AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.919

Fjäderbensstag, stor skillnad?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hejsan. funderar på att köpa detta

Fjäderbensstag i polerat aluminium till BMW E36 6 Cyl.
Justerbara i längd. Pris per st.
Pris: 695,00 kr

visst ser det sportigare och fränare ut med ett fjäderbensstag. men vad gör det för skillnad egentligen? har hört att bilen ska gå som ett strykjärn på vägen, alltså stor skillnad i kurvor, och de vore ju kul eftersom jag kör ganska fort ibland.
min 328i är sänkt med m3grejer och går ganska bra på vägen.
det är ju inte så farligt dyrt heller.
Erfarenheter???

En bättre investering för att styva upp bilen är ett X-brace från BMW
ger ingen blingfaktor men rent väghållningsmässigt vinner du en hel del.

kostar typ 1200:- och är relativt enkelt att montera, ett moment innan montage är lite pilligt (montage av popnuts) men sen är det tokenkelt!

Sitter original på e36 cabbar och M3GT har jag för mig

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Att det skulle vara natt och dag köper jag inte riktigt. Inte på E36. Kan tänka mig att det skulle göra underverk på en Polonez eller liknande. De flesta eftermarknadsprylarna är dessutom av tunnt aluminium, nästan böjbara med handkraft.

X-Brace är effektivt vill jag tro, dessutom sitter det diskret!

Länk
Länk

Länk

Länk

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ser att man måste borra om lite. är ingen hejare på engelska, men man kan väll dra dit en vanlig genomgående bult? i stället för nån slags plugg man sedan ska skruva i? ;)

kan mycket väl tro att ett kors under bilen stadgar upp mer + att det skyddar xD

BMW ownz
DMZ
Ett övre fjäderbensstag mellan stötdäparetornen gör absolut nytta för väghållningen. Kör själv med ett sådant fjäderbensstag, märkte omg att bilen vart styvare i karossen. Köp gärna från en känd tillverkare.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. vad har du för bil DMZ?
hur vet jag vilken som är känd tillverkare då? jag har typ nyss börjat köpa delar till min bil inför sommaren.
biltema är ju en känd tillverkare. men inte så bra kanske...

BMW ownz
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Varför inte kolla om BMW har nåt "på hyllan"? Kanske är det lite dyrare än de 695,- som du hittat men då är det ju en känd tillverkare och dessutom lär det passa direkt.

Vet att det finns till e46. Vet att det finns i alu för 1200- 1500.

Har själv funderingar på att montera detta på min, mest för optiken då men har tyvärr fastnat för BMWs egna i kolfiber som kostar 12.000 :-(

Kan såldes inte uttala mig om det förbättrar väghållningen....

Niklas

Fransosen
DMZ
Frrla: Har fjäderbensstaget mont i min entusiastbil E30 325:a
Kan väl även tilläggas att den är fabrikssänkt samt har Bilstein dämpare runt om.

En stor tillv av fjäderbensstag är bl,a Eibach (reservation för felstavning)
Personligen så skulle jag ej välja ett ställbart stag.

Det brukar finnas ett stort utbud på div, begagnatmaknader, som tex: Tradera, Blocket, Powerbörsen, osv. Brukar kosta omkring: 500 - 1500:-
DMZ
Här är en godbit, mkt gediget och välarbetat. Kostar 1,795:- frakt 150:-

Länk
DMZ
Här är är ett annat stag: Länk

Misstänker att detta är Kinaimport, om man förstorar upp bilden, så syns svetsskarvarna som ligger svetsade ovanpå aluminiumet. (mkt dåligt arbete)
Dessutom är Kinessiska s.k gängor ett kapitel för sig självt;-))

Samma säljare kränger även stagen vidare hos bl,a Tradera. Denna svaga rörkonstruktion gör varken från eller till. Precisionen på gängorna är i bästa fall jämförbar med en syltburks plåtlock.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. de jag hade kollat på såg nästan likadant ut.. inte lika klent tror jag :/ men ska man ha lär man få betala lite också xD

kanske ska köpa både x-brace och fjäderbensstag lite för synen också.
gör då fjäderbensstaget någon nytta om jag installerar ett x-brace?

eller ska man beställa det billiga fjäderbensstaget tillsammans med x-brace om man vill ha för synen också?

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
glömde

tack för svaret DMZ :)

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Här har du förresten det mesta skrivet om fjäderbensstag, ju sämre "kaross" desto mer skillnad gör ett stag.

Länk

EN uppskattnig av förhållande mellan X-brace och fjädebenstags effektivitet för att stabilisera framvagnen är kanske 60% X-brace 40% F-stag

Fundera och var ärlig mot dig själv vad du är ute efter, bling eller funktion.

Att montera popnutsen är en baggis för en verkstad och tar kanske en kvart.
Att montera x-brace efter det tar oxå en kvart men det gör du själv.

Köper du ett vettigt stag (finns det inte ett original till M3 GT?) och X-bracen så har GT:ns grejer där fram, kommer att göra bilen roligarehelt klart,

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. så om jag då förstått det hela rätt så gör fjäderbensstaget sitt jobb och x-brace ett annat? båda stadgar upp sin del av chassit?

ska jag vara helt ärlig Johan så är jag mer ute efter funktion. tänker nu också styla upp bilen till sommaren och är då också ute efter bling som bonus på fjäderbensstaget då.

tror nog att jag kan montera popnutsen själv. har tillgång till brygga. tyckte det såg klent ut med dem bara. som att det skulle lossna :)

om jag ska ha båda grejerna fram. behöver jag inget bak då? kommer baken hänga med utan modifiering så att säga?

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag funderar mycket. och har sökt runt i en halvtimme. men hittar ingen svensk sida att beställa på. måste man ta hem ett x-brace från utlandet?

eller är bara jag dum i knoppen? ;P

BMW ownz
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Frrla, gå till BMW med serienummeret =) De tar fram X-brace åt dig.. orginal vettu =)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Johan, oja man kan köpa orginal M3 GT fjäderbensstag. 5000kr fattigare blir man dock hehe...

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Men snyggt som fan är de:
Länk

Sorry för trippelpost =)

Mixim: 5 lapppar är bara för mkt även om det ser trevligt ut, ,man mäste ju öppna huven för att se det.

Frrla, artiklenummer: 51718410212

Sen behöver du 4 st av denna: Länk

Samt 4 st av denna: Länk

Här ser du vilka bilar det sitter på som standard: Länk

Ett tips är att använda locktite vid montering så slipper grejerna vibrera loss.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Huruvida baken behöver någon form av stabilisering vet jag inte men säkerligen är det mumma med någon form av krysstag mellan fjäderbenen.
Tror även det finns någon form av motsvarighet till X-brace fast bak, dock inte original.

Egentligen så är det viktigare att fjädrar o dämpare är fräscha, har du fel grejor eller om det är slut så hade jag börjat med att kika på det.

Här får andra med erfarenhet gärna komma med lite inputs.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.