|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nyfiken på om det är några andra som har erfarenhet av att åka M3 E46 med dubbade vinterdäck. Har nyligen köpt en E46:a med vinterdäck på, har inte haft nöjet att köra den på sommarsulorna ännu. Med dubbdäcken på så är det helt hopplöst att försöka accelerera, tycker att anti-spin går in och stryper effekten absolut hela tiden, spelar ingen roll om jag kör i typ 130. Skulle säkert bli omkörd av en Skoda Felicia (ok, lite överdrivet) vid ett rödljus, upplever ni andra M3-ägare samma sak?! I övrigt så verkar inte min punkteringskontroll fungera, systemet indikerar punktering och det fungerar inte att resetta och kalibrera om. Kan det också ha med vinterdäcken/fälgarna att göra? Enligt säljaren beror det på att vinterfälgarna (bmw m-original 17") inte har sensorer och att det löser sig när jag hänger på sommardäcken. Har tidigare ägt en 330 E90 och på den behövde man bara kalibrera om systemet när man satte på vinterkittet. Men icke på M3:an vad det verkar. // Stefan | |
|
demax: Låter mycket märkligt men om du gasar max utan antispinn etc visst det spinner. Men med 17 odubb som jag använde under de få vinter mil som jag använde min M3 var det inga problem alls. Visst antispinn går in och stryper men det är väl meningen ser inte varför det skulle vara något fel? Om du inte gillar det koppla bort det. För att kalibrera om punkteringskontrollen ska knappen vara intryckt x-antal sekunder om jag mins rätt, se bruksanvisningen för exakta uppgifter. |
|
|
Att antispinnen går in och bryter hela tiden när man kör med vinterdäck har jag också på min M5. När vägarna är torra så kopplar jag ur den så att man kan göra en omkörning utan obehagliga överraskningar... Antispinnen går in väldigt tidigt och det är ju inte för att däcken är på väg att släppa utan jag tror det handlar om att vinterdäcken är betydligt mjukare än sommardäcken och då registrerar systemet tillräckliga skillnader mellan hjulen för att antispinnen ska triggas. Däcken jag kör på är 235/45-17 Micheling X-Ice 2. Dessa är ju utvecklade för vår nordiska klimat (=lite mjukare än de europeiska) men hör till de styvare av dessa. Tidigare hade jag Dunlop WinterSport som är utvecklade för mellaneuropa och dessa var något bättre på torrmark ifråga om att inte trigga antispinnen men nackdelen är då sämre egengskaper på snö och is. Allt handlar om kompromisser... Har inga problem med punkteringskontrollen på min... ___ //Ulf |
|
|
Jodå, givetvis så förstår jag att antispin går in för att förhindra just hjulspinn bara det att jag tycker den är löjligt känslig! Den känsligheten har väl dock hjälpt en o annan M3 ägare att hålla sig kvar på vägen de senaste åren! :D Du körde odubbat och jag misstänker att det är rätt så stor skillnad i grepp på torr asfalt med odubbade friktionsdäck, det lär vara ett bättre alternativ för denna typ av bil! Prövat det där med kalibreringen, fungerar inte. Ska vänta till 1:a april och se om det fungerar med sommarsulorna, jobbigt med en röd lampa bara. Gillar inte röda lampor! // Stefan |
|
|
Ulf: Tack för svar, svarade starre under tiden du gjorde ditt inlägg så det blev lite konstigt! Det som du beskriver är precis det jag upplever och är med säkerhet svaret på frågan! // Stefan |
|
| angående däcktryckskontrollen: är säkert så att du inte har givare i vinterhjulen - sitter en givare i varje hjul - dock sitter detta endast i originalhjul med rdc. Kan sitta i dina men låter osannolikt då dessa kostar en cirka 1500 styck och det går åt 4! | |
| Som jag förstått det är punkteringskontrollen ett system som mäter rullhastighet på hjulen diagonalt. Så det är nog rullomkretsen som skiljer. | |
|
Lyssna inte på mj_mj_mj_mj Våra sensorer sitter INTE i däcken, utan våran känner av med hjälp av rotationen på hjulen. |
|
|
Det ska gå att kalibrera däcktryckskontrollen och det sitter inga sensorer i fälgen, kalibrera några gånger, det fick jag göra när jag köpte nya däck och efter 2-3 ggr fungerar den, men jag kör bara sommar med sommardäck. /Micke Länk |
|
|
oFFkeFF har rätt. Det är rullhastigheten som mäts. Man kalibrerar utifrån rådande lufttryck och rullomkrets. Får göra detta varje gång jag byter ner till 18". Varnar den fortfarande så är det dags att kolla lufttrycket i varje enskilt däck. |
|
|
Jag fick aldrig lampan att släckas någon längre när jag åkte med 17" vinterdäck. 225/45 runt om. Så frågan är om den inte räknar med olika rullomkrets fram och bak oavsett hur många gånger man trycker bort varningen. Med 19-tum original slocknade den direkt. Får se hur det blir när jag slänger på 255/35-18 runt om nu till vårkanten. |
|
|
Hej, JAG har 17 tums vinterhjul, 225/45 runt om, min lampa lyser INTE. DEMAX: Du har VÄL kollat så det är rätt lufttryck i alla hjulen?! |
|
| Min lampa lyste aldrig under tiden jag körde med 17" odubbat på min M3:a | |
|
Ja kör 18" M3 orginalfälg med nokian hakka 4 rsi däck. funkar prima! dock förstår ja inte varför du kör med antispinn aktiverat ;) De roliga är ju att ha den urkopplad + att då slipper du problemet med att den stryper ;) |
|
| Jag har odubbade 225/45 vinterdäck på 17" BMW org fälg, visst stryper den ibland men inte värre än vad som borde vara normalt med tanke på väglaget och hästarna som finns i bilen. Min punkteringslampa har börjat lysa en gång, jag justerade däcktrycket och nollställde sedan dess har den aldrig varnat igen. Det står i handboken att den kan börja lysa under vinterväglag. | |
| Jag körde dubbfria på 18" originalfälgarna, det var som att åka i ett smörpaket när det blev lite snö. Livsfarligt! | |
|
Enda rätta är HAKKA 5 Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.