgivaren på avgassidan som sagt upp sig. En ny sån sattes dit och nu spinner den som en katt igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.