|
|
|
|---|---|
|
Precis köpt begagnade 18" originalfälgar som blev hemskickade med bussgods, idag tog jag fram och tittade på dem och ser att på insidan sitter bussgodstejp på 5 ställen på varje fälg. Det är lögn i h-e att få bort den, typ världens sämsta packtejp! Vad skall jag göra för att få bort den utan att skada fälgen/ eller att sitta i 12 timmar med varje fälg! Tacksam för svar! Funderar allvarligt att äka ner och skälla ut grabbarna på godset för deras undermåliga tejp. | |
|
Sitter tejpen kvar kan du värma lite med varmluftpistol eller en hårfön. Då bör den lossna. Klistret som blir kvar tas bort med kemiskt ren bensin. Jag brukar blöta en sån rund bomullsskiva som tjejerna tar bort smink med. Men det går säkert lika bra att dränka in en trasa. Fukta på klistret med bensinen och låt det verka ett tag, gnid därefter lite hårdare. Upprepa tills allt klister är borta. |
|
| Detta skall jag pröva, är tacksam för alla svar som sagt! | |
|
Testa med lacknafta! /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Hårtork eller varmluftpistol och sedan tar du bort limresterna med T-röd. Ska själv avsluta ett liknande jobb idag. |
|
|
Gör exakt som Backard skriver. Tar man sprit eller lacknafta så blir det en massa klet. Förr eller senare får man nog rent men med kemiskt ren bensin går det i ett navs. Det är diametral skillnad på sprit och bensin i detta sammanhang, hör gärna med proffsen som jobbar med dekaler och limrester, eller kolla vad sjuksköterskan använder för att ta bort rester efter plåster. FP |
|
|
Lustigt... Jag hade precis samma problem som beskrivs här ovan. Det som funkade för mig var just vanlig lacknafta + bilschampo efteråt. Kan ju även bero på att det var det som fanns hemma vid detta tillfälle. Jag ber ödmjukast att få önska lycka till! /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Så här: Jag har idag på jobbet testat med de vanliga medlen såsom t-röd, lacknafta och wallsoll ( någon slags limtvätt) med ett varierat resultat. Problemet i sig är inte limmet utan tejpen ovanpå limmet som är sjukt tunn men tokstark så man får knappt tag i den med naglarna för bortrivning. Min metod: Jag har tagit den lilla bunsenbrännaren (Hittade inte varmluftpistolen) och fräser på lite lätt på tejpen (försiktigt) så att klistret under mjuknar lite, därefter tar jag en plastkloss och gnuggar lite lätt på tejpen för att rugga upp ytan. Nu kommer vi till magin, jag använder en spray från CRC som löser upp klistret från just etiketter (grön burk, jag köpte på Micro för 62kr), man sprayar på låter verka 10 min sen kan man gnugga bort resterna med nageln. Detta är den absolut bästa metoten som jag har kommit fram till, och har nu 2 fälgar nästan färdiga. Tänkte ta bort resterna från de gamla vikterna när jag ändå håller på. Kör gärna på med bra tips här då det kan finnas fler bra metoder som kanske har färre moment. |
|
|
Just denna tejp är det värsta jag stött på, att värma brukar kanske vara gångbart men denna tejp får man bort 5mm små bitar åt gången. Jag ringde faktiskt godset idag för att avreagera mig, men efter 10min i telefonkö orkade jag inte vänta längre... |
|
|
Hej jag har haft samma problem fast på en fönsterruta. det som fungerade för mig var ett medel som jag tror heter Jetsol ett medel från smartab en sprayburk med lila lock, jag köpte det direkt av säljaren men tror att ev clas olsson har deras sortiment. trevlig helg och lycka till mvh martin |
|
|
Testa gärna ren bensin (tvättbensin). Finns hos tobaksaffären (ciggtändarbensin) eller i färghandeln osv. Garanterat bra resultat på limrester efter tejp och dekaler. FP |
|
|
Nu är dem kliniskt rena! skall bara lägga vax efter alla starka medel som gnidits och gnuggats in, men fina blev dem. Passade även på att ta bort all tjära och gamla rester av balansvikter. |
|
| Som sagt, kemiskt ren bensin. Finns hos ICA, COOP med flera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.