AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.412

Saab automobil konkurs eller inte, vad tror ni?

Sida 3 av 3
Hörde precis på nyheterna att det var kört nu, inte för att jag gillar SAAB men ändå. Kommer att kännas vemodigt.
Sålänge inte GM kommer med en plan på hur man ska försöka rädda SAAB så tycker jag inte Svenska Staten ska gå in med bidrag, trots jag älskar de äldre saabarna.

Däremot jag vill se är en ny ägare, då GM våldtagit saab ända sedan de tvingade saab att ta fram en ny modell vid överhanterandet (ng900).

Låt ett effektivt asiatiskt företag låta göra sitt, eller ta tillbaka saab till sverige.
GM har aldrig, och kommer aldrig kunna få saab att sälja bra.
Transocean
Jag tycker att det bästa för Saab vore att kursa. Märket har gått år efter år med förlust och inte blir det bättre om staten övertar. Dessutom är det inte statens uppgift att driva en bilfabrik inte heller att vara majoritetsägare i ett flygbolag (SAS). Saab har alltid varit en låtsas lyxbil för amerikanska arkitekter som gillar skandinavisk design efter en semesterresa i norden?

Kompetensen i Trollhättan finns dock kvar även efter Saabs konkurs, det kan bli andra bilar som kommer att byggas där. Utvecklingen av de andra bilar hamnar ju förstås utomlands vilket är synd men å andra sidan, om svenskar nu är så duktiga att ta fram bra säljbara bilar varför såldes både Saab och Volvo PV till USA?

Är inte JAS-planet ett skräckexempel på politikernas bristande verklighetsuppfattning, ett land på 9 miljoner som knappt firar nationaldag skall ta fram ett när beslutet fattades ultramodernt stridsflygplan som hittils efter flera krasch inte gått att sälja som planlagt samtidigt som statens pengar tagit slut så att det idag inte heller inom svensk luftförsvar finns behov för de redan byggda planen? Så varför göra samma misstag med Saab?

Saabar är ok bilar men för stora för den sydeuropeiska marknaden, för dåliga och dyra för att säljas på den tyska marknaden, samma sak i USA, som sagt en bil för de speciellt intresserade. Menar att de på CNN sa att Saab hade solgt 2000 bilar i USA förra året, ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Vi har en 9000 som vi gav 16 000 för, den blev lätt påkörd och vi fick 17 500 från motpartens försäkring och fick behålla "vraket" med lite intryckt framskärm, gratis bil är den och fin på vinterföre, men det skulle nog aldrig infalla mig att titta på en ny Saab i Norge då det pga avgifter plötsigt lirar i samma prisklass som BMW 5-serie. Kan det va så att Saab helt enkelt inte insett att de allra flesta länder i världen faktiskt har nån typ av fordonsbeskattning som går hand i hand med motorstorlek, hk, utsläpp osv? Det har man ju inte haft i sverige.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har alltid haft en dragningskraft till Saab, gillar designen, men det har aldrig blivit av att jag köpt en. Hade jag gjort det hade jag nog tyckt annorlunda. Alla säger att Saab är skit till och med en Saab ägare jag känner. Men jag tycker det skulle vara väldigt sorgligt om dom försvann. Dom utstrålar ändå något speciellt tycker jag.

Jag tror inte varumärket försvinner och inte heller bilar med Saab märke på. Varumärket borde betinga ett visst värde även om allt går i konkurs.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Håller med medparten här, att staten inte ska slänga goda pengar efter dåliga. Saab borde nog släckt lampan för länge sen. Tyvärr. För man gillar ju ändå Saab i hjärtat som svensk. Man undrar lite också hur mycket Saab och Volvo själva har bidragit till sin dåliga effektivitetsutveckling av motorer etc med tanke på deras lobbying genom åren för lindriga förmånsskatter för stora tjänstebilar/leasingbilar. Och sedan när miljödebatten börjat få fäste, fortsatt med egna svenska definitioner för miljöbilar med etanoldrift som möjliggjort att man fortsatt att tillverka relativt törstiga och stora bilar i stället för att se vad de andra 300milj människorna i Europa vill ha. Mindre och snåla bilar. Men nu har man kanske kommit till vägs ände. Trist i vilket fall.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror ni tyvärr får se blodet flyta i morgon fredag.

Det verkar som det är slut nu
med Trollhättans bilproduktion, en liten tår i ögat får man ändå erkänna sipprar fram. :(

se länk, senaste nytt från Automotorsport.
Länk

Verkar som bödlarna i Detroit hugit huvudet av Gripen nu än gång för alla.

Saab Automobil R.I.P
GM möter motstånd även i Tyskland.

Länk

The way we see the problem is the problem.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vi får hoppas att Volvo PV undgår arkebusering och skonas av avrättningsplutonen.

Satt precis och läste testet av den nya monstertradaren från Volvo LV
"världens starkaste dragare med 700 dieselhästar och 3150 Newton!"
Man känner sig ändå en smula stolt som svensk att vårt lilla land ändå kan ta fram så konkurrenskraftiga produkter i nattsvarta tider som dessa.

Volvo LV är väl fortfarande svenskt i alla fall?

Länk
Gasar-Magnus : ”Inga paralleller till varvskrisen på 70 talet?? Låt se nu:
Varven går illa p.g. a. höga kostnader för löner etc etc
Kraftiga Valuta ändringar
Oljekris
vikande order ingång
Märkliga politiska turer
Staten pumpar in 34 miljarder i direkt stöd för att lägga ner verksamheten...”

Ett svar sent omsider till Gasar-Magnus

”Varven går illa p.g. a. höga kostnader för löner etc etc”
Finns inga likheter. SAAB:s lönekostnader är inte högre än konkurrenternas, snarare tvärtom.

”Oljekris”
Finns vissa likheter men också olikheter. SAAB har dragit fördelar av den senaste ”oljekrisen” i Sverige tack vare etanoldrift men inte utomlands.

”vikande order ingång”
Finns vissa likheter men också olikheter. Varvsindustrin på sin tid blev utkonkurrerad av låglöneländer. SAAB:s problem består mestadels av ett alltför smalt och omodernt produktsortiment.

”Märkliga politiska turer
Staten pumpar in 34 miljarder i direkt stöd för att lägga ner verksamheten...”
Här kan jag överhuvudtaget inte hitta några likheter. Regeringarna på 70-talet, såväl socialdemokratiska som borgerliga, kan inte beskyllas för varvskrisens problem. Ej heller regeringarna under den senaste 20 årsperioden, förutom den nuvarande regeringens nyligen avskaffade rabatter för miljöbilar. Måhända att effekterna av det ännu inte går att utvärdera ordentligt. Om du syftar på politiken internt inom branscherna så kan man se likheter, ingen av företagsledningarna har agerat eller reagerat adekvat på sin marknads problem och utmaningar.
EDIT! ..Hm naturligtvis hittar jag fel efteråt.
Ej heller kan regeringarna under den senaste 20 årsperioden beskyllas för att ha orsakat SAABs problem. Så ska det stå
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Leffo:
Volvo lastvagnar ingår i Volvo AB som också innehåller Volvo Construction (dumpers, anläggning etc.), Volvo Bussar, Volvo Powertrain (lastbilsmotorer), Volvo Penta (båtmotorer), Volvo Aero (flygmotorer) och Volvo IT och är svenskt svar ja, men Renault har inblandning i ägandet...plus en massa andra bolag jag glömt.

FH16 700hp är en imponerande sak, har själv kört en sån på inhängnat område.
Nu var sista spiken inslagen, tror jag allt.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Märkligt att det finns folk som tycker att staten ska gå in med pengar i SAAB. Det är också märkligt att en del pratar om att staten har ett ansvar för SAAB. Vari ligger det ansvaret? Staten är inte ägare. Om vi nu ska stödja SAAB automitive med pengar för att inte tillräckligt många vill köpa deras undermåliga produkt bör vi väl i rättvisans namn stödja alla företag som producerar grejer som folk inte vill ha?

Nä, jag håller med en av de föregående postarna. Låt IF Metall och de privatpersoner som vill betala förlustmaskinen gå ihop och köpa hela rasket. Om ni får ordning på det blir ni rika och då är jag den första att gratulera. Jag vill dock inte att mina skattepengar ska gå till en bil jag inte ens skulle köpa om de halverade priset på den.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tydligen ska en GM nickedocka leda rekonstruktionen av Saab för att GM ska kunna roffa åt sig så mycket av den blödande organisationen som möjligt. Låter som ett säkert tecken på Saab är påväg mot konkurs.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.