AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.956

Dålig värme i cupén e34

Bu
40
Burra
728iA -96
Tjenare!

Har en polare som just köpt sig en 525IX -94 men är dålig värme i cupen. Motorn går fint upp i arbetstemp och stannar där, I alla reglageställen kommer det bara kalluft förutom vid rutan där det kommer varmluft när man kör, på tomgång är det kallt överallt!

Har läst runt lite på forumet att det möjligtvis kan vara värmeventilerna som hakat upp sig? kunde även vara cupefiltret, Microfiltret (Bilen har AC), Termostaten, Cirkulationspumpen. Vet inte riktigt var man ska börja, vad verkar vara mest sannolikt?
Kylarvätskenivån är som den ska.

Tack på förhand!
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Jag skulle tippa på värmeventilerna. Det finns en förklaring på hur man lagar dessa under mektipsen. kan även vara elektroniska problem som gör att ventilerna inte öppnar. Men dom är kända för att kärva ihop.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Luftning kan vara lurigt, kolla en bit ner i denna Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
rsarits
Jag vet inte om jag håller med om att ventilerna är "kända" för att kärva.
Mina har då aldrig krånglat, bilen har jag haft i 22000mil och den har gått 40000. Däremot så har jag fått byta cirkulationsmotorn som sitter under värmeventilerna en gång. Står den stilla så blir det inte mycket värme.

Micke
Bu
40
Burra
728iA -96
Men om cirkpumpen inte funkar alls borde det väl inte komma nån värme alls i cupen? eller?
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Sätt fläkten på fullt och kolla att det blåser ordentligt genom luft munstyckena. Blåser det dåligt är luftfiltret igensatt och då kommer heller ingen värme in i kupén.
Bägge mina bilar (e34) hade helt igensatta luftfilter då jag köpte dom och var iskalla att åka i. Har tagit bort luftfiltret helt på den ena och ska göra samma sak på den andra. Det blev helt annan fart på både fläkt och värme.

Om det inte är filtret, kolla så du inte har luft i systemet innan du börjar riva ventiler och pump.

/Robin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför inte byta filter om det är igensatt? Genom att ta bort det får man ju in all möjlig skit i kupén.
Är cirk. pumpen trasig kan man nog få lite ljummet ändå p.g.a självcirkulation. Normalt brukar värmeventilerna stå helt öppna utan ström, så misstänker man dom kan man ta ur kontaktstycket så skall det bli full värme.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När man har kört utan kupéfilter ett tag, kan jag tänka mig att mycket av det skräp som skulle fastnat i filtret hamnar i kupéelementet istället t.ex. björkfrön o.s.v. och då minkar värmeeffekten igen.
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Visst kan det vara bra att ha någon form av filter före elementen, men ett microfilter förstår jag inte nyttan av om man inte har svår allergi. Tycker inte att vi har så dålig luft i Sverige att man behöver ett filter. Man andas ju den luften så fort man kliver ur bilen.
Kupéfilter har ju heller inte alltid funnits och det fanns värme i bilarna även innan.

Ett nät eller grovt filter för undvika att större partiklar fastnar i elementen vore optimalt.

Filtret sitter ju inte heller direkt lättåtkommligt och det är väl därför som många kör omkring i immiga och iskalla BMW'er.

/Robin
rsarits
Filtret sitter inte optimalt, men det har inte tagit mig mer än 20 minuter att byta någonsin. Om pumpen står still, så kommer inte särskilt mycket värme, i alla fall inte på 530 M60/2

Micke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, det kan jag hålla med om att det räcker med nät eller likn.
En av de saker som blev bättre på E39:an är just åtkomligheten av kupéfiltren. Alla filter under huven sitter faktiskt helt "serverade" för byte.(olja, luft)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.