|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta högtalare i min e39 touring -02. Har förmodligen M-audio utan DSP eftersom jag har både Nokia-subben och slutsteget bakom cd-växlaren men ser inte DSP i meny-valen. Måste jag tänka på något speciellt när jag handlar högtalare med tanke på steget eller funkar det med vilka 5,25" koaxialier som helst?? Vill främst få lite djup i bas men har inga ljud-SM ambitioner...vad anser ni om GAS? Tack för lite input/guidning här av proffsen =) | |
| När du har originalsteg i bilen så delas högtalarna av aktivt i steget så det går alltså inte att montera koaxialer då det original sitter separata element för de olika registren, vill du bara få bättre bas föreslår jag att du kastar ut Nokia subben och sätter in en "riktig" baslåda med t.ex en 10" bas i och kopplar in ett till steg till denna , via hög/lågnivå omvandlare kan du ta signalen ifrån Nokia subben att mata stegets lågnivå med. | |
|
Tack för bra input Hewi Basen löser jag säkert bäst precis som du säger genom att kasta ut Nokia-skräpet...Sedan är jag ju novis på stereoområdet så det här med hög-/lågnivå omvandlare och extra steg gör ju direkt handsvetten och ångesten ökar...=) Jag är dock ganska säker på att jag idag har 5,25" koaxer i taket bak...dessa låter bedrövligt när jag fadar bak i ljudet (Nästan så jag misstänker att de är trasiga, ljudet låter extremt dovt och slår igenom så fort man vrider upp lite grann) Framsystemet låter nämligen betydligt bättre. Skulle jag tjäna på att byta ut koaxerna bak i taket?...vilka ska jag då ha så att det hela lirar ihop med originalsteget? |
|
|
James007: Kika annars på slutsteg med inbyggd högnivåingång. Underlättar. Steget behöver då: Signal -tar du från nokia-skräpets kontakt. Ström - tar du från batteriet Till/frånslag - finns på många ställen därbak. Jag har gjort en träskiva som sitter på nokialådans plats, på vilken jag skruvat fast mitt slutsteg (litet steg, men räcker helt ok) Steget är alltså helt dolt. Sedan har jag en lite baslåda med en 10-tums JBL i. Den tar lite plats, men är bara två skruvplintar att ta bort om allt utrymme krävs i bagagen. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Plockade ur takhögtalare och såg att det var 25 wattare som satt där...då måste väl ändå ett byta till exv GAS Alpha525X (50W) ge ett ordentligt lyft. Eller tänker jag fel? |
|
|
Watt-talet är bara hur många watt dom klarar av att hantera. Du kan säkerligen få bättre ljud med nyare/bättre högtalare, men inte kraftigare. Det bestäms mest av signalen till högtalarna, även om olika högtalare har olika verkningsgrad också. Vill du ha mer bas (vilket jag tyckte lyfte min anläggning massor) så köp ett steg+en bas. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
| Satt det koaxialer i bak och du vill byta dem så ersätt dem med några som är lättdrivna med hög känslighet(typ som GAS Alpha) men jag tvivlar på ngt ordentligt ljud lyft med ett par högt för 270:- , lyssna med butikens personal och berätta vad du vill få ut av bytet osv. Och som gti_charlie sa så kan du i det här fallet strunta i vad det står för watt på dem , watt antalet säger ingenting om hur bra högtalarna låter utan ger bara ett hum om hur mkt effekt de klarar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.